• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 24 بهمن 1402
کد مطلب : 218126
+
-

سروقامتان جاوید

سروقامتان جاوید

شهدای محله
  ویژگی: 37شهید انقلاب و دفاع‌مقدس


اهالی محله جماران مذهبی و همواره یار و یاور انقلاب در همه عرصه‌های تاریخ بوده‌اند و حاصل این همراهی تقدیم 35شهید سرافراز و 2شهید جاوید‌الاثر «حمیدرضا عرفاتی» و «ناصر منایی» به انقلاب اسلامی است.

شهید انقلاب اسلامی
شهید حمید حسنی‌کیا متولد سال 1333از انقلابی‌های مبارز و مخالفان سرسخت رژیم پهلوی بود. حمید که در روزهای اوج مبارزات مردمی سال 1357افسر وظیفه لشکر زنجان بود، برای سرکوب مردم تبریز از طرف لشکر زنجان اعزام می‌شود، اما روحیه مبارز او و عشق به امام (ره) و آرمان‌های انقلاب اسلامی با وضعیت خفقان‌آور و سرکوب‌کننده آن روزگار سازگار نبود. به همین دلیل، در زمان حمله و سرکوب مبارزان انقلابی تبریز و وقتی دستور حمله و کشتار مردم را به او دادند، اسلحه‌اش را به‌سوی نظامیان گرفت و سرانجام به مردم پیوست. او در 24شهریور سال 1357به شهادت رسید.

جوان‌ترین شهید
 محمود اژدری یکی از نخستین جوانانی بود که با شروع جنگ تحمیلی از محله جماران برای دفاع از آب و خاک کشور لباس رزم به تن کرد و راهی جبهه‌های نبرد شد. محمود، متولد سال 1336، از ورزشکاران موفق محله در رشته والیبال و رزمی بود. او در روزهای ابتدایی جنگ در دارخوین اهواز در درگیری‌های مسلحانه به شهادت رسید.

مسن‌ترین شهید جنگ تحمیلی
شهید علی باقری از رزمندگان مبارز و انقلابی محله جماران بود. علی‌آقا مسن‌ترین شهید محله جماران بود که در عملیات بیت‌المقدس برای آزاد‌سازی خرمشهر در 65سالگی به فیض رفیع شهادت نایل شد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید