• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 9 بهمن 1402
کد مطلب : 217053
+
-

موافقت با بودجه 150همتی سال 1403

بررسی سقف بودجه1403 مهم‌ترین دستور دویست‌ویازدهمین جلسه شورای شهر تهران بود که در نهایت با موافقت اعضای پارلمان شهری روی عدد 150هزار میلیارد تومان بسته شد. محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در تشریح لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران، گفت: «شهرداری تهران لایحه بودجه سال آینده را با رقم 169هزارو800میلیارد تومان به شورا تحویل داد و بررسی آن طی جلسات متعدد انجام و در نهایت کمیسیون‌های تخصصی شورا نظرات خود را اعلام کردند. در کمیسیون تلفیق هم 3سناریو مطرح شد و طبق جمع‌بندی‌ای که در کمیسیون برنامه و بودجه صورت گرفت، سقف بودجه سال آینده با عدد 135هزار میلیارد تومان تصویب شد.» به‌گفته او، این رقم نسبت به بودجه امسال، حدود ۳۰درصد افزایش دارد و اگر این بودجه محقق شود همانند امسال شهرداری می‌تواند متمم بدهد. در نهایت اعضای شورا نظرات خود را مطرح کردند و سقف بودجه با عدد 150هزار میلیارد تومان به تصویب رسید.

توجه به پژوهش‌های شورا
مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورا در ادامه بررسی سقف بودجه1403 گفت: «با توجه به گزارش خوب امور پژوهش‌های شورا، پیشنهاد می‌شود چنانچه قرار است درباره بودجه تصمیم‌گیری شود، فرصتی برای ارائه نظرات اختصاص داده شود. فضای نقد و بررسی باعث می‌شود در بررسی و تصویب بودجه بیشترین دقت صورت گرفته و اثرگذاری بیشتری در خدمت‌رسانی داشته باشد.

رویکرد انقباضی در بررسی بودجه
مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورا هم به رویکرد انقباضی در بررسی بودجه اشاره و عنوان کرد: «اتفاقی که در کمیسیون تلفیق رخ داده این است که عدد 169هزار میلیارد به 135هزار میلیارد کاهش یافته است. این امر حاکی از آن است که ما باید بار دیگر در کمیسیون بودجه این ساختار را پایه‌ریزی و 30همت از میزان بودجه کم کنیم.»

افزایش صدور پروانه و درآمد
میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورا هم با اشاره به افزایش صدور پروانه و درآمد، تأکید کرد: «آنچه همواره در سنوات مربوط به بررسی بودجه مطرح شده، انتقاد نسبت به درآمدهای حوزه شهرسازی اعم از شهر‌فروشی، تراکم‌فروشی و درآمدهای ناپایدار است. البته اصل این دغدغه درست است؛ چرا‌که قرار نیست افزایش تراکم به کیفیت زندگی و سرانه‌های جمعیتی شهر آسیبی بزند. شهر نیاز دارد امکان ایجاد و تولید مسکن که پیشران در صنعت تولید کشور بوده و 80صنعت دیگر را با خود به‌عنوان لکوموتیو حرکت می‌دهد، فراهم کند تا بتوان نوسازی و ساخت‌وساز را در شهر رونق داد. هر چه پروانه بیشتری صادر شده و شهر نوسازی شود و فعالیت حوزه مسکن و صدور پروانه افزایش یابد، باعث افتخار بوده و نکته مثبتی است. در اینجا فقط مازاد تراکم مورد انتقاد است.»

نبود فرصت مناسب برای بررسی لایحه بودجه
مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورا هم به نبود فرصت مناسب برای بررسی لایحه بودجه اشاره کرد و گفت: «یکی از ضعف‌های موجود در این‌باره این است که بررسی‌ها در کمیسیون برنامه و بودجه و نیز کمیسیون تلفیق بداهه و ضربتی است. این امر سبب می‌شود که فرصت، توان و امکان کارشناسی وجود نداشته باشد.»

افزایش منطقی 31درصدی بودجه
 ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا هم به افزایش بودجه اشاره و عنوان کرد: «ما معتقدیم هرچه میزان درآمد از محل شهرسازی مازاد بر تراکم پایه واگذار شود، به‌عنوان درآمد ناپایدار تلقی می‌شود. افزایش ۳۱درصدی بودجه نسبت به بودجه سال قبل کاملا منطقی است و حتی از میزان تورم نیز کمتر است، ضمن اینکه اگر شهرداری تهران درآمد را افزایش دهد، می‌تواند متمم ارائه کند و بودجه را افزایش دهد.

مغفول‌ماندن درآمد مراکز تفریحی و ورزشی
سید‌احمد علوی، رئیس کمیته گردشگری شورا هم به 3کد درآمدی پیش‌بینی‌شده برای حوزه فرهنگی اشاره و تأکید کرد: «بیش از هزار نقطه استراتژیک فرهنگی، تفریحی و ورزشی را در اختیار داریم. اختصاص ۶۰۰میلیارد تومان برای کل این مراکز در 22منطقه شهرداری تهران و به صفر رساندن درآمد برج میلاد، نشان می‌دهد که متأسفانه روی موضوع درآمدی مراکز ورزشی و تفریحی کار چندانی انجام نشده است.»

افزایش 15هزار میلیاردی حوزه حمل‌ونقل و ترافیک
مهدی چمران، رئیس شورا با بیان اینکه بودجه برخی سازمان‌ها مانند خدمات شهری، نسبت به سال گذشته نه‌تنها کاهشی نبوده بلکه افزایشی نیز بوده است، تأکید کرد: «ما در شورا تلاش داریم تا بودجه بر مدار تعادل و منطق به تصویب برسد. پیشنهاد می‌کنم ۱۵هزار میلیارد تومان بودجه مازاد نیز برای مأموریت‌های حمل‌ونقل عمومی همچون سال گذشته پیش‌بینی شود و هزار میلیارد تومان هم به مأموریت‌های حوزه خدمات شهری اختصاص یابد.»

  درآمدهای بودجه 1403
  ۱۰۳,000 میلیارد تومان در بخش درآمدها
   ۱۶,000 میلیارد تومان واگذاری دارایی سرمایه‌ای
  15,400 میلیارد تومان واگذاری دارایی مالی
  23,638 میلیارد تومان عوارض و مالیات بر ارزش افزوده
  62,000 میلیارد تومان درآمدهای ناشی از توسعه شهر

  منابع بودجه1403
  15,000 میلیارد تومان واگذاری دارایی مالی
  10,000 میلیارد تومان اخذ وام و تسهیلات بانکی
  5,400 میلیارد تومان اوراق مشارکت


 

این خبر را به اشتراک بگذارید