ساراحاتمی برنده سیمرغ بازیگر زن در جشنواره 41 از حضورش در این فیلم میگوید
همراهی با شاعرانگی آبی روشن
فهیمه پناهآذر
«زخم کاری» در شبکه نمایش خانگی باعث شد در بازیگری شناخته و به یک چهره تبدیل شود. بازیگر جوانی که سال گذشته و در جشنواره فیلم فجر چهل ویکم جایزه بازیگری را برای فیلم سینمایی «کت چرمی» گرفت. این بار در دومین تجربه بازیاش در فیلم سینمایی «آبی روشن» حضور دارد. فیلمی به کارگردانی بابک خواجه پاشا که بهنظر فضای شاعرانهای دارد.
تجربه بازی در یک فیلم با فضای شاعرانه چگونه بود؟
فضای آبی روشن با وجودی که شاعرانگی خاص خود را داشت، توانسته بود یکسری مسائل شخصی را که دغدغههای اصلی فیلم بود پیش ببرد. میتوانم بگویم مسائل شخصی و دغدغههای فیلم به واسطه شاعرانه بودن توانسته بود کار را برای خود کاراکتر آسانتر کند چرا که اتمسفری که فیلم داشت باعث میشد که از یک فیلم اجتماعی فاصله بگیرد و در عین حال مسائل اجتماعی و خانوادگی را مطرح کند. کاراکتر من با شاعرانگی در آبی روشن پیش میرفت.
بهنظر میرسد در آبی روشن تجربه یک کار بومی را داشتید. این تجربه چگونه بود؟
راستش تمام شهرهایی را که در آنها آبی روشن فیلمبرداری میشد برای نخستین بار میدیدم. طبیعت این شهرها بکر و زیبا بود و واقعا اتمسفر لوکیشنها به من در بازی خیلی کمک میکرد. در این فیلم به دور از اغتشاش فکری میتوانستم بهعنوان یک بازیگر تمرکز روی کاراکترم داشته باشم. سکوت و طبیعت به من انرژی خوبی برای بازی میداد و ناخوآگاه از زندگی روزمره دور میشدم و تنها به بازی در کاراکتری که داشتم فکر میکردم.
بعد از کت چرمی و در دومین فیلم سینمایی خود چطور شد که بازی در این فیلم را قبول کردید؟
روز اولی که فیلمنامه را خواندم یکسری نکات را در فیلمنامه دیدم که درونیات کاراکتر را نشان میداد و برایم خیلی جذاب بود. فراز و نشیبهای کاراکتر باعث میشد که خودم را به چالش بکشم و آن فضای شاعرانه من را درگیر کرده بود. سال گذشته نقشم در یک فیلم اجتماعی بود و امسال متفاوت. همین انتخابها بهنظرم باعث میشود که کاراکترهایی را که قبول میکنم چالشبرانگیز باشد و من را وارد یک چالش کند.
بازی در کت چرمی برایتان جذابتر بود یا آبی روشن؟
در فیلم آبی روشن نقش بسیار متفاوتی نسبت به حضور اولم در سینما یعنی فیلم کت چرمی تجربه کردم و در ارتباط با کاراکتر ستاره در واقع با شخصیتی مواجه میشویم که مجبور است در مسیر زندگی پرنوسان و چالشی خود از نوجوانی عبور و مسیر بزرگسالی و بلوغ را تجربه کند؛ بلوغی که شخصیت او را پخته، محکم و مقاوم میکند؛ دختری که هنوز علایق دوران نوجوانی در وجودش بسیار پررنگ است اما شرایط زندگی راه دیگری را پیش رویش قرار میدهد و مجبور است بزرگ شود و بزرگ فکر و عمل کند و با مسائل مختلفی مواجهه و برخورد داشته باشد. رفتارهای ستاره در این فرآیند او را تبدیل به یک زن بالغ میکند. این مسئله و تغییر تدریجی خیلی نقش را برای من جذاب و هیجانانگیز کرده بود و اینکه یک دختر نوجوان چرا باید دچار چنین سرنوشت تراژیکی بشود، برایم دغدغه بود. سن و سال شخصیت ستاره ایجاب میکرد که مثل یک دختر نوجوان بتواند مسائل این سنین را تجربه کند ولی بدون طی تجربیات کافی ناگهان وارد دنیای بزرگسالی و چالشهایش میشود و همین موقعیت متفاوتی را در قصه آبی روشن برایش رقم میزند.
فکر میکنید مانند کت چرمی از سوی داوران این دوره هم دیده شوید؟
به موفقیت فیلم در جشنواره فیلم فجر با توجه به کیفیتش و زحماتی که برای ساخته شدن آن، عوامل پشت صحنه متحمل شدند بسیار امیدوارم. این نقش برای من فراتر از یک نقش و بازی در یک فیلم سینمایی است و برایش زحمت زیادی کشیدم.
فکر میکنید بازخوردها درباره آبی روشن در جشنواره چگونه است؟
این فیلم حال و هوای خاصی دارد. هم به یک موضوع اجتماعی و خانوادگی پرداخته و هم فضای فیلم شاعرانه است و طبیعت زیبایی دارد که به لحاظ بصری برای تماشاگر لذتبخش است. علاوه بر داستان شخصیتهایش، فضای مذهبی هم دارد که بهنظرم همه اینها توانستهاند کنار هم خوب پیش بروند و به نوعی مکمل هم باشند و همینها باعث جذب مخاطب چه در اکران جشنواره و چه اکران عمومی میشود.