• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
دو شنبه 9 بهمن 1402
کد مطلب : 217052
+
-

نمای کامپوزیت؛ تهدید جدید تهران

بازخوانی گزارش حریق بیمارستان گاندی در صحن پارلمان شهری

شورا
نمای کامپوزیت؛ تهدید جدید تهران

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

پنجشنبه 5بهمن ساعت18:20 حریق بیمارستان گاندی، لحظات دلهره‌آوری را در پایتخت رقم زد. نمای کامپوزیت بیمارستان زمینه را برای سرایت سریع شعله‌های آتش به سایر طبقات فراهم کرد. استفاده از این نوع مصالح براساس مصوبه سال95 شورای شهر تهران در نماها ممنوع شده بود. به‌گفته رئیس پارلمان شهری در دوره چهارم این موضوع (ممنوعیت استفاده از کامپوزیت در نماهای ساختمان) با جدیت پیگیری شد اما با فشارهای زیادی مواجه شدیم و در نهایت هم ممنوعیت در واحدهای مسکونی اعمال شد.  مهدی چمران در این خصوص می‌گوید: «بارها تهدیدات استفاده از این نوع نما را مطرح کردیم اما برخی ادعا کردند که این ورق‌ها ضد‌آتش هستند. به هر حال کامپوزیت قابلیت اشتعال بالایی دارد و باید ممنوعیت استفاده از این نما در سایر ساختمان‌ها اعم از مراکز درمانی، دولتی و... عملیاتی شود.»

اتاق 106، کانون آتش‌سوزی
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران هم دیروز (8بهمن) برای ارائه آخرین گزارش مربوط به حادثه آتش‌سوزی بیمارستان گاندی به صحن شورا آمده بود و در جریان دویست‌ویازدهمین جلسه پارلمان شهری تأکید کرد که نمای کامپوزیت عامل انتقال و گسترش آتش به سایر طبقات بیمارستان گاندی بود. قدرت‌الله محمدی با بیان اینکه اتاق106 در طبقه16 کانون آتش‌سوزی بود، گفت: «پس از اعلام حریق، با سرعت 10ایستگاه آتش‌نشانی به محل اعزام شدند. اولویت اول نجات بیماران بود و به‌دلیل قطع آسانسورها این کار به‌سختی انجام شد و بیماران بستری در این بیمارستان (11‌تا‌70ساله) به بیرون منتقل شدند.»

عدم‌تأیید نمای کامپوزیت
کامپوزیت ورق‌های آلومینیومی است که در لایه آنها ماده اشتعال‌زا مانند بنزین به‌کار رفته است. مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران با بیان این مطلب عنوان کرد: «نمی‌دانم کدام آزمایشگاه این نما را تأیید کرده است. حریق در طبقه16 رخ داده بود و اگر نمای ساختمان کامپوزیت نبود قطعا شعله‌های آتش به سایر طبقات سرایت نمی‌کرد و دامنه آتش به این شدت گسترده نمی‌شد.» سایت بیمارستان با تلاش مأموران آتش‌نشان از طعمه حریق در امان ماند. محمدی با اشاره به این موضوع گفت که اگر مسئولان بیمارستان یک‌هزارم خسارتی که به این مرکز درمانی وارد شد را برای ایمنی هزینه می‌کردند، این اتفاق رخ نمی‌داد.

ناایمنی 50درصد ساختمان‌های دولتی
آنطور که مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران عنوان کرده: «متأسفانه ۵۰درصد ساختمان‌های دولتی و وزارتخانه‌ها ناایمن هستند و به مأموران آتش‌نشانی هم برای بازدید اجازه ورود نمی‌دهند. در این موضوع شرکت‌های بیمه‌گر می‌توانند با الزام دریافت تأیید آتش‌نشانی به ما کمک کنند چرا که اولویت اول و آخر ما پیشگیری است اما نمی‌توانیم به‌تنهایی این کار را در همه حوزه‌ها انجام دهیم. با توجه به اینکه اکنون با یک به‌هم‌ریختگی ایمنی در تهران مواجه هستیم باید سایر ارگان‌ها و نهادها با سازمان آتش‌نشانی در راستای افزایش ایمنی شهر همراهی کنند.»

بناهای ناایمن شهر در مسیر ایمن‌سازی‌
در تهران 129ساختمان پرخطر شناسایی شده بود که با تلاش‌ها و پیگیری‌های کمیته ایمنی شورا آمار این ساختمان‌ها به 75بنا رسیده است. محمدی با تأیید این مطلب گفت: «در موضوع ایمن‌سازی‌ بناهای پرخطر و ناایمن کوتاه نمی‌آییم و سعی داریم سال آینده تعداد آنها را به صفر برسانیم و اجازه نمی‌دهیم ساختمان ناایمن در تهران ساخته شود.» به‌گفته این مقام مسئول، اکنون حدود 20هزار ساختمان ناایمن سازه‌ای در تهران وجود دارد که مباحث ایمن‌سازی‌ آنها باید به فوریت پیگیری شود. محمدی در ادامه عنوان کرده: «سال گذشته بنا به دستور وزیربهداشت مبنی بر دریافت تأییدیه آتش‌نشانی توسط مراکز درمانی، حدود 2500مرکز درمانی بررسی و 1800مرکز بهداشتی تأیید آتش‌نشانی دریافت کردند. شهرک شهید بروجردی با پیگیری آتش‌نشانی، ایمن‌سازی‌ شد. شهرک شهید بهشتی با 8هزار واحد مسکونی پس از 30سال ایمن شد. همچنین مباحث ایمنی شهرک‌های چیتگر، محلاتی و... هم در حال پیگیری و بررسی است.»

استفاده از بزرگ‌ترین نردبان دنیا
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی در پایان صحبت‌هایش به برخی از شایعات مانند نبود نردبان بلند و... هم اشاره کرد و گفت که در حال حاضر 4دستگاه نردبان 64متری که بلندترین نردبان دنیاست در سازمان آتش‌نشانی تهران وجود دارد. تجهیزات به‌روز شده‌اند اما این کار باید مستمر باشد و نباید از به‌روزرسانی تجهیزات غفلت کرد و ضرورت دارد که شورا با اختصاص بودجه مناسب کمک کند تا بتوانیم تجهیزات به‌روز خریداری کنیم.» او در نهایت پیام نیروهای آتش‌نشان تهران را بیان کرد: «پرسنل آتش‌نشانی در استان تهران سختی کار می‌گیرند به جز شهر تهران. پس باید اعضای شورای شهر تهران و سایر مسئولان این موضوع را پیگیری کنند تا بخشی از مشکلات آتش‌نشانان شهر تهران هم حل و فصل شود.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید