• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 12 بهمن 1402
کد مطلب : 217387
+
-

آقای معمولی بعدی

کدام سرمربی برای لیورپول بهتر است؟

آقای معمولی بعدی

یورگن کلوپ اعلام کرده که در پایان فصل و پس از 9سال لیورپول را ترک می‌کند. در حال‌حاضر 5گزینه جدی برای جانشینی این مربی آلمانی مطرح شده که هیچ‌یک از سوی باشگاه مورد تکذیب قرار نگرفته. ببینیم کدام گزینه برای قرمزها بهتر است.

یولیان ناگلزمان
کلوپ اصرار دارد که پس از ترک آنفیلد حداقل یک سال مرخصی خواهد داشت اما با توجه به اینکه یولیان ناگلزمان فقط تا پایان یورو2024 قرارداد دارد، احتمالا کلوپ به تیم ملی آلمان لینک خواهد شد. در این صورت، ناگلزمان می‌تواند به گزینه جانشینی این مربی در لیورپول تبدیل شود. اگر در یورو2024 در خاک آلمان نتایج خوبی برای مانشافت ثبت نشود، قطع همکاری با ناگلزمان قطعی خواهد بود.
این سرمربی جوان زمانی گزینه مربیگری رئال‌مادرید بود، اما به این دلیل که هنوز خودش را آماده چنین پستی نمی‌دانست آن را رد کرد اما پس از موفقیت در بایرن‌مونیخ و حالا هدایت آلمان به‌نظر می‌رسد زمان مناسب برای هدایت باشگاه‌های بزرگ خارجی رسیده باشد. ناگلزمان با 36سال سن هنوز هم از برخی بازیکنانش جوان‌تر است و شغل سرمربیگری را تنها زمانی که 28سال داشت، به‌دست آورد. او هم مثل کلوپ و توخل و... از شاگردان مکتب رالف رانگنیک است.
ناگلزمان گزینه مناسبی برای لیورپول به‌نظر می‌رسد. او پس از نجات هوفنهایم از سقوط از بوندس‌لیگا در فصل اول، این تیم را در دومین فصل خود به مقام چهارم رساند. این لیورپول کلوپ بود که آنها را در رقابت‌های مقدماتی لیگ قهرمانان اروپا شکست داد. ناگلزمان بعدا به لایپزیش نقل مکان کرد و آنها را به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا در فصل 20-2019 هدایت کرد؛ قبل از اینکه فصل بعد در بوندس‌لیگا دوم شود. او سپس به بایرن‌مونیخ رفت و نخستین قهرمانی خود در بوندس‌لیگا را در فصل 22-2021 در آنجا به دست آورد اما در مارس سال بعد در حالی از بایرن اخراج شد که یک امتیاز کمتر از دورتموند صدرنشین جمع کرده و در لیگ قهرمانان اروپا هر 8بازی خود را برده بود. توخل به جای او آمد و در نخستین اقدام به منچسترسیتی باخت و از اروپا حذف شد.
اما آیا او برای لیورپول مناسب است؟ درصد برد او در بوندس‌لیگا 44درصد در هوفنهایم، 54.4درصد در لایپزیش و 66.1درصد در بایرن بود. از لحاظ مالکیت توپ هم در بوندس‌لیگا 52.9درصد در هوفنهایم، 57.5درصد در لایپزیش و 64.7درصد در بایرن ثبت کرد. ناگلزمان پله به پله پیشرفت کرد.

ژابی آلونسو
محبوب‌ترین گزینه؛ سرمربی موفق بایرلورکوزن و کسی که بیش از 200بازی برای این باشگاه و قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا و جام‌حذفی در لیورپول به‌عنوان بازیکن در کارنامه دارد، یکی از گزینه‌های جانشینی کلوپ است. آلونسوی 42ساله قبلا در تیم ب سوسیداد توانایی‌اش را نشان داده بود و در لورکوزن این تیم را متحول و مدعی کرد. آلونسو در 45بازی به‌عنوان سرمربی، 28پیروزی، 10تساوی و 7شکست را در بوندس‌لیگا دارد و همه باخت‌های او مربوط به فصل گذشته است. او تنها مربی این فصل لیگ‌های بزرگ اروپایی است که حتی یک شکست هم نداشته و درصد برد 62.2درصدی ‌دارد. ژابی فصل پیش تیم در حال سقوط لورکوزن را تا رتبه ششم بوندس‌لیگا و نیمه‌نهایی لیگ اروپا بالا برد و در نیم‌فصل‌اول امسال هم 45امتیاز به‌دست آورده، این در حالی است که فقط یک تیم از بوندس‌لیگا در 2نوبت در این مرحله امتیاز بیشتری ثبت کرده بود، هر دو بار بایرن‌مونیخ (14-2013 و 16-2015).
تیم آلونسو در تساوی بدون گل خانگی این هفته مقابل مونشن گلادباخ باز هم عالی بازی کرد و 69لمس توپ در محوطه جریمه حریف داشت که یک رکورد جدید در مسابقه بوندس‌لیگا محسوب می‌شود و حتی بایرن هم به چنین عددی دست نیافته است. سبک او با کلوپ فرق دارد. مربی آلمانی خواهان ضدحمله‌های سریع و گیگن‌پرسینگ و پس‌گرفتن مالکیت توپ از حریف است اما آلونسو سبکش کمی اسپانیایی است؛ متمرکز و بازی براساس مالکیت زیاد توپ. کلوپ هم مالکیت توپ را دوست داشت و در این فصل میانگین 58.3درصد مالکیت توپ را به‌دست آورده و حتی در فصل 20-2019 موفق به کسب میانگین 63.5درصدی مالکیت توپ شده بود. اما آلونسو در این زمینه افراطی‌تر است. فقط 3تیم در 5لیگ برتر اروپا در این فصل میانگین مالکیت توپ بیشتری نسبت به لورکوزن آلونسو داشته‌اند؛ پاری‌سن‌ژرمن 65.6درصد، بارسلونا 65درصد و منچسترسیتی 64.4درصد. لورکوزن تحت هدایت سرمربی اسپانیایی میانگین خود را از 51.8درصد در فصل گذشته به 62.3درصد در این فصل افزایش داده است.
هر دو تیم از یک‌اندازه پاس رو به جلو در زمین حریف استفاده کرده‌اند؛ لیورپول به‌طور میانگین 36.2پاس که بیشتر از هر تیم دیگری در لیگ برتر است و لورکوزن میانگین 35.7پاس که بیش از هر تیم دیگری در بوندس‌لیگا‌ست.

روبرتو دی‌زربی
روبرتو دی‌زربی نه‌تنها در 2فصل اخیر در لیگ برتر مورد توجه قرار گرفته، بلکه زمانی که در سری‌آ هدایت ساسولو را به‌عهده داشت، خیلی‌ها از او به‌عنوان یک مربی مولف و آینده‌دار حرف می‌زدند. او مدتی به شاختاردونتسک رفت اما در اوکراین جنگ شد و به‌جای گراهام پاتر که تیم خوبی ساخته و به چلسی رفته بود، هدایت برایتون را در دست گرفت. او شور و شوق ظاهری مشابهی با کلوپ دارد تا هواداران لیورپول یاد مربی آلمانی از‌دست‌رفته خود نیفتند. ژابی آلونسو نسبت به او و دیگر مربیان، زیادی باشخصیت و جنتلمن است. دی‌زربی کسی است که می‌تواند ورزشگاه را به وجد بیاورد و هواداران را تحریک کند. او فقط 2سال از آلونسو بزرگ‌تر است اما بیش از یک دهه تجربه مدیریتی پشت سر خود دارد. او نوامبر2013 هدایت تیم لیگ پایین ایتالیایی دارفو بوریو را بر عهده گرفت و سابقه مربیگری‌اش را به 11سال رسانده است. اتفاقا نخستین بازی دی‌زربی با برایتون در آنفیلد بود که تیم جدیدش در تساوی 3-3 لیورپول را با مشکلاتی روبه‌رو کرد. از زمان ورود دی‌زربی، فقط 7تیم لیگ برتری بیشتر از برایتون (22 از 53) پیروز شده‌اند، درحالی‌که فقط 5تیم کمتر از برایتون او (16) شکست خورده‌اند. در این مدت، تنها من‌سیتی (64.2درصد) میانگین مالکیت توپ بیشتری نسبت به برایتون (62.2درصد) در لیگ برتر داشته و فقط لیورپول(882) بیش از این تیم (850) موفق به شوت‌زنی شده است. در این فصل، فقط لیورپول(760) و تاتنهام(732) به اندازه پاس‌های پیشرونده(679) برایتون انجام داده‌اند.
با این حال، ثبات دفاعی سبک مربیگری دی‌زربی ممکن است نگران‌کننده باشد. از زمان انتصاب دی‌زربی، از بین تیم‌های همیشه حاضر لیگ برتر، تنها ناتینگهام فارست(10) کمتر از برایتون(11) کلین‌شیت داشته و فقط بورنموث(91)، فارست(89)، تاتنهام(87) و ولوز(82) گل‌های بیشتری نسبت به این تیم(81) ‌دریافت کرده‌اند. دی‌زربی برخلاف مربیان ایتالیایی که عاشق دفاع هستند، ‌خیلی دفاعی نیست. البته دی‌زربی می‌‌داند که چگونه از الکسیس مک آلیستر بهترین نتیجه را بگیرد. این ملی‌پوش آرژانتینی در نقش ناآشنا در خط میانی کلوپ بازی می‌کند، اگرچه او به‌ویژه در هفته‌های اخیر تأثیرگذار بوده است.

روبن آموریم
این مربی آینده‌دار مشابه آلونسو و دی‌زربی یک مربی مؤلف است. باشگاه اسپورتینگ مبلغ قابل‌توجهی را برای جدا‌کردن این مربی جوان از براگا در سال2020 پرداخت کرد. او در نخستین فصل کامل خود در لیسبون، نخستین قهرمانی خود و نخستین قهرمانی اسپورتینگ را در لیگ برتر پرتغال پس از 19سال به‌دست آورد. با تیمی شامل ستاره‌های فعلی لیگ برتر یعنی پدرو پورو و ژائو پائولینیا، اسپورتینگ آموریم تنها یک‌بار در 34بازی خود در لیگ شکست خورد و با 5امتیاز بیشتر از پورتو به قهرمانی لیگ رسید. آنها از آن زمان تاکنون لیگ را فتح نکرده‌اند اما در فصل 22-2021 دوم شدند و در این فصل پیشتاز هستند. آموریم در 132بازی لیگ هدایت اسپورتینگ را بر عهده داشته که حاصل آن 98برد، 20تساوی و 14باخت بوده است.
از لحاظ فوتبال مالکانه هم این مربی مناسب لیورپول است. تیم او در پرتغال به‌طور میانگین 60.4درصد مالکیت توپ را در اختیار دارد. از لحاظ دفاعی هم خیلی بهتر از کلوپ و دی‌زربی است. اسپورتینگ با مربیگری او در 2فصل اول حضورش در ورزشگاه ژوزه آلوالاده فقط 20 و 23گل دریافت کرد. این رقم در فصل گذشته به 32گل افزایش یافت زیرا آنها در رتبه چهارم قرار گرفتند، اما در حال‌حاضر 19گل پس از 19بازی در این فصل خورده‌اند و 53گل هم به ثمر رسانده‌اند که 15گل آنها توسط ویکتور گیوکرس زده شده است. اسپورتینگ آموریم دوشنبه‌شب تیم کاسا پیا را 8 بر صفر شکست داد و با 49امتیاز از 19بازی صدرنشین شد. تقریبا همه کارشناسان معتقدند که او در فصل آینده هدایت یک تیم بزرگ را در دست خواهد گرفت.

توماس فرانک
توماس فرانک، سرمربی موفق دانمارکی که تیم برنتفورد را به حیاط خلوت تیم ملی دانمارک تبدیل کرده، نسبت به سایر گزینه‌ها بیشترین تجربه لیگ برتری را دارد که این می‌تواند امتیاز او باشد. فرانک پس از چند سال کار به‌عنوان دستیار مربی در برنتفورد، سال2018 به این شغل مهم دست یافت و از زنبورها تیمی ساخت که یقه مدعیان و بزرگان را می‌گیرد. او فصل 20-2019 برنتفورد را به فینال پلی‌آف چمپیونشیپ برد که با شکست مقابل فولام از رسیدن به لیگ برتر باز ماند اما یک سال بعد دوباره به فینال رسید و این بار با پیروزی 2 بر صفر مقابل سوانزی، زنبورها را برای نخستین‌بار در تاریخ خود به لیگ برتر رساند. در فصل‌های بعدی نه‌تنها با این تیم سقوط نکرد، بلکه رده‌های سیزدهم و نهم لیگ را به دست آورد و تیم‌های بزرگ را اذیت کرد؛ ازجمله پیروزی 2 بر صفر در نخستین بازی تاریخ برنتفورد در لیگ برتر مقابل آرسنال.
یک مشکل این است که تیم فرانک واقعا مانند لیورپول در حال‌حاضر بازی نمی‌کند. تیم او بیشتر میل به بازی مستقیم دارد و از نظر تعداد پاس، مالکیت توپ و خلق موقعیت با لیورپول متفاوت است. فقط 7تیم لیگ برتری در این فصل پاس‌های کمتری نسبت به زنبورها داشته‌اند و 10تیم میانگین درصد مالکیت توپ بیشتر از 48.7درصد مالکیت توپ برنتفورد دارند. همین تعداد تیم هم از نظر پاس‌های رو به جلو در زمین حریف (562) از تیم توماس عملکرد بهتری ثبت کرده‌اند. او نسبت به سایر گزینه‌ها کمترین شباهت را به سبک فعلی لیورپول و کلوپ دارد، اما مربی محترمی است.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید