• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 23 بهمن 1402
کد مطلب : 218061
+
-

کشف حیات در اطراف زحل

فضا
کشف حیات در اطراف زحل

ستاره‌شناسان کشف کرده‌اند که یکی از کوچک‌ترین قمرهای زحل ممکن است دارای اقیانوس مایع باشد. به‌گزارش روزنامه سان، این قمر زحل که میماس نام‌گذاری شده، دارای سطحی است که با دهانه‌های فراوان، شبیه به ستاره مرگ در جنگ ستارگان است. با اهمیت‌تر از ظاهر آن، این است که امکان دارد زیر پوسته ضخیم یخی میماس، اقیانوسی وجود داشته باشد. وجود آب مایع می‌تواند میماس را به یکی از مکان‌های بالقوه قابل سکونت در منظومه شمسی ما تبدیل کند. والری لینی، عضو تیم کشف می‌گوید: «یافته مهم اینجا، کشف شرایط قابل سکونت در یک جسم منظومه شمسی است که ما هرگز انتظار نداشتیم آب مایع داشته باشد.» پژوهشگران می‌گویند که این اقیانوس ممکن است در حدود 19تا30کیلومتری زیر یخ قرار داشته و می‌تواند میزبان حیات میکروبی باشد. به باور این تیم تحقیقاتی این اقیانوس ممکن است نسبتا جوان باشد یعنی چیزی بین ۲میلیون تا ۲۵میلیون سال. اقیانوس مایع میماس همچنین ممکن است حداقل نیمی از حجم این قمر را تشکیل دهد. اگر وجود اقیانوس تأیید شود، این می‌تواند نحوه جست‌وجوی ستاره‌شناسان برای یافتن حیات بیگانه را تغییر دهد.
لینی در این‌باره گفت: «میماس یک شی‌ کوچک است که بسیار سرد به‌نظر می‌رسد، بدون فعالیت زمین‌شناسی و شما هرگز انتظار هیچ فعالیت ژئوفیزیکی درونی مانند گرمایش یا تماس بین آب و سیلیکات‌ها در هسته سنگی‌اش را ندارید. یافتن این اتفاق واقعا شگفت‌انگیز است.»
پژوهشگران نظریه‌های خود را براساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط فضاپیمای کاسینی ناسا که در سال۱۹۹۷ به سمت زحل پرتاب شد، استوار کرده‌اند. به‌طور خاص، آنها به حرکت دورانی میماس با استفاده از سیستم تصویربرداری علمی کاسینی (ISS) نگاه کردند. پژوهشگران همچنین توضیح داده‌اند که چرا کاسینی به‌طور مستقیم اقیانوس را مشاهده نکرده است. لینی امیدوار است که برای مأموریت‌های آینده در نهایت یک فضاپیما ‌ رو‌ سطح میماس فرود آید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید