• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
چهار شنبه 25 بهمن 1402
کد مطلب : 218365
+
-

رمان شجاعی درباره حضرت عباس ع پرفروش شد

عبور از 118هزار نسخه برای «سقای آب و ادب»

عبور از 118هزار نسخه برای «سقای آب و ادب»

«سقای آب و ادب» یکی از شناخته‌شده‌ترین آثار سیدمهدی شجاعی، داستان‌نویس پس از انقلاب است که به تازگی به چاپ بیست‌وششم رسید. با این احتساب این رمان نیز که جزو پرفروش‌های شجاعی است تا به امروز 118هزار نسخه تیراژ خورده است. این رمان روایتی متفاوت از زندگی حضرت عباس(ع) است.رمان به یقین با دیگر آثار نویسنده برجسته مضامین مذهبی و دینی، یعنی سیدمهدی شجاعی، هم از حیث فرم و هم از حیث نوع نگاه محتوایی تفاوت‌هایی بارز دارد. این کتاب شامل 10فصل است: «عباسِ علی، عباسِ ام‌البنین، عباسِ عباس، عباسِ سکینه، عباسِ مواسات، عباسِ زینب، عباسِ ادب، عباسِ حسین، عباسِ فرشتگان، عباسِ فاطمه.»
واقعه عاشورا، عظیم‌ترین رخداد تاریخ تشیع و به نوعی حافظه‌ جمعی اسلام شیعی است. نبرد «امام حسین‌(ع)» تشنه لب، تنها جنگی ساده بین حق و باطل نیست بلکه پیامی ابدی برای آزادی‌خواهان قلمداد می‌شود. حضرت عباس‌(ع) سقای دشت کربلاست که در نبرد ظالمانه‌ عاشورا در کنار برادرش امام حسین(ع) علیه دشمن جنگید و در نهایت نیز به‌عنوان علمدار دشت کربلا به فیض شهادت رسید. سیدمهدی شجاعی در رمان سقای آب و ادب، زندگی حضرت ابوالفضل(ع) را با روایتی شاعرانه توصیف می‌کند و در خلال داستان ابعاد جدیدی از شخصیت بزرگوار حضرت عباس(ع) را به تصویر می‌کشد.
در هر فصل رفت و برگشت‌های روایی متعدد و متنوعی دیده می‌شود و در حرکتی سیال، راویان جای به هم می‌دهند و شکست‌ها به سرعت خوانش می‌افزاید و زوایایی جدید از مفهوم را روشن می‌کند. اما آنچه این کتاب را از حیث محتوا با دیگر آثار شجاعی متمایز می‌کند، بیشتر در فصل عباسِ فرشتگان به چشم می‌آید. در سایر فصول، نویسنده دقیق و کامل براساس مستندات تاریخی، به روایت زندگی حضرت عباس(ع) می‌پردازد؛ اما در فصل نهم، شجاعی شیوه‌ای جدید را پیش می‌گیرد. روایتی متفاوت با مضامینی که بیشتر استحسان اوست. مفاهیمی جدید و نگاهی نو به شخصیت حضرت عباس بن‌علی(ع).
رمان «سقای آب و ادب» در 184صفحه با قیمت 125هزار تومان امسال (1402) از سوی نشر نیستان به چاپ بیست‌وششم رسید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید