• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 7 بهمن 1402
کد مطلب : 216807
+
-

تا این لحظه قهرمانیم

تیم ایران برترین تیم مرحله گروهی جام‌ملت‌ها شد؛ جز سال2019، در ادوار قبلی قهرمان‌های مرحله گروهی سرنوشت چندان خوبی نداشته‌اند

تا این لحظه قهرمانیم

تیم ملی ایران که در پایان دور دوم از بازی‌های مرحله گروهی با کسب بالاترین امتیاز و بهترین تفاضل گل در صدر همه تیم‌های 6گروه ایستاده بود، در دور آخر نیز این عنوان را حفظ کرد تا به لحاظ امتیازی و تفاضل‌گل قهرمان دور گروهی جام‌ملت‌های آسیا باشد. از میان 24تیم حاضر در این رقابت‌ها، فقط 3تیم قطر، ایران و عراق توانستند با پیروزی در تمام بازی‌ها و کسب 100درصد امتیازات ممکن، مرحله گروهی را به پایان برسانند. عراق در گروهD و در حضور ژاپن این کار را انجام داد تا از لحاظ کیفی کار ارزشمندتری نسبت به 2رقیب دیگر انجام داده باشد. اما از لحاظ اعداد و ارقام، ایران و قطر با تفاضل گل 5 عملکرد بهتری داشتند و ایران به‌خاطر گل‌زده بیشتر نسبت به قطری‌ها بالاتر از همه تیم‌ها در رتبه اول قرار می‌گیرد:
 
   صعود با یک گل!
چنان‌که می‌بینید، قطر و تایلند تنها تیم‌هایی هستند که دروازه‌شان طی 3مسابقه باز نشده و با 3کلین‌شیت و کسب عنوان بهترین خط دفاعی به مرحله یک‌هشتم نهایی رسیده‌اند. عنوان بهترین خط حمله به عراق، ژاپن و کره‌جنوبی رسیده است که هرکدام 8بار دروازه رقبا را باز کرده‌اند و از ایران صدرنشین هم یک گل بیشتر زده‌اند. عراق همچنین برترین گلزن رقابت‌ها را هم تا این مقطع معرفی کرده است؛ آیمن حسین که 5گل از 8گل تیمش را به ثمر رسانده و با اختلاف در صدر جدول گلزن‌ها قرار گرفته است. در نقطه مقابل این تیم‌های گلزن، تیم سوریه قرار دارد که فقط و فقط یک گل زده و توانسته با همان یک گل مجوز صعود بگیرد! سوریه با یک گل هند را برده، با یک گل به استرالیا باخته و یک مساوی بدون گل هم با ازبکستان داشته است. با همین کارنامه کم‌گل، سوری‌ها به 4امتیاز دست یافته‌اند و با کسب عنوان سوم در گروه‌شان به مرحله یک‌هشتم رسیده‌اند و از قضا حریف‌شان در این مرحله تیم ملی ایران است. در دور مقدماتی فقط چین و هند کمتر از سوریه گل زدند که بدون گل زده از دور رقابت‌ها حذف شدند.

   سرنوشت تاریخی 9 امتیازی‌ها
اما حالا که با برترین تیم‌های مرحله گروهی آشنا شدید، بد نیست نگاهی به ادوار گذشته رقابت‌ها بیندازیم و ببینیم موفقیت در مرحله گروهی تا چه اندازه تضمین‌کننده موفقیت در مراحل بعدی است. جست‌وجوی سرنوشت 9امتیازی‌ها در دوره گذشته نشان می‌دهد در امارات2019 همه تیم‌های 9امتیازی تا آخرین مرحله مسابقات پیش رفتند و نهایتا یکی از همان‌ها به‌عنوان قهرمانی رسید. در 2019 هم دقیقا مثل 2023 نیمی از تیم‌های سرگروه با 9امتیاز کامل صعود کرده بودند. این 3تیم کره‌جنوبی، ژاپن و قطر بودند که از میان آنها ژاپن و قطر به فینال رسیدند و کره‌جنوبی هم در یک‌چهارم نهایی به قطر باخت. در واقع 9امتیازی‌های دوره گذشته در طول رقابت‌ها شکست نخوردند مگر در مقابل یک 9امتیازی دیگر! در نهایت هم از بین آنها قطر به‌عنوان قهرمانی رسید. اما 4سال قبل‌تر و در سال2015 این قاعده برقرار نبود. در آن سال که رقابت‌ها برای آخرین‌بار در 4گروه برگزار می‌شد، هر 4تیم سرگروه با 9امتیاز کامل صعود کردند، اما از میان آنها ایران و چین و ژاپن همگی به تیم‌های دوم گروه‌های دیگر باختند و فقط کره‌جنوبی موفق به صعود شد. در واقع امارات که تیم دوم گروه ایران بود به نیمه‌نهایی رسید اما ایران که در گروهش امارات را برده بود، در یک‌چهارم مغلوب عراق و حذف شد. در نهایت هم استرالیا که به‌عنوان تیم دوم و با یک باخت از گروهش صعود کرده بود، به‌عنوان قهرمانی دست یافت. ایران 4سال قبل‌تر و در سال2011 هم تنها تیمی بود که با 9امتیاز کامل از گروهش صعود کرد اما بلافاصله به کره‌جنوبی باخت و حذف شد.



تساوی مصلحتی یا بی‌اعتباری فنی؟
کره‌جنوبی و یورگن کلینزمن سر یک دوراهی تلخ


باخت غیرمنتظره ژاپن برابر عراق طوری مرحله گروهی جام‌ملت‌های آسیا را شخم زد که یک هفته تمام همه داشتند به هم می‌باختند تا از تقابل با سامورایی‌ها قسر در بروند! نقش اول این داستان معمایی- پلیسی هم کره‌جنوبی بود؛ تیمی که اگر در صدر گروه قرار می‌گرفت خیلی زود و در یک‌هشتم نهایی باید به مصاف بهترین تیم جام یعنی ژاپن می‌رفت. در چنین فضایی آنها در حال شکست برابر اردن بودند که با گل‌به‌خودی دقیقه90 تیم حریف، موضوع منتفی شد. در نهایت اما تلاش‌های پیگیرانه این تیم برابر مالزی به ثمر نشست و شاگردان یورگن کلینزمن با دریافت گل در ثانیه‌های پایانی به تساوی ۳-۳ رضایت دادند! در نشست خبری بعد از بازی، سرمربی آلمانی تأکید کرد تیمش تعمدا امتیاز نداده و با همه وجود به میدان آمده است. خب، البته بهتر است کره‌ای‌ها کم‌کاری کرده باشند وگرنه دریافت مجموعا ۵‌گل از اردن و مالزی، صلاحیت فنی کره‌جنوبی را زیر سؤال می‌برد. جالب است که مالزی در همین مسابقات با نتیجه ۴ بر صفر به اردن باخته بود، اما توانست ۳‌گل به کره بزند و یک امتیاز حیثیتی بگیرد. اگر واقعا تمام توان فنی کره همین‌قدر است، آنهایی که این تیم را مدعی کسب عنوان قهرمانی می‌دانسته‌اند، سخت در اشتباه بوده‌اند!

 

این خبر را به اشتراک بگذارید