• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 2 بهمن 1402
کد مطلب : 216389
+
-

تهران بادگیر قجری دارد

سرای کاظمی تاریخ پایتخت را روایت می‌کند

تهران بادگیر قجری دارد

سرای کاظمی فقط خانه‌ای تاریخی نیست بلکه با قرار گرفتن اشیای تاریخی جالب توجه در آن تبدیل به موزه‌ای شده که راوی تاریخ و فرهنگ مردم تهران در۱۵۰ سال گذشته است.
این خانه متعلق به سیداحمدخان کاظمی پسر میرزا هدایت‌الله خان مستوفی (تفرشی) بوده است؛ کسی که چیزی حدود۱۳۰ سال پیش در این خانه در خیابان ابوالقاسم محله امامزاده یحیی در حوالی پانزده‌خرداد می‌زیست. سیداحمدخان کاظمی صاحب این عمارت نگهبان اصطبل ناصرالدین‌شاه قاجار بود.
عمارت کاظمی مساحتی حدود 2هزار متر‌مربع دارد که بیش از هزار و ۲۰۰ متر‌مربع آن فضای باز و مابقی زیربناست که قبلا بزرگ‌تر بوده و در سالیان گذشته از وسعت آن کم شده و آنچه از قسمت اصلی این خانه باقی‌مانده قسمت شاه‌نشین است که بادگیر بلند آن یادآور معماری شگفت‌انگیز ایرانی است.
از قسمت‌های مختلف ساختمان دید مناسبی به حوض و درختان وجود دارد و همین امر باعث شده همواره از هر گوشه ساختمان نگاهی به طبیعت وجود داشته باشد و تجربه زیست در کنار طبیعت برای ساکنان خانه فراهم شود.
خانه‌ کاظمی توسط شهرداری منطقه ۱۲‌ تهران مرمت شده است و امروزه با عنوان خانه‌موزه تهران قدیم شناخته می‌شود. این موزه شامل نگارخانه، موزه مردم‌شناسی، تالار مشاهیر، تماشاخانه و کتابخانه تخصصی تهران‌شناسی است.
نشانی: مقابل آستان مقدس امامزاده یحیی(ع)، بن‌بست شهید مهدی طهماسبی، پلاک6





 

این خبر را به اشتراک بگذارید