• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
سه شنبه 10 بهمن 1402
کد مطلب : 217193
+
-

جمع‌آوری فیلترهای سیگار از بوستان‌های تهران

خبر
جمع‌آوری فیلترهای سیگار از بوستان‌های تهران

فرناز محمدزاده؛ روزنامه‌نگار

روز گذشته مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در نشست خبری خود به موضوعات محیط‌زیستی پایتخت در ابعاد مختلف پرداخت. حلیاسادات حسینی در این نشست علاوه بر اینکه خبر از احداث نیروگاه برق در بهشت‌زهرا(س) داد، درباره عدم‌جابه‌جایی آرادکوه، پاکسازی بوستان‌ها از فیلترهای سیگار و آخرین وضعیت احداث کارخانه آسفالت در شرق تهران توضیحاتی را ارائه داد.

ضرورت توسعه نیروگاه‌های خورشیدی تهران
توسعه نیروگاه‌های خورشیدی یکی از برنامه‌های اداره کل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران است که در 6ماهه دوم سال۱۴۰۰، ۶۲کیلووات انرژی، ۱۴۰۱، ۲۸۵کیلووات انرژی و تا پایان سال ۸۰کیلووات انرژی به ظرفیت نیروگاه‌ها اضافه خواهد شد. بنا داریم طی 2سال ۴۰۰کیلووات انرژی به فضای برق تهران اضافه کنیم. در بحث نیروگاه‌های خورشیدی، سیاست ما پیگیری و دنبال کردن نیروگاه‌های بزرگ‌مقیاس است و این سیاست دنبال می‌شود. در ارتباط با احداث نیروگاه‌های در مقیاس بزرگ، 3نقطه در سال۱۴۰۲ شناسایی شدند که عملیات اجرایی و احداث این نیروگاه‌ها در سال۱۴۰۳کلید خواهد خورد.

احداث نیروگاه برق در بهشت زهرا(س)
استفاده از سایر انرژی‌های تجدیدپذیر از دیگر برنامه‌ها و اهداف اداره کل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران محسوب می‌شود که در همین ارتباط احداث توربین‌های آبی در 2نقطه از شهر تهران ازجمله در منطقه۱۵ در دستورکار قرار دارد. یکی از برنامه‌هایی که در دستور کار اداره کل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران قرار دارد احداث نیروگاهی در محدوده بهشت زهراست که با احداث این نیروگاه حدود ۲ تا ۴ مگاوات به ظرفیت برق تهران افزوده خواهد شد.

پاکسازی بوستان‌ها از فیلترهای سیگار
پاکسازی بوستان‌ها از فیلترهای سیگار نیز با همکاری گروه‌های جهادی انجام می‌شود و در ‌ماه 2 تا 3 بار در بوستان‌های بزرگ گروه‌های جهادی به‌صورت خودجوش این کار را انجام می‌دهند. کمیته پلاستیک در این حوزه براساس مصوبات شورای شهر تهران اقدامات خوبی در میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های شهروند در ارتباط با عدم‌استفاده کمتر از پلاستیک انجام داده است.

جابه‌جایی آرادکوه امکان‌پذیر نیست
پیرامون بحث آرادکوه و جابه‌جایی این مجموعه در طرح جامع مدیریت پسماند به‌صورت همه‌جانبه پرداخته شده است، اما در شرایط فعلی امکان جابه‌جایی آرادکوه وجود ندارد؛ چراکه جابه‌جایی آن در یک روز و یک سال و... مقدور نیست. امیدواریم اجرای طرح نوماند اثرات خوبی را در ارتباط با بحث پسماند داشته باشد. در طرح جامع مدیریت پسماند علاوه بر موضوعات اشاره شده به گاز متان، مدیریت و تصفیه شیرابه‌ها، کمپوست و... اشاره شده است. در طرح جامع آمده است که در کنار آرادکوه باید فضای دیگری برای دفن زباله درنظر گرفته شود که تامین این زمین باید توسط منابع طبیعی انجام شود و تا زمانی که زمین اشاره شده خریداری و تامین نشود نمی‌توان جای دقیقی را برای دفن زباله احداث کرد.

عدم‌ادغام شرکت کنترل کیفیت هوا و اداره کل محیط‌زیست
ادغام شرکت کنترل کیفیت هوا با اداره کل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران به هیچ عنوان صحت ندارد. همچنین درخصوص بخش زیست‌محیطی پروژه‌های شهری باید پیوست زیست‌محیطی داشته باشد و هیچ پروژه‌ای بدون این پیوست احداث نخواهد شد.

کارخانه آسفالت شرق تهران مجوز محیط‌زیست می‌خواهد
در ارتباط با فعالیت کارخانه آسفالت در شرق تهران، تا زمانی که این کارخانه مجوز زیست‌محیطی اخذ نکند نمی‌تواند فعالیت خود را انجام بدهد.

مدیریت مصرف انرژی در ۱۷۲۳ساختمان شهرداری
تا پایان سال۱۴۰۰، ۵۵۳ساختمان مدیریت شهری، سال گذشته ۵۹۲ساختمان و در ۱۰ماهه امسال ۵۷۸ساختمان از ساختمان‌های شهرداری تهران بحث مدیریت مصرف انرژی را انجام داده‌اند و تمام اقدامات در سال‌جاری صورت گرفته است. شهرداری تهران در بحث کاهش مصرف انرژی (تمامی حامل‌های انرژی) ورود جدی داشته است. کاهش مصرف انرژی و بهینه‌سازی آن در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد و باید به این موضوع اشاره کرد که میزان کاهش مصرف انرژی نسبت به سنوات گذشته در مجموعه شهرداری تهران بیشتر است.

ساختمان‌های ستادی شهرداری امسال ممیزی انرژی شدند
در بحث ممیزی انرژی نیز اقدامات ویژه‌ای در مجموعه شهرداری تهران انجام شده است؛ به‌طوری‌که در این ارتباط نیز ساختمان‌هایی از مجموعه شهرداری تهران در این قالب ممیزی انرژی شده‌اند و شهرداری برای تمامی ساختمان‌های خود این موضوع را در دستور کار قرار داده است. این موضوع در ۳سطح کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت پیگیری و راهکارهای کاهش مصرف انرژی تعیین شده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید