• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 26 بهمن 1402
کد مطلب : 218421
+
-

معاینه دسته‌جمعی بیماران؛ تخلف پزشکان

مریم سرخوش ؛ روزنامه‌نگار

«اینکه مجبور باشی در یک اتاق بنشینی و در حضور چندین بیمار دیگر مشکلات جسمی‌ات را به پزشک توضیح دهی، واقعا رنج‌آور است.» این گلایه و تجربه بیماران از معاینه همزمان توسط برخی پزشکان است.
معاینه دسته‌جمعی مدت‌هاست که به یکی از مهم‌ترین گلایه‌های برخی از بیماران بدل شده و معتقدند که در چنین شرایطی نه حریم‌شان حفظ می‌شود و نه پزشک تمرکز کافی برای پیگیری و شنیدن دلیل مراجعه آنها دارد. برخی از این بیماران درباره مواجهه با چنین شرایطی به همشهری می‌‌گویند که بسیاری از مشکلات‌شان را به‌دلیل حضور دیگر بیماران با پزشک در میان نمی‌گذارند. از سوی دیگر ازدحام بیماران در اتاق پزشک هم باعث می‌شود که دائم تأکید بر کوتاه شدن زمان ویزیت و ملاقات با پزشک باشد و این در حالی است که بیماران به‌دلیل نبود آگاهی از حقوق خود در این‌باره باخبر نیستند. در این‌باره زمان استاندارد ویزیت در مصوبه تعرفه سال۹۴ هیأت وزیران برای پزشکان عمومی ۱۵دقیقه، پزشکان متخصص ۲۰دقیقه، پزشکان فوق تخصص ۲۵دقیقه و روانپزشکان نیز ۳۰دقیقه تعیین شده، اما تجربه بیماران نشان می‌دهد که اغلب پزشکان در مطب خود برای معاینه بیمارشان این مقدار زمان را صرف نمی‌کنند و مقالات علمی منتشر شده در این مورد نشان می‌دهد که پزشکان ایرانی برای بیمارانشان چیزی حدود ۳ تا ۷ دقیقه زمان صرف می‌کنند. حالا رعایت نشدن حریم خصوصی و ویزیت‌های همزمان هم این مشکل را سخت‌تر کرده است.
البته که براساس دستورالعمل‌های نظارتی معاونت درمان وزارت بهداشت، بیماران می‌توانند شکایت‌های خود را در زمینه رعایت نشدن حریم شخصی از سوی پزشکان از طریق سامانه 190 گزارش کنند. البته که به‌گفته سعید بیرودیان، رئیس هیأت‌مدیره انجمن علمی اخلاق پزشکی ایران به همشهری، به این تخلف در کتاب راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای شاغلان حرف پزشکی اشاره شده و قطعا خلاف اخلاق پزشکی و ممنوع است.به‌گفته این مسئول، کمیسیون کارشناسی اخلاق پزشکی استان تهران از سال98 تشکیل شده و در تمامی مواردی که تخلف پزشکی گزارش شود، بررسی‌ها از سوی معاونت و هیأت‌های انتظامی سازمان انجام و به این کمیسیون ارجاع می‌شود. تخلفات معاینه همزمان بیماران از سوی پزشکان هم مشمول این بررسی‌هاست و درصورت اثبات تخلف پزشک، خاطیان قطعا جریمه خواهند شد.او در توضیح بیشتر می‌گوید: «درباره موضوع معاینه چند بیمار به‌صورت همزمان، جرائم از تذکر شفاهی تا جلوگیری از طبابت موقت یا دائم خواهد بود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید