• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 17 بهمن 1402
کد مطلب : 217883
+
-

چرا بخش خصوصی در انرژی تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری نمی‌کند؟

گزارش روز
چرا بخش خصوصی در انرژی تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری نمی‌کند؟

سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران ۸۷ مگاوات، یعنی کمتر از یک درصد است درحالی‌که ایران رتبه اول ظرفیت انرژی خورشیدی را دارد. به‌گفته مسئولان سازمان حفاظت محیط ‌زیست، به‌دلیل سیاستگذاری غلط در بازار انرژی هیچ سرمایه‌گذاری حاضر نیست در این زمینه سرمایه‌گذاری کند.
مدیرکل هوا و تغییرات اقلیم سازمان حفاظت محیط‌‌زیست در نخستین سمینار و نمایشگاه فناوری‌های نوین پیشگیری و کاهش آلودگی هوا گفت: شدت مصرف انرژی در ایران دو برابر میانگین دنیا، ۱۵برابر کشور ژاپن و دو و نیم برابر کشور چین است. همچنین ششمین کشور تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای هستیم. روزانه ۴۲میلیارد مترمکعب هدررفت گازها از طریق فلرهای با ارزش حدود ۵ میلیارد دلار در سال در ایران رخ می‌دهد.
در نیمه‌دوم سال که ناترازی‌در گاز داریم بسیاری از صنایع مجبور به استفاده از سوخت‌های دوم می‌شوند که این سوخت‌ها آلاینده هستند و انتشار گازهای گلخانه‌ای را هم داریم. علاوه بر این خسارت‌های اقتصادی نیز به تجهیزات صنایع وارد می‌شود. در نیمه اول سال نیز ناترازی برق‌
( به میزان حدود ۱۰هزار مگاوات) داریم و نخستین قربانی آن صنعت است. در آیین‌نامه اجرایی ماده۴ قانون مانع‌زدایی از برق، صنایع انرژی برق مکلف شده‌اند ۹هزار مگاوات از محل نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و یک هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر تولید کنند. وزارت نیرو نیز با هدف افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر، ۳۰درصد توسعه سالانه برق را باید از محل انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کند و در این خصوص برنامه تولید ۱۰هزارو۵۰۰ مگاواتی تا سال۱۴۰۴ را ارائه داده است و در غیراین صورت ناترازی شدید در حوزه برق خواهیم داشت.
داریوش گل‌علیزاده گفت: به‌هیچ‌وجه مدیریت مصرف ما با شرایط کشور سازگار نیست. میزان مصرف روزانه بنزین در کشور ۱۱۶میلیون لیتر است و سرانه مصرف روزانه ۱.۳ لیتر است. همیشه سیاست‌های کشور در ادامه تامین تقاضا بوده و در مسیر بهینه‌سازی مصرف سوخت حرکت نکرده‌ایم زیرا جسارت مواجهه با حقایق تلخ را نداریم. وقتی جسارت مواجهه با حقایق تلخ را نداریم به‌سمت برون‌رفت از وضعیت امروز هم نمی‌رویم.

این خبر را به اشتراک بگذارید