
رکوردشکنی متروی تهران پس از 25سال
با افتتاح 3 ایستگاه خط۶، آمار ایستگاههای بهرهبرداری شده امسال بالاتر از میانگین ربع قرن اخیر خواهد بود

حملونقل ریلی، همواره یکی از ناوگانهایی بوده که مورد اقبال عمومی قرار گرفته است. ناوگانی پاک، سریع و ارزان که هر گوشه پایتخت را به یکدیگر متصل کرده و توسعه هرچه بیشتر آن رضایت شهروندان را نهتنها افزایش داده بلکه باعث کاهش بار ترافیک معابر شهری و آلودگی هوا میشود. برهمین اساس در دوره فعلی مدیریت شهری این مهم در دستور کار قرار گرفته و شهرداری تهران در نوسازی این ناوگان و توسعه آن اقدامات مؤثری را انجام داده است. شبکه متروی تهران، امسال افتتاحیههای متعدد و ارزشمندی را پشت سر گذاشته و درصورت افتتاح 3ایستگاه دیگر در خط ۶، آمار ایستگاههای بهرهبرداریشده در سال ۱۴۰۲ بالاتر از میانگین 25سال گذشته این شبکه خواهد بود. پس از راهاندازی شرکت متروی تهران در سال ۱۳۵۴، فعالیتهای اجرایی مستمر برای احداث خطوط و ایستگاهها از سال ۱۳۶۵ آغاز شد و نخستین ایستگاهها در سال ۱۳۷۷ افتتاح شد؛ این ایستگاهها شامل 3ایستگاه وردآورد، صادقیه و کرج در خط 5بود. از آن سال تا به امروز، غیراز سال ۱۳۷۹ که هیچ ایستگاهی افتتاح نشد، در دیگر سالها به تناوب، ایستگاههای مختلفی در خطوط هفتگانه به بهرهبرداری رسید تا این شبکه به مرور زمان شکل بگیرد. در واقع طی ۲۵سال گذشته و تا پاییز امسال، ۱۵۵ ایستگاه افتتاح شده است که میانگین احداث و تکمیل کمی بیش از ۶ ایستگاه در هر سال را نشان میدهد.
غیر از سال ۱۳۸۰ که طی یک سال ۱۵ ایستگاه مترو به بهرهبرداری رسید، در هیچ سالی تعداد ایستگاههای افتتاحشده این شبکه به بیش از ۹ ایستگاه نرسیده و فقط در ۴سال رکورد تکمیل 9ایستگاه در یک سال رخ داده است. امسال نیز افتتاحیههای شبکه متروی تهران با بهرهبرداری از ایستگاه علامه جعفری در بخش توسعه غربی خط ۴ آغاز شد و در ادامه ۵ ایستگاه دیگر در خطوط ۶، ۷ و امتداد خط یک به بهرهبرداری رسید که مهمترین و شاخصترین آنها، ایستگاه شهر پرند به همراه ۱۹کیلومتر مسیر ریلی تا ایستگاه فرودگاه امام خمینی(ره) بود. به این ترتیب با افتتاح 3ایستگاه بهار شیراز، آیتالله کاشانی و شهدای کن در خط ۶، آمار ایستگاههای افتتاح شده امسال به 9ایستگاه میرسد که بالاتر از میانگین افتتاحیههای ۲۵سال گذشته (به لحاظ تعداد ایستگاه) بوده و در نوع خود یک کارنامه قابل توجه بهحساب میآید.
البته در سال ۱۴۰۲ نخستین پست برق مستقل خط ۶ به همراه چند ورودی جدید در خطوط 3، 4، ۶ و ۷ نیز به بهرهبرداری رسیده یا میرسد و غیراز آغاز عملیات حفاری مکانیزه خط ۱۰ مترو (از خطوط جدید شبکه)، عملیات اجرایی احداث خط ۱۱ هم قرار است شروع شود.