• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 2 بهمن 1402
کد مطلب : 216395
+
-

نقل‌قول

سهم70درصدی دوده در هوای کلانشهرها
داریوش گل علیزاده رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست: سهم خودروها به‌عنوان منابع متحرک در انتشار آلاینده‌ها از لحاظ ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون در تهران حدود۶۰درصد است؛ براساس تحلیلی که انجام شد، بیش از۷۰درصد ذرات معلقی که در هوا منتشر می‌شود، از جنس دوده است که نشان می‌دهد چون میزان گوگرد سوخت نفت و گاز بالاست در هوا به ذرات معلق دوده تبدیل می‌شود که شاخص آلودگی در کلانشهرها را تشکیل می‌دهد. حال اگر فرسوده باشند این انتشار، افزایش می‌یابد.

مراتع با اجرای برنامه هفتم توسعه، نفسی تازه می‌کشند
ترحم بهزاد، مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی: برای اصلاح و احیای20میلیون هکتار مرتع ذیل برنامه هفتم توسعه، 15همت اعتبار پیش‌بینی ‌شده است که درصورت تحقق و اجرای برنامه‌های طراحی‌شده، براساس برآوردهای اقتصادی ما در شرایط بارندگی طبیعی بیش از 324همت (21برابر) سوددهی خواهد داشت. از ۱۷نوع کارکرد مرتع تنها ۲۵درصد آنها مانند تولید علوفه، تولید عسل، تولید گوشت ارگانیک و گیاهان دارویی به بازار ارتباط پیدا می‌کنند و معیشت حدود یک‌میلیون‌و ۲۱هزار خانوار به مرتع وابسته است و حدود 75درصد کارکردهای مراتع زیست‌محیطی هستند. جلوگیری از فرسایش خاک، کنترل روان‌آب‌ها، تلطیف هوا، ترسیب کربن، تولید اکسیژن ازجمله کارکردهای زیست‌محیطی مراتع است.

سهم ناچیز محیط‌زیست از بودجه عمومی کشور
سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلــس: بودجـه محیط‌زیست به 2 بخش تقسیم می‌شود که یک بخش آن بودجه حوزه محیط‌زیست است که متأسفانه سهم آن از بودجه عمومی کل کشور قابل توجه نیست و به‌طور معمول زیر 5درصد بوده و برای سال 1403هم بودجه مناسبی دیده نشده است. بخش دوم بودجه سازمان محیط‌زیست است که در تمامی سالیان گذشته و از بدو تشکیل تاکنون، برای آن بودجه ناچیزی در نظر گرفته شده است. یگان حفاظت محیط‌زیست جدای از اختصاص بودجه و امکانات، نیاز به تجهیزات و امکاناتی دارد که تامین آنها مستلزم اختصاص بودجه قابل توجه است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید