• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 2 بهمن 1402
کد مطلب : 216390
+
-

خانه پزشک ناصرالدین شاه قاجار اینجاست

خانه پزشک ناصرالدین شاه قاجار اینجاست

 در محله عودلاجان خانه‌ای تاریخی متعلق به پزشک ناصرالدین شاه قاجار قرار گرفته است که به خانه «موتمن‌الاطبا» شهرت دارد.
خانه موتمن الاطبا، خانه‌ای زیبا و خاطره‌انگیز با معماری منحصربه‌فرد است که از اواخر دوره قاجار در میان محله اعیان‌نشین عودلاجان باقی مانده است و در بسیاری از فیلم‌های سینمایی آن را دیده‌اید.
«میرزا زین العابدین خان دنبلی ضرابی» سال ۱۲۱۰ شمسی در شهر تهران و محله پامنار در کوچه حمام کاشانی‌ها متولد شد. خانواده او اصالتا کاشانی بودند. او نوه میرزا احمدخان صبور بود و پدرش میرزا محمد از مستوفیان (شخصی که وظیفه دریافت مالیات و نظارت بر دارایی‌های ایران را داشت) دربار محمد شاه قاجار بود.
میرزا زین العابدین‌خان در کودکی با کمک پدر خود و معلمان سرخانه به تحصیل پرداخت و بعد به‌واسطه علاقه خود به پزشکی به مدرسه دارالفنون رفت و نزد استادانی همچون علی اکبرخان ناظم‌الاطبا، دکتر لویی آندره ارنست کلوکه، یاکوب ادوارد پولاک، دکتر شلیمر هلندی و ژوزف تولوزان فرانسوی علم پزشکی مدرن را آموخت. او از جراحان ماهر زمان خود بود و بعدها در کتاب‌های مختلف درباره مهارت او در جراحی سنگ مثانه که بیماری نسبتا شایعی در ایران آن زمان بود، بسیار گفته شده است.
خانه موتمن‌الاطبا در سال ۱۳۷۹ با پیگیری میراث فرهنگی و موافقت خانواده موتمن‌الاطبا با شماره ثبت ۳۱۰۴ به ثبت آثار ملی رسید. این خانه در سال ۱۳۸۳ توسط آقای موسوی از بازماندگان این خانواده خریداری شد و تا به امروز برای لوکیشن بسیاری از فیلم‌های مطرح سینمایی مورد استفاده قرار گرفته است.
در نزدیکی خانه موتمن الاطبا مکان‌های تاریخی همچون عمارت دبیرالملک، حمام سلیمانیه، کنیسه عزرا یعقوب، خانه تاریخی مهربان، عمارت وثوق‌الدوله و سرای کاظمی وجود دارد که می‌توانید از آنها نیز بازدید کنید.
نشانی: میدان بهارستان، خیابان ابن‌سینا، خیابان امیرکبیر غربی، خیابان پامنار (محله عودلاجان)، بن‌بست موتمن الاطبا

 

این خبر را به اشتراک بگذارید