• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
چهار شنبه 18 بهمن 1402
کد مطلب : 218038
+
-

مسعود جعفری جوزانی از دلایل ساخت بهشت تبهکاران‌ گفت‌

درام فاخر تاریخی

درام فاخر تاریخی

نزدیک به ۴ دهه پس از حضور «جاده‌های سرد» و سال‌ها بعد از موفقیت‌های آثار مسعود جعفری جوزانی در جشنواره‌های دهه 60؛ کارگردانی که همچنان در عرصه سینمای حرفه‌ای باقی مانده و با یکی از درام‌های تاریخی مهم جشنواره به فجر چهل و دوم آمده، پس از نمایش «بهشت تبهکاران» مقابل خبرنگاران نشست و به پرسش‌ها درباره فیلم تازه‌اش پاسخ داد. جوزانی که روندی طولانی برای آماده‌سازی‌ فیلمش طی کرده از نمایش نسخه ناقص بهشت تبهکاران انتقاد کرد.

‌بی‌گناهی که بر دار شد
به‌دنبال موضوعی بودم که همیشگی باشد؛در مورد اینکه آدم‌هایی که دفاع می‌کنند چرا اعدام‌ می‌شوند؛‌ اما اگر قرار بود در مورد یک مسئله فیلم بسازیم تبدیل به کلیشه فیلمسازی در حوزه قصاص می‌شد. در نهایت با دوستانم در انجمن حقوق‌شناسان مشورت کرده و تصمیم گرفتیم که یک مسئله ریشه‌ای را در تاریخ بررسی کنیم. کتابی درباره کاراکتر اصلی فیلم،توسط حسن جعفری نوشته شده که قطعی ثابت کرده این فرد بی‌گناه است. اسم کتاب «بی‌گناهی که بر دار شد» است. موضوعش اين است كه این فرد قاتل نبوده و چون سیاسی و اهل قلم بوده اعدامش کرده‌اند. البته این فیلم اقتباسی به‌حساب نمی‌آید، بلکه اثری پژوهشی است. زیرا من تمام پرونده‌ها و اسناد مربوطه را مطالعه کرده‌ام. بهشت تبهکاران درباره اهمیت استقلال قوه قضاییه است؛ چراکه در هر سرزمین و کشوری اگر قوه قضاییه مستقل نباشد بهشت تبهکاران است و جهنم انسانیت.

دوست دارم در ژانرهای مختلف فیلم بسازم
زندگی حسن جعفری به‌واقع فیلم است و من همواره دوست دارم در ژانرهای مختلف فیلم‌هایی بسازم که بتواند رد پایی از من و علائقم باشد. این قصه می‌تواند و قابلیت سریال شدن هم دارد.دوست ندارم کاراکترها به‌طور100درصد مابه‌ازای بیرونی داشته باشند. در ضمن باید بگویم شانسی تک‌تک بازیگران شبیه به کاراکترهای واقعی تاریخ درآمده‌اند.

انتقاد از نمایش نسخه ناقص فیلم
نمایش نسخه ناقص فیلم کار غیرحرفه‌ای، خطا و خیانت در امانت بود و اصلا در کدام فستیوال این همه سئانس می‌گذارند. این چیزی نیست که توجیه کنیم. همیشه حرف نمی‌زنیم و آشغال‌ها را زیر فرش می‌گذاریم. اصلا من هم خطا کرده باشم، چرا شما چنین کاری کردید؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید