• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 12 بهمن 1402
کد مطلب : 217438
+
-

حفاظت از سایت‌های طبیعی هدف نهایی احیای مرجان‌ها

مریم محمدی، رئیس اداره محیط ‌زیست سازمان منطقه آزاد کیش: احیای مرجان‌های خلیج فارس آغاز شده و چند سال قبل، مطالعه بر روی مرجان‌های خلیج‌ فارس نشان داد که تنها 38گونه از آنها باقی مانده است. تغییر اقلیم و گرما، مهم‌ترین عامل تهدید مرجان‌ها در سراسر دنیاست که آلودگی‌های نفتی و قاچاق را نیز در خلیج‌فارس باید به آن افزود.
چند سال بعد از مطالعه اولیه، بررسی‌های جدیدتر در مورد تعداد گونه‌های مرجانی باقیمانده، عدد28 را نشان داد؛ به همین دلیل احیای 4گونه از مهم‌ترین نوع مرجان‌ها را در دستور کار قرار دادیم و طبق آنچه در دنیا رایج است و توصیه می‌شود، کار را با مرجان‌های شاخ‌گوزنی که ماندگاری طولانی‌تری در شرایط سخت اقلیمی دارند، آغاز کردیم.
بخشی از مرجان‌هایی ‌که در سایت‌های پرورش و احیا رشد می‌کنند به سایت‌های طبیعی که دچار آسیب شده‌اند منتقل شده‌اند و بخشی دیگر نیز به سایت‌های مصنوعی و کلوپ‌های غواصی انتقال داده شده‌اند. اما متاسفانه گردشگرانی که برای تفریح به کلوب‌های غواصی می‌روند از آنجا‌ که غواص حرفه‌ای نیستند و حرکت دست و پاهای‌شان موجب کنده شدن مرجان‌ها می‌شود. در فاز انتقال مرجان‌های احیا شده، غواصان داوطلب به ما کمک خواهند کرد.
در مجموع 23کلوب غواصی در قالب 4مجتمع، ‌در جزیره کیش فعال هستند که قرار است سایت‌های مرجان‌های پرورشی به‌صورت دو به دو برایشان ایجاد شود که مسئولیت محافظت از مرجان‌ها را هم خودشان برعهده بگیرند و چون آورده اقتصادی برایشان به همراه دارد قطعا مدیران کلوب های غواصی ‌به خوبی از آنها مراقبت خواهند کرد. با اجرای این پروژه، سایت‌های طبیعی از هجوم گردشگران در امان مانده و در مصرف سوخت شناورهایی که گردشگران را به این سایت‌ها منتقل می‌کردند صرفه‌جویی خواهد شد.
با برداشتن فشار انسانی از روی سایت‌ها و مراقبت از سایت‌های تکثیر که مرجان‌های‌شان با تورهای سرگردان در دریا و لنگراندازی‌های متعدد شناورهای غیرمجاز، در معرض آسیب قرار می‌گیرند، فرصت احیا و بهره‌برداری مهیا خواهد شد.
مرجان‌های مرده‌ای نیز در سواحل خلیج فارس در کیش وجود دارند  که متاسفانه هر از گاهی سر از چمدان مسافران و گردشگران این جزیره درمی‌آورند. مرجان‌هایی که برای انتقال توسط گردشگران جمع آوری شده است  در نهایت در فرودگاه کیش توقیف می‌شود، چرا که طبق قانون، خرید و فروش و نقل و انتقال هر نوع موجود زنده یا مرده حیات وحش ممنوع است. در فرایند پرورش و احیای مرجان‌ها، از همین مرجان‌های مرده به‌عنوان پایه استفاده شده و مرجان‌های جدید روی آنها تکثیر می‌شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید