• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 14 بهمن 1402
کد مطلب : 217556
+
-

ایستگاه فضایی خصوصی؛ برنامه جدید ایلان ماسک

فضا
ایستگاه فضایی خصوصی؛ برنامه جدید ایلان ماسک

ابرموشک استارشیپ ایلان ماسک برای پرتاب یک ایستگاه فضایی خصوصی جدید که قرار است جایگزین ایستگاه فضایی بین‌المللی شود، انتخاب شده است.
به گزارش سان، دیلان تیلور، رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل وویجر اسپیس در بیانیه‌ای گفت: «سابقه موفقیت و قابلیت اطمینان اسپیس‌ایکس باعث شد که تیم ما استارشیپ را برای در مدار قراردادن استارلب انتخاب کند.» به‌گفته او «اسپیس‌ایکس برای پرتاب‌های با سرعت بالا پیشرو بوده و ما مفتخریم که استارلب در پرواز با استارشیپ پرتاب می‌شود».
این ایستگاه فضایی تجاری حاصل همکاری نانوراکز، لاکهیدمارتین و نورتروپ گرومن است. مشخص نیست که تیم پروژه استارلب چه زمانی قصد دارد این ایستگاه مداری را راه‌اندازی کند. استارشیپ اسپیس‌ایکس هنوز حتی یک پرواز آزمایشی موفقیت‌آمیز در این ارتباط نداشته است.
با این حال، ناسا می‌خواهد استارلب تا قبل از سال‌2030 یعنی زمانی که ایستگاه بین‌المللی فضایی به سن بازنشستگی می‌رسد، در مدار قرار بگیرد. استارشیپ با 33موتور و ارتفاع نزدیک به 122متر، همان چیزی است که این میلیاردر پیش‌بینی می‌کند انسان‌ها را تا 3سال آینده به مریخ می‌برد.
به‌گفته ماسک، استارشیپ در‌ماه ژانویه تقریبا به مدار خود رسید، اما شکست خورد. ماسک اکنون برای پرتاب آزمایشی سوم در فوریه برنامه‌ریزی کرده است. هر تلاش برای اسپیس‌ایکس حدود 40میلیون دلار آب می‌خورد.
استارشیپ موشکی 3میلیارد دلاری است که قرار است حدود سال2025 روی ‌ماه فرود بیاید و در نهایت انسان‌ها را به مریخ برساند. ماسک قبلا شرط‌بندی کرده بود که ماموریت‌های آینده او در مریخ در دهه‌2030 انجام شود. با این حال، ماسک در اکتبر‌2023 گفت که این موشک می‌تواند تنها طی 3 تا 4سال آینده روی سیاره سرخ فرود‌ آید.

این خبر را به اشتراک بگذارید