• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
یکشنبه 15 بهمن 1402
کد مطلب : 217644
+
-

شیرها وارد مدرسه شدند

گزارشی از جزئیات طرح توزیع شیر رایگان در مدارس

زندگی
شیرها وارد مدرسه شدند

رابعه تیموری-روزنامه نگار

بچه‌ها انگار حسابی عاقل شده‌اند! سن‌شان کم است، ولی خوب می‌دانند این مایع سفید مغذی که داخل پاکت‌های زیبا بسته‌بندی شده، با چه مشکلات و دردسرهایی به‌دست آنها می‌رسد؛ حتی پارمیسا و مریم می‌دانند که بخش زیادی از مشکلات توزیع شیر در مدارس به موانع تأمین همین پاکت‌های کذایی خوش بر و رو برمی‌گردد. طرح توزیع شیر رایگان قدم به قدم مسیر سراسری شدن خود را طی می‌کند و بالاخره قطار این طرح سلامت‌محور وزارت آموزش و پرورش  به دبستان‌های شهرستان اسلامشهر رسیده است. دانش‌آموزان و مسئولان دبستان آیت‌الله خامنه‌ای هم به نمایندگی از همه دانش‌آموزان این شهرستان جشن مفصلی ترتیب داده‌اند تا این اتفاق پرشور و نشاط را به زیبایی آغاز کنند.

از همان راهروی طبقه اول همه‌‌چیز از برگزاری جشنی پروپیمان خبر می‌دهد. دانش‌آموزان پایه‌های مختلف نقاشی‌ها و کاردستی‌های رنگارنگی درست کرده‌اند و آنها را به زیبایی در گوشه‌وکنار راهروها چیده‌اند تا اگر پیام‌های نوشته شده بر سیب‌های مقوایی آویخته از سقف‌ها نتوانستند توجه دانش‌آموزان عجول و بازیگوش‌را به‌خود جلب کنند، بچه‌ها با دیدن این دست سازه‌ها باخبر شوند که قرار است پس از این هفته‌ای 2بار دور هم شیر بنوشند و لحظاتی را فارغ از درس و مشق به بازیگوشی و شیطنت بگذرانند! دانش‌آموزان پایه اول میزبانی از مهمانانی را که به‌زودی از راه می‌رسند
 بر عهده گرفته‌اند. صورت‌های معصوم‌شان پشت صورتک‌های کاغذی بره ناقلا پنهان شده، اما صدای خنده‌های ریز ریزشان را نمی‌توانند زیر صورتک‌ها نگه دارند! روی میز گوشه نمازخانه انواع محصولات لبنی به چشم می‌خورد که با سلیقه‌ای خانمانه در پاکت‌های کوچک و بزرگ و ظروف مسی و شیشه‌ای قرار گرفته‌اند. فواید خوردن شیر هم روی مقواهای بزرگ نوشته و به دیوار نصب شده است.

دورهمی به صرف شیر
اکبر قنبری، رئیس آموزش و پرورش شهرستان اسلامشهر و معاونش مهمان بچه‌ها هستند و با حضور دیرهنگام با آنها جشن آغاز می‌شود. همان شعر و سرودهایی که بچه‌ها با شور و حرارت در مورد شیر و فواید آن می‌خوانند کافی است که نشان دهد معلمان حسابی در مورد اهمیت خوردن شیر برای شاگردان‌شان توضیح داده‌اند. پارمیسا حتی می‌داند که تأمین شیر و پاکت‌های بسته‌بندی آن آسان نیست و نباید این مایع مفید و باارزش را حیف و میل کنند. مریم هم که خواب‌آلودگی دم صبح باعث می‌شود اغلب روزها صبحانه نخورده به مدرسه بیاید، خوشحال است که او و همکلاسی‌هایش می‌توانند ضیافتی دسته‌جمعی به صرف شیر داشته باشند. سخنرانی آقای
اکبر قنبری هم مفید و مختصر است و برای اینکه اهمیت نوشیدن شیر را برای بچه‌ها روشن کند، معاون بلندقامتش را که یک سر و گردن از او بلندتر است، به دانش‌آموزان نشان می‌دهد و می‌گوید: «اگر کسی مرتب شیر بخورد مثل آقای کاظمی قدش رشید می‌شود و اگر شیر نخورد عاقبتش مثل من است!» بالاخره نوبت توزیع شیر می‌رسد و لبخندها و پچ‌پچ‌های در گوشی بچه‌ها به ولوله‌ای شاد تبدیل می‌شود.

رفع موانع و مشکلات
اگرچه ازسر‌گیری طرح توزیع رایگان شیر در مدارس را که پس از وقفه‌ای طولانی اتفاق افتاده باید به‌فال نیک بگیریم، اما سراسری شدن اجرای طرح با کش و قوس و موانعی روبه‌رو بوده که متولیان اجرای طرح درصدد رفع آن هستند. به قول محمد اذغاب بخش قابل‌توجهی از موانع توزیع شیر مدارس به مشکلات تأمین پاکت شیر برمی‌گردد. او مدیر روابط‌عمومی یکی از شرکت‌های لبنی است که در طرح توزیع شیر مدارس مشارکت دارد. اذغاب می‌گوید: «موانعی مانند کمبود پاکت توزیع شیر و لزوم دقت در کیفیت و بهداشت این محصول لبنی سبب شد بسته‌بندی و ارسال شیر به مدارس مختلف به کندی انجام شود.» اما رئیس دبیرخانه شورای‌عالی سلامت و امنیت غذایی کشور معتقد است برای تداوم طرح توزیع شیر در مدارس در کنار مانع‌زدایی‌ها و رفع کمبودها، نیازمند ردیف اعتباری مستقل هستیم. محمداسماعیل مطلق می‌گوید: «این طرح که پس از سال‌ها وقفه احیا شده و با همکاری وزارت آموزش و پرورش و سازمان‌های غذا و دارو، استاندارد، هدفمندی یارانه‌ها، برنامه و بودجه و وزارتخانه‌های جهادکشاورزی، بهداشت و دبیرخانه شورای‌عالی سلامت و امنیت غذایی به مرحله اجرا رسیده، طرحی گسترده است که چالش‌ها و موانعی بر سر راه اجرای آن وجود دارد.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید