• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 25 بهمن 1402
کد مطلب : 218308
+
-

پارک حاشیه‌ای هوشمند می‌شود

بررسی لایحه «تعیین نرخ حق توقف پارک حاشیه‌ای در سال۱۴۰۳» مهم‌ترین دستور جلسه دیروز (24بهمن) شورای شهر تهران بود که در نهایت با افزایش 32درصدی تصویب شد. سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران در تشریح این لایحه گفت: «نرخ حق توقف حاشیه‌ای وسایل نقلیه در معابر مجاز، براساس مدت زمان پارک برای خودروهای سواری و وانت به ازای نیم ساعت تا 2ساعت اول 3هزار تومان و برای بعد از 2ساعت به ازای هر نیم ساعت مبلغ 3هزار و900تومان و برای مینی‌بوس و کامیونت هم به ازای نیم ساعت تا 2 ساعت اول 6هزار و 100تومان و بعد از 2ساعت 7هزار و500تومان پیش‌بینی شده است.» به‌گفته او نرخ حق توقف باید به ‌صورت هوشمند و ثبت مشخصات در سامانه «تهران من» و به‌صورت الکترونیک پرداخت شود. همچنین باید حساب «تهران من» شارژ شود تا افراد در زمان پارک حاشیه‌ای با کمبود مواجه نشوند و از 10درصد تخفیف بهره‌مند شوند. همچنین اگر افراد بعد از ۱۰روز نرخ خدمات پارک حاشیه‌ای را پرداخت نکنند، ماهانه 2درصد به مبلغ عوارض اضافه و توسط پلیس هم جریمه می‌شوند.

حق توقف معلولان صفر است
در ادامه جلسه، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورا به بهای حق توقف وسایل نقلیه معلولان و جانبازان هم اشاره و عنوان کرد: «بهای خدمات حق توقف پارک حاشیه‌ای برای وسایل نقلیه معلولان و جانبازان با پلاک مخصوص در معابری که پارک حاشیه‌ای مجاز است، صفر خواهد بود.» به ‌گفته تشکری‌هاشمی در ماده 9 آمده است که به ‌منظور ترغیب بخش خصوصی، شهرداری تهران می‌تواند نسبت به‌ پیش‌بینی موضوعات مربوط با پارک حاشیه‌ای با پیمانکاران توافق داشته باشد. پیمانکاران تنها در مورد پارک حاشیه‌ای می‌توانند از راننده پول دریافت کنند و دریافت پول برای سایر خدمات ممنوع است. همچنین سازمان ترافیک مکلف است که از تمام ظرفیت‌ها اعم از بخش خصوصی، تعاونی‌ها و استفاده از عوامل انسانی برای اجرای پارک حاشیه‌ای استفاده کند.

الزام شهرداری به ایجاد ۱۲۰هزار پارک حاشیه‌ای
براساس قانون تخلفات و درآمدهای پایدار، تمام درآمدهای ناشی از مدیریت پارک حاشیه‌ای باید تنها به توسعه حمل‌ونقل عمومی اختصاص یابد. رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورا با بیان این مطلب عنوان کرد: «طبق ماده ۱۱، شهرداری تهران مکلف است تا پایان سال آینده در راستای توسعه پارک حاشیه‌ای، حداقل ۱۲۰هزار فضای پارک حاشیه‌ای ایجاد کند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید