• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 25 بهمن 1402
کد مطلب : 218296
+
-

حمایت افراطی از سگ‌های ولگرد مانع کنترل جمعیت آنها می‌شود

عباس محمدی؛ فعال محیط‌زیست و کوهنورد

شهرداری باید فارغ از جوسازی‌ها و مطابق دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد که در سال87 ازسوی وزارت کشور به شهردار‌ی‌ها و دهیاری‌ها ابلاغ شده است، عمل کند.
انجمن‌های حمایت از حیوانات هم در تدوین این دستور‌العمل نقش داشتند، اما قضیه از این قرار است که یک اقلیت محدود به شکل افراطی و بیمارگونه به‌اصطلاح از حیوانات ولگرد حمایت می‌کنند که این هم درواقع حمایت نیست. در چند سال اخیر که درباره حمایت افراطی از حیوانات ولگرد صحبت شده است برخی از کسانی که در کوهستان به آنها غذا می‌دادند از این کار خودداری کرده‌اند، اما برخی از آنها قانع نشده‌اند و دائما با کیسه‌هایی از ضایعات گوشت در این مسیر‌ها حرکت می‌کنند و برای سگ‌ها غذا می‌ریزند. فضولات سگ‌ها در اطراف مسیر نشان می‌دهد که چقدر تعداد این حیوانات زیاد شده است. نباید به‌خاطر این حامیان افراطی، چند هزار نفر از کسانی که در مسیر کلکچال کوهنوردی می‌کنند، دچار حمله یا اضطراب ناشی از حمله سگ‌ شوند.
در این میان شهرداری باید به وظیفه قانونی خود عمل کند، اما با روشی که موجب تحریک احساسات شهروندان نشود. در گذرگاه‌های کوهستانی شمال تهران می‌توان  با اطلاع‌رسانی قبلی به کوهنوردان اقدام به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در اواسط هفته کرد و اکیپ‌های جمع‌آوری حیوانات ولگرد قادر هستند حتی در یک روز تعداد زیادی از این سگ‌ها را جمع‌آوری کنند؛ دلیل اصلی اینکه کار کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد پیش نمی‌رود جو‌سازی‌ افرادی است که به‌صورت افراطی از سگ‌های بلاصاحب رها‌شده در طبیعت حمایت می‌کنند. کسانی که خود را حامی این حیوانات معرفی می‌کنند دچار یک تناقض هستند. حیوانات فقط شامل سگ و گربه‌هایی که در طبیعت رها می‌شوند، نیستند، بلکه حیواناتی که در حیات‌وحش طبیعی زندگی می‌کنند هم حق حیات دارند.
سگ و گربه 2حیوان دست‌آموز هستند و نباید آنها را در محیط شهر و روستا رها و بعد به‌صورت تبعیض‌آمیز از آنها حمایت کرد. در کوه‌های شمال تهران می‌بینید که سگ‌های ولگرد به بره‌های کوچک‌ کل و بز حمله می‌کنند. محیط‌بان‌ها اطراف تهران بار‌ها چنین تصویری را دیده‌اند. من شاهد بوده‌ام که سگ‌های ولگرد آشیانه کبک‌ در بین بوته‌ها را خراب می‌کنند، جوجه‌ها را می‌کشند و حتی کبک را شکار می‌کنند. حتی حضور سگ در محیطی که بومی آن نیست برای پرندگان ایجاد استرس می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید