• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 4 بهمن 1402
کد مطلب : 216689
+
-

4 اختلال روانی مهم در دانش‌آموزان

سلامت روان دانش‌آموزان کمتر مورد توجه است و عمده مشکلات تحصیلی آنها به مسائل اقتصادی و اجتماعی ربط داده می‌شود. البته میزان زیادی از اختلالات روانی در دانش‌آموزان نشانه‌های واضحی ندارد و به همین دلیل شناختن علائم و اسامی مهم‌ترین اختلالات روانی در مدارس اهمیت زیادی دارد. در تشخیص و ارزیابی علائم بیماری‌های روانی در دانش‌آموزان هم آنچه اهمیت دارد، درمان به‌موقع و کاهش آسیب‌های بعدی با کمک متخصصان است.

نقص توجه و بیش‌فعالی (ADHD)
یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی دوران مدرسه که شاید همه دانش‌آموزان آن را تجربه کرده باشند، نقص توجه و بیش‌فعالی است. اگر این اختلال در سنین پایین تشخیص داده شود، به‌خوبی قابل درمان است و فرد در بزرگسالی هیچ مشکلی برای زندگی در جامعه و فعالیت‌های روزمره نخواهد داشت.
پیش‌تر اعلام شده بود که میزان شیوع بیش‌فعالی در کودکان ایرانی 7 تا 8 درصد است.

اختلالات اضطرابی
اختلالات اضطرابی معمولا ریشه در سال‌های اولیه دانش‌آموزان دارد و ممکن است به‌طور خاص مربوط به مدرسه و در ارتباط با معلمان نباشد. اما از آنجا که ممکن است هر فشار و محیط پرتنش باعث تشدید این اختلال شود، مدرسه و حجم زیاد درس‌ها نیز می‌تواند این اختلال را برای آنها تشدید کند. این اختلال در روابط بین فردی دانش‌آموزان تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود که آنها به‌خوبی با همکلاسی‌هایشان و معلمان ارتباط لازم و کافی را برقرار نکنند و دچار انزوا و گوشه‌گیری شوند.
اضطراب و افسردگی شایع‌ترین اختلالات روانی در ایران هستند که میزان شیوع آنها در تهران ۳۷درصد و در کل کشور ۳۰درصد است.

مشکلات خواب و بی‌خوابی
این علائم ممکن است خفیف باشد و دانش‌آموزان در مراحل اولیه میلی به ‌بیان آنها با خانواده و مسئولان مدرسه نداشته باشند، اما نکته مهم اینجاست که افزایش استفاده از گوشی‌های همراه باعث شده که بسیاری از دانش‌آموزان خواب خوبی نداشته باشند.
مطالعات گذشته نشان می‌دهد که یک سوم ایرانی‌ها از اختلال خواب رنج می‌برند.

اختلال وسواسی اجباری (OCD)
کمال‌گرایی مفرط برای درست انجام دادن تکالیف، تمرکز زیاد روی یک موضوع درسی و بی‌توجهی به سایر دروس، اجبار روی تکرار خواندن یک درس ازجمله علائم این اختلال است. اگر وسواس و اجبار در زمان مناسب تشخیص داده نشود، ممکن است اثرات نامطلوبی روی زندگی دانش‌آموزان به‌خصوص در دوران نوجوانی داشته باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید