• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
پنج شنبه 26 بهمن 1402
کد مطلب : 218465
+
-

دیپلماسی قضایی در عراق

رئیس قوه قضاییه در رأس هیأت‌بلندپایه مقامات قضایی به عراق رفت

اجازه عرض اندام نمی‌دهیم
دیپلماسی قضایی در عراق


رئیس قوه قضاییه ایران با عبداللطیف رشید، رئیس‌جمهور عراق دیدار کرد و با اشاره به حمایت‌های بی‌دریغ و همه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و امنیت عراق، گفت: ایران از گذشته حامی و پشتیبان استقرار، تثبیت و تحکیم امنیت در عراق بوده است و این حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها همچنان با قوت ادامه دارد. اژه‌ای تأکید کرد: به‌هیچ‌وجه نباید اجازه کوچک‌ترین مانور و عرض‌اندامی را به گروهک‌های تروریستی دهیم و باید هوشیار باشیم و بدانیم که این گروهک‌ها برای تهدید امنیت 2کشور ایران و عراق مأموریت‌های مشخصی از جانب دشمنان و مستکبران دارند.

برنامه سفر اژه‌ای در عراق
 غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه در رأس هیأت بلندپایه مقامات قضایی در پاسخ به دعوت رسمی فائق زیدان، رئیس شورای‌عالی قضایی عراق، بعداز‌ظهر سه‌شنبه به عراق سفر کرد. وی در بدو ورود به بغداد مورد استقبال رسمی قاضی زیون، معاون اول شورای‌عالی قضایی عراق و سایر مقامات عالی قضایی این کشور قرار گرفت.
دستورکارهای سفر به عراق:
دیدار با ایرانیان مقیم عراق، مذاکره و رایزنی با مقامات قضایی عراق
پیگیری ویژه اقدامات دستگاه قضایی عراق پیرامون روند رسیدگی به پرونده ترور سرداران محور مقاومت شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی‌ المهندس و همرزمانشان به‌دست اشرار آمریکایی در فرودگاه بغداد
تقویت و توسعه همکاری‌های مشترک قضایی برای مقابله با تروریسم
دیدار با اعضای چارچوب هماهنگی عراق
دیدار با رئیس شورای‌عالی قضایی عراق
ملاقات با مقامات سیاسی دولت عراق ازجمله عبداللطیف رشید، رئیس‌جمهور و محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر

مبارزه با تروریسم
رئیس قوه قضاییه در جمع خبرنگاران عراقی و ایرانی حاضر در یادمان محل شهادت حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همرزمان شهید آنها گفت: این یادمان، نشانه‌ای از جنایت‌های آمریکا و مستکبران امروز عالم است. رئیس دستگاه قضا افزود: چه کسانی در جنایت به شهادت رساندن شهید سلیمانی و شهید المهندس، 2سردار بزرگ و 2مجاهد اسلام و یاران و همرزمان آنها نقش داشتند؟ جرم این شهیدان چه بود که اینگونه به شهادت رسیدند و قطعه قطعه شدند؟ محسنی‌اژه‌ای افزود: سرداران عزیز سلیمانی و المهندس و همراهان و همرزمان آنها برای مبارزه با تروریسم و دفاع از اسلام، کشور و ملت‌های مظلوم به شهادت رسیدند؛ آنها عمر خود را در راه مبارزه با مستکبرین و خدمت به مردم و کشور صرف کردند و امروز نزد خداوند متعال زنده هستند و روزی می‌خورند.

معجزه قرن
محسنی‌اژه‌ای در ادامه با اعضای «چارچوب هماهنگی عراق» که مجموعه‌ای از احزاب سیاسی شیعی در این کشور است، دیدار کرد. وی در این مراسم گفت: توفیقاتی که امروز در ایران اسلامی و در عراق در راستای حفظ استقلال و تقویت حاکمیت ملی و تثبیت و تحکیم امنیت کسب کرده‌ایم و همچنین پیشرفت‌هایی که در سایر شئون و ساحت‌ها در 2کشور رقم خورده است، در نتیجه عمل به آموزه‌های دینی و استقامت و پایداری در مسیر حق است. رئیس دستگاه قضا ادامه داد: مردم در ایران با پیروی از آموزه‌های دینی و با رهبری یک شخصیت الهی به نام حضرت امام‌خمینی(ره) و با وحدت و اتحاد خود توانستند یک شبه ‌معجزه را در قرن حاضر رقم بزنند و امروز پیروزی‌هایی که در عراق به‌دست آمده نیز بر همین مبناست؛ وحدت و اتحاد گروه‌های عراقی و تبعیت آنها از مراجع عظام تقلید و کمک خیرخواهانه آنها به مردم عراق در جهت توسعه و پیشرفت، زمینه‌ساز غلبه بر مشکلات است.

تعیین‌تکلیف پرونده ترور سرداران شهید
رئیس دستگاه قضا بر تعیین‌تکلیف هر چه سریع‌تر پرونده ترور ناجوانمردانه سرداران محور مقاومت در فرودگاه بغداد نیز تأکید کرد و گفت: پرونده ترور ناجوانمردانه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی‌المهندس و همرزمان‌شان در فرودگاه بغداد به‌دست تروریست‌های آمریکایی باید هر چه سریع‌تر تعیین‌تکلیف شود. درخصوص سایر پرونده‌های مرتبط با موضوعات امنیتی ازجمله پرونده گروهک تروریستی مجاهدین خلق (منافقین) نیز باید سرعت‌عمل و جدیت بیشتری به خرج داد؛ قاطعیت و سرعت‌عمل در رسیدگی به پرونده گروهک‌های تروریستی نظیر منافقین، جدیت و اهتمام 2کشور ایران و عراق در امر مبارزه همه‌جانبه با تروریسم را در سطح جهان به اثبات می‌رساند. فائق زیدان، رئیس شورای‌عالی قضایی عراق نیز در این دیدار با بیان اینکه رابطه 2ملت ایران و عراق یک رابطه تاریخی است، گفت: درهم‌آمیخته شدن خون‌های مردم ایران و عراق در راه مبارزه با تروریسم داعشی، تجسم عینی رابطه دیرینه و تاریخی 2ملت ایران و عراق است.

قدردانی از حمایت‌های رهبر و رئیس‌جمهور ایران
محسنی‌اژه‌ای در دیدار با نخست‌وزیر عراق بر ضرورت اجرای کامل توافقات امنیتی میان ایران و عراق و مقابله همه‌جانبه با تروریست‌هایی که از جانب دشمنان 2ملت ایران و عراق برای تهدید و تحدید امنیت 2کشور مأموریت یافته‌اند، تأکید و اعلام کرد که جهان اسلام باید علیه ماشین جنگی صهیونیست‌ها به‌پا‌خیزد. محمد شیاع السودانی نیز با اشاره به حمایت اصولی و مستمر جمهوری اسلامی ایران در قبال موضوع فلسطین، گفت: از حمایت‌های مستمر رهبری و رئیس‌جمهور ایران از دولت و ملت عراق قدردانی می‌کنیم. امنیت ایران، امنیت عراق است و اجازه نمی‌دهیم اقدامی علیه امنیت ایران از درون عراق انجام شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید