• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 17 بهمن 1402
کد مطلب : 217948
+
-

انتقاد از غیبت در بخش سودای سیمرغ

سازندگان فیلم «آپاراتچی» از نبود فیلمشان در بخش سودای سیمرغ و عملکرد هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر انتقاد کردند.در پنجمین روز جشنواره فیلم فجر، فیلم «آپاراتچی» براساس یک داستان واقعی و کاملآ سینمایی نمایش داده شد.
«آپاراتچی»  درباره زندگی جلیل طائفی است و داستان فیلم براساس شخصیت او ساخته شده است. این هنرمند قدیمی که در این نشست حضور داشت و فقط به زبان ترکی می‌توانست صحبت کند، از تجربه‌خود در زمینه  فیلمسازی کوتاه سخن گفت.
سجاد نصرالهی -تهیه‌کننده فیلم- گفت: این فیلم، برگرفته از کتاب «آپاراتچی» است. نزدیک به یک سال و نیم، پیش‌تولید طول کشید و پس از آن‌ تولید را آغاز کردیم. شرایط این پروژه به‌دلیل اینکه در دهه ۶۰ می‌گذشت، مقداری متفاوت بود.
علی طاهرفر کارگردان «آپاراتچی» هم گفت: جلیل طائفی یکی از فیلمسازان دهه ۶۰ ماست و در استان تبریز، کارهای مختلفی در حوزه پخش انجام می‌دهد. او بخشی از فروش بلیت‌ فیلم‌هایش را هم به‌صورت خودجوش به جنگ‌زده‌ها هدیه داده است.
نقش اصلی این فیلم برعهده تورج الوند بود؛ بازیگری که با فیلم «نگهبان شب» رضا میرکریمی معروف شد .  او با خوشحالی از اینکه در فیلم «آپاراتچی» به زبان شیرین آذری صحبت کرده، تجربه بازی در این فیلم را برای خود متفاوت دانست.رضا ناجی، بازیگر فیلم با اشاره به زحمت ۴۵ساله طائفی در زمینه هنر و اینکه بدون سواد و با زبان ترکی کار کرده است، گفت: او عاشق‌ سینماست و پول هر کاری ازجمله نقاشی‌هایی را که انجام می‌داد، در عالم فیلمسازی خرج می‌کرد. من قبلاً در 4فیلم برای او کار کردم و خیلی خوشحالم که کتابش نوشته شده و بعد از این سال‌ها به فجر آمده است.حسین عابدینی بازیگر این فیلم در این نشست از برخی بی‌توجهی‌ها گله‌ کرد و گفت: سال‌ها قبل برای بازی در ترکیه به‌خاطر ترک زبان بودن من و شناخته شدنم در فیلم‌های مجید مجیدی، پیشنهادهایی داشتم که گفتند می‌توانم در آنجا خانه بخرم ولی گفتم با این کار خانه دل مردم ایران را از دست می‌دهم. من همیشه ماندن در ایران و در دل مردم ایران بودن را ترجیح می‌دهم.او افزود: پارتی من خداست و دعای مادرم، ولی این حرف ۱۵سال است که در دلم مانده بود.جعفر محمدشاهی -طراح صحنه این فیلم- با انتقاد از هیأت انتخاب جشنواره گفت: اگر این فیلم‌هایی که تا الان دیدیم خوب‌ است بقیه چه هستند! بعضی از این فیلم‌ها بیشتر تله فیلم و به‌شدت ضعیف هستند. من بعد از ۲۳سال کار کردن در سینما واقعا اولی هستم؟ رضا ناجی فیلم اولی است؟ اگر اینطور است دیگر با کارگردان فیلم اول کار نکنیم! آخر سر هم هیأت داوران که با این فیلم‌ها کار سختی دارد، از همین الان مشخص است سیمرغ طراحی صحنه را به چه فیلمی می‌دهد.
در پایان کارگردان فیلم با خواندن متنی و با انتقاد از واژه فیلم اولی گفت: عنوان فیلم اولی مرا خیلی اذیت کرد. این رویکرد (بازگشت نگاه نو) را رسوخ تفکر گذشته می‌دانم درحالی‌که وقتی بساط فرش قرمز از جشنواره جمع می‌شود، باید مصلحت‌اندیشی‌ها نیز حذف شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید