• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
جمعه 13 بهمن 1402
کد مطلب : 217484
+
-

تاثیر «بازی‌ آموزشی» بر نمره درس املا!

محمد مهدی رنجبر ، کارشناس سرگرمی

وقت سخنرانی که می‌شود، همه از کوچک و بزرگ و کم‌سواد و دانشگاهی، اقرار به این دارند که برای آموزش کودک باید از ابزار «سرگرمی» استفاده کرد تا بهترین نتیجه حاصل شود. اما واقعیت این است که وقتی از سطح سخنرانی به سطح تصمیم‌گیری و سپس عمل می‌رسیم، بسیاری از معلمان هم از تاثیر بازی‌های آموزشی غافل هستند!
پتانسیل بازی‌های آموزشی تا حدی بالاست که این بازی‌ها می‌توانند به عنوان رسانه‌ای مفید و کارآمد در سطوح رسمی و غیررسمی مورد استفاده معلمان قرار گیرند. چراکه هدف نهایی این بازی‌ها فقط تفنن یا پُرکردن اوقات فراغت نیست، بلکه چنین بازی‌هایی، در ضمن ایجاد لحظاتی لذت بخش و فرح‌انگیز برای مخاطبان، باعث یادگیری سریع‌تر و پایدارتر خواهندشد.
به عقیده متخصصان حوزه‌های آموزش و پداگوژی، بازی‌های آموزشی بر خلاف‌ تصور رایج، به کودکان و دنیای آن‌ها منحصر نمی‌شود! بلکه با کمی تغییر و انعطاف در عناصر یا روال، این بازی‌ها قابلیت استفاده آموزشی در تمامی شرایط سنی را دارند.
بد نیست بدانید که بازی‌های آموزشی مناسب، بیشتر بر تفکر و برنامه‌ریزی تأکید می‌کنند تا حفظ کردن مطالب! لذا دانش‌آموزانی که در یادگیری مفاهیم موجود در نوشته‌ها و متون چاپی با مشکل روبه‌رو هستند، اغلب می‌توانند بازی‌های آموزشی هدفمند را درک کنند و غالباً اعتماد به نفس خود را هم از راه نقش‌آفرینی در این بازی‌ها توسعه می‌دهند. شاید به همین دلیل است که محققان به این نتیجه دست یافتند که بازی آموزشی، نمرات درس املای دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد!
امروزه اهمیت و ارزش بازی در دوران کودکی به وسیله پژوهش‌های گسترده مورد توجه قرار گرفته است. بازی روی رشد جسمی، عاطفی، ذهنی، آموزشی، اخلاقی، شخصیتی و اجتماعی افراد -چه کودک باشند و چه بزرگسال - تأثیر می‌گذارد و علاوه بر این‌ها، ارزش تشخیصی و درمانی نیز دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید