• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 3 بهمن 1402
کد مطلب : 216516
+
-

بازی جرأت و حقیقت

تیم ملی ایران امروز به مصاف امارات می‌رود و بی‌توجه به زمزمه‌های «شکست مصلحتی» به‌دنبال پیروزی و صدرنشینی قاطع در گروهC است

تیم ملی فوتبال ایران عصر امروز ضمن تقابل با تیم ملی امارات، مرحله گروهی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا را در گروه C به پایان می‌رساند. این مسابقه از ساعت18:30امروز به وقت تهران در حالی آغاز می‌شود که تیم ملی ایران با 2پیروزی مقابل فلسطین و هنگ‌کنگ و با کسب 6امتیاز کامل صدرنشین گروه C رقابت‌هاست اما امارات بعد از بردن هنگ‌کنگ، مقابل فلسطین با تساوی متوقف شد و فعلا 4امتیازی است؛ امتیازی که البته برای صعود کافی به‌نظر می‌رسد و اماراتی‌ها حتی اگر رتبه دوم گروه را به فلسطین واگذار کنند قطعا به‌عنوان یکی از برترین تیم‌های سوم به مرحله حذفی صعود خواهند کرد. اما قطعا نگاه اماراتی‌ها به‌دنبال رتبه‌های بالاتری است تا در مرحله‌حذفی حریف آسان‌تری را پیش روی خود ببینند. تیم دوم گروه ایران در مرحله بعدی باید با تاجیکستان، تیم دوم گروهA بازی کند و طبعا این مسیر بهتری نسبت به سوم‌شدن در گروه و رویارویی با یکی از سرگروه‌های A یا B است. البته احتمال اول‌شدن در گروه نیز غیرممکن نیست و هنوز برای اماراتی‌ها منتفی نشده است. آنها درصورت پیروزی بر ایران می‌توانند بالاتر از این تیم در صدر بنشینند و به مصاف یکی از تیم‌های سوم گروه‌ها بروند. این نتیجه اگرچه احتمال بسیار ضعیفی دارد اما طی روزهای اخیر به دلایل عدیده بسیار درباره آن صحبت شده است. صحبت از حضور ژاپن در این سمت جدول و احتمال شکست مصلحتی ایران برای فرار از رویارویی با چشم‌بادامی‌هاست؛ موضوعی که خیلی‌ از کارشناسان و پیشکسوت‌ها به وضوح از آن صحبت کرده‌اند اما حالا دیگر احتمال رخ‌دادن آن کاملا بعید به‌نظر می‌رسد.

   نه، نمی‌بازیم
وقتی ژاپن با شکست مقابل عراق عملا رتبه اول گروهش را از دست داد، صورت مسئله به این شکل در آمد که کره‌جنوبی و ژاپن در یک‌هشتم به مصاف هم می‌روند و برنده آنها روبه‌روی ایران می‌ایستد. اما یک روز بعد کره‌جنوبی هم مقابل اردن متوقف شد و صدرنشینی‌اش را به اما و اگر پیوند زد. تا قبل از تساوی کره، خیلی‌ها قرص و قاطع اعتقاد داشتند ایران باید با یک باخت مصلحتی، صدرنشینی گروهش را به امارات بسپارد و از سمتی که ژاپن و کره در آن حضور دارند به سمت دیگر جدول فرار کند. اما حالا کره‌جنوبی هم وضعیت نامشخصی پیدا کرده و شاید شکست مصلحتی باعث شود از سمتی که فقط یک تیم مدعی (ژاپن) دارد به سمتی برویم که 3-4تیم مدعی در آنجا انتظارمان را می‌کشند! ضمن اینکه بعد از بازی ضعیف مقابل هنگ‌کنگ و انتقادات فراوانی که از سبک بازی تیم ملی شد، به‌نظر کادر فنی تیم ملی دیگر فرصتی برای یک نمایش و یک نتیجه ضعیف –حتی به عمد و خودخواسته- ندارد و درصورت شکست از امارات زیر فشار خردکننده‌ای از سوی مردم و رسانه‌ها قرار خواهد گرفت. بنابراین می‌شود احتمال شکست مصلحتی و واگذار کردن صدرنشینی گروهC را کاملا صفر درنظر گرفت و به انتظار یک مصاف جدی و پر از حادثه میان ایران و امارات نشست.

   بازی رده‌بندی با یک دوره تأخیر
ایران و امارات که امروز بازی سرگروهی را در گروهC برگزار می‌کنند، در دوره قبلی جام ملت‌های آسیا از تیم‌های موفق این تورنمنت و 2تیم از 4تیم حاضر در مرحله نیمه‌نهایی بودند. امارات که میزبان آن رقابت‌ها بود در نیمه‌نهایی به قطر باخت و ایران نیز در همان مرحله مغلوب ژاپن شد. در واقع اگر بازی رده‌بندی که تا همین دو دوره قبل (2015) در جام ملت‌های آسیا برگزار می‌شد هنوز از برنامه این مسابقات حذف نشده بود، ایران و امارات باید در بازی رده‌بندی برای کسب مقام سوم مقابل یکدیگر قرار می‌گرفتند. آن مسابقه محقق نشد اما 2سال بعد 2کشور در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی 2022هم‌گروه شدند و در تهران و دوبی به مصاف هم رفتند. آن روزها دراگان اسکوچیچ روی نیمکت ایران می‌نشست و شاگردان او هر 2بار با تک‌گل مهدی طارمی امارات را یک بر صفر بردند. این دو پیروزی، تعداد بردهای ایران مقابل امارات را به 14رساند: درحالی‌که امارات طی 18تقابل با ایران در طول تاریخ فقط به یک برد و 3مساوی رسیده و آن یک برد هم در بازی‌های دوستانه بوده است.

   بازگشت به ترکیب اصلی
ترکیب تیم ملی ایران در مصاف امروز با امارات شاید دوباره به ترکیب اصلی با حضور بهترین نفرات هر پست نزدیک شود.
 امیر قلعه‌نویی بعد از پیروزی پرگل مقابل فلسطین در بازی دوم تغییرات زیادی در ترکیب اعمال کرد و 5بازیکن جدید به زمین فرستاد. خیلی از این تغییرات با نیت استراحت‌دادن به نفرات اصلی و حفظ آنها برای بازی‌های سخت‌تر اعمال شده بود. اما نمایش پرحرف‌وحدیث مقابل هنگ‌کنگ و انتقادات زیادی که در پی این نمایش ضعیف مطرح شد، احتمالا تأثیر زیادی بر استراتژی قلعه‌نویی و دستیارانش خواهد گذاشت. ایران امروز بازیکن محرومی ندارد و فقط مجید حسینی مصدوم است. قلعه‌نویی که همه یارانش را در اختیار دارد ترکیبی را به زمین خواهد فرستاد که هم پایانی درخشان برای مرحله گروهی رقم بزند و هم برای مراحل حذفی بیشتر و بهتر آماده شود. سردار آزمون، سعید عزت‌اللهی، احسان حاج‌صفی و شجاع خلیل‌زاده نفراتی هستند که در بازی قبلی حضور نداشتند اما احتمالا امروز در جمع 11نفر آغازکننده بازی خواهند بود تا سومین برد در سومین بازی بدون حرف و حدیث به‌دست بیاید. ایران در دوره‌های 2011و 2015جام ملت‌ها هم در آخرین بازی مرحله گروهی مقابل امارات ایستاد که هر دو بار این تیم را شکست داد و با 9امتیاز صعود کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید