• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 12 بهمن 1402
کد مطلب : 217402
+
-

پوشش 24ساعته پایتخت با 500گشت سیار

شب‌های سرد تهران برای بی‌خانمان‌ها گرم می‌شود

فرهنگی اجتماعی
پوشش 24ساعته پایتخت با 500گشت سیار

فرخنده رفائی-روزنامه‌نگار

سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران تمهیدات این سازمان برای حمایت از بی‌خانمان‌ها در شب‌های سرد پیش‌روی تهران را تشریح کرد. به‌گزارش همشهری، احمد احمدی‌صدر، مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در تشریح اقدامات این سازمان برای پیشگیری از آسیب به افراد بی‌خانمان و در‌راه‌مانده در شب‌های سرد پیش‌‌روی تهران، گفت: ۴۰گشت حامی‌شهر برای کمک به افراد بی‌خانمان و در‌راه‌مانده پیش‌بینی شده است و گشت‌های حامی‌شهر نیز در قالب موتورسیکلت در سطح مناطق فعال هستند تا در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر وضعیت در‌راه‌‌ماندگان احتمالی را پایش و به آنها رسیدگی کنند. به‌گفته او، مددسراهای سیار فصلی نیز در ۲۰میدان اصلی شهر ازجمله شوش، راه‌آهن، آزادی و همچنین پایانه‌های مسافربری مستقر هستند تا افرادی که مایل به استفاده از مددسراها و گرم‌خانه‌ها نیستند، شب در این مددسراهای سیار بمانند و در معرض سرما قرار نگیرند که در این مددسراهای سیار فصلی، غذای گرم و پتو در اختیار این افراد قرار داده می‌شود.

آماده‌باش گرم‌خانه‌ها
مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اسکان و نگهداری معتادان متجاهر در مراکز یاورشهر، از آماده‌باش گرم‌خانه‌ها برای اسکان بی‌خانمان‌ها خبر داد و اضافه کرد: با توجه به نگهداری معتادان در یاورشهرها، ظرفیت ۲۰مددسرای این سازمان در اختیار افراد درراه‌مانده و بی‌خانمان قرار گرفته و معتادان متجاهر در گرم‌خانه‌ها پذیرش نمی‌شوند.

گرم‌خانه‌ها تا 2500نفر ظرفیت دارند
پیمان ضیایی، معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی تهران درباره جزئیات اقدامات شهرداری برای پوشش بی‌خانمان‌ها و کودکان کار شهر تهران با توجه به سرمای هوا به همشهری گفت: در مددسراهای تهران تا 2500نفر آماده پذیرش بی‌خانمان‌ها هستیم علاوه بر این، 20دستگاه اتوبوس به‌عنوان مددسرای سیار و 40گشت حامی‌شهر در سطح مناطق بی‌خانمان‌ها و کارتن‌خواب‌ها را هرجا ببینند، جذب می‌کنند.

غذای گرم برای بی‌خانمان‌ها
ضیایی با اشاره به خدماتی که در این گرم‌خانه‌ها به افراد بی‌خانمان داده می‌شود، افزود: در گرم‌خانه‌های سیار غذای گرم و پتو به افراد داده می‌شود و اگر کسی نیاز به خدمات مددکاری داشته باشد، این خدمات نیز برای بی‌خانمان‌ها انجام می‌شود. او از شهروندان خواست با توجه به سرمای شدید هوای تهران در شب‌های پیش‌‌رو، درصورت مشاهده افراد بی‌خانمان و آسیب‌دیده مراتب را به 137 گزارش کنند تا بلافاصله رسیدگی شود. ضیایی همچنین به تامین 7500تخت از سوی شهرداری برای مراکز ماده16، اشاره کرد و افزود: بسیاری از افراد بی‌خانمان شامل معتادان متجاهر بودند که با توجه به افزایش ظرفیت مراکز ماده16، جذب این مراکز شدند و در حقیقت ما با افزایش ظرفیت این مراکز اقدام پیشگیرانه‌ای برای کاهش تعداد افراد بی‌خانمان در شرایط نامناسب جوی تهران انجام دادیم.

ظرفیت 3000نفری گرم‌خانه‌های ثابت و سیار
ضیایی با اشاره به اینکه مددسراهای ثابت تهران همچنان گنجایش پذیرش بی‌خانمان‌‌ها را دارند، گفت: گرم‌خانه‌های ثابت تهران در حالت اضطرار تا 2500نفر ظرفیت دارند ولی به‌طور معمول این مراکز می‌توانند حدود 1700 تا 1800نفر را پذیرش کنند که در شب‌های اخیر هنوز آمار پذیرش آنها به 1500نفر نرسیده است. در گرم‌خانه‌های سیار نیز هر شب حدود 300 تا 400 فرد بی‌خانمان و در‌راه‌مانده پذیرش می‌‌شوند.

500گشت سیار سازمان خدمات اجتماعی
در تمام مناطق پایتخت هر شب گشت ویژه تردد دارد و علاوه بر این، 500گشت سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران هم به‌صورت 24ساعته تمام سطح شهر را پوشش می‌دهند. علاوه بر این، پایگاه‌های خدمات اجتماعی در ترمینال‌ها، بهشت‌زهرا و مناطق هم در این ایام به‌طور ویژه به آسیب‌های هر منطقه رسیدگی می‌کنند. به‌گفته ضیایی، خدمات این پایگاه‌ها به‌صورت اسکان نیست و مراجعه‌کنندگان به این مراکز، خدمات مددکاری دریافت می‌کنند، درصورت نیاز به خیرین وصل می‌شوند و اگر افرادی نیاز به ساماندهی و نگهداری داشته باشند با ما هماهنگ می‌کنند.

ساماندهی افراد فراری در پایانه‌ها
معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درخصوص ساماندهی افراد فراری گفت: پایگاه‌های خدمات اجتماعی ترمینال‌ها این افراد را شناسایی و در درجه اول با خانواده این افراد یا با مراکزی مثل بهزیستی هماهنگ می‌کنند و با فرایند مددکاری این افراد را به خانواده بازمی‌گردانند. به‌گفته ضیایی، در فرایند مددکاری، مشاوران با خود فرد و خانواده او صحبت‌ و خانواده را برای بازگشت فرد فراری آماده می‌کنند. همچنین درصورت لزوم برای او بلیت بازگشت تهیه می‌کنند تا بین فرد و خانواده او دوباره پیوند برقرار شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید