• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
جمعه 27 بهمن 1402
کد مطلب : 218504
+
-

مدیریت شهری در حوزه آسیب‌های اجتماعی موفق عمل کرده است

مدیریت شهری در حوزه آسیب‌های اجتماعی موفق عمل کرده است

محسن پیرهادی، نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی

رسیدن جمعیت زیرخط فقر کشور به مرز 28میلیون نفر زنگ خطر برای توجه ویژه به حوزه آسیب‌های اجتماعی را به صدا در آورده است. سقوط اقتصادی برخی اقشار جامعه در یک دهه اخیر، رشد حاشیه‌نشینی، افزایش آمار اعتیاد، فساد، افزایش مهاجرت به شهرهای بزرگ، زنانه شدن چهره آسیب‌های اجتماعی و... ازجمله هشدارهایی است که اگر نسبت به ساماندهی و مقابله با آن در برنامه هفتم توسعه توجه جدی نداشته‌ باشیم، به‌زودی در حوزه سلامت اجتماعی جامعه با بحران جدی روبه‌رو می‌شویم.
از دهه80 تاکنون مهم‌ترین بستر برای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در زمینه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در لوای قوانین برنامه توسعه بوده است. مسئله آسیب‌های اجتماعی در لایحه برنامه هفتم توسعه در قالب مفهوم ارتقای سلامت اجتماعی مورد توجه دولت قرار گرفته و در بندهایی از مواد 80، 89 و 92 نیز به مباحث کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی ورود کرده است. لایحه برنامه هفتم توسعه همچون قانون برنامه ششم توسعه برای آسیب‌های اجتماعی اولویت‌بندی قائل شده‌است.
 بی‌توجهی به رشد آسیب‌های اجتماعی در دوره‌های گذشته سبب بحرانی شدن حوزه سلامت اجتماعی می‌شود، ضعف نگاه آینده‌نگرانه به آسیب‌های‌ اجتماعی نوپدید، نگاه حداقلی و معلول‌محور به ناهنجاری‌های اجتماعی، درنظر نگرفتن ملاحظات منطقه‌ای و آمایش سرزمین درباره آسیب‌های اجتماعی و بی‌توجهی به آسیب‌های اجتماعی اولویت‌داری از قبیل اعتیاد و... ازجمله مواردی است که باید توسط مجلس و دولت در لایحه برنامه هفتم توسعه مرتفع شود.
انتظار می‌رود در بررسی برنامه هفتم توسعه با هدف افزایش قابلیت اجرا و نظارت‌‌پذیری برنامه در حوزه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی مورد تدبیر مجلس قرار گیرد و امیدوار هستیم بتوانیم از حیث مسئولیت‌هایی که بر عهده نمایندگان مجلس است اقدامات مؤثری را در این حوزه انجام دهیم. مدیریت شهری پایتخت نیز توانسته در این امر موفق عمل کند که این موضوع کمک خواهد کرد تا در کلانشهری مانند تهران وضعیت ساماندهی معتادان متجاهر به وضعیت مطلوب نزدیک شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید