• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 2 بهمن 1402
کد مطلب : 216385
+
-

خانه مهربان؛ یادگاری زیبا در عودلاجان

دختری روستایی که سوگلی ناصرالدین شاه شد

خانه مهربان؛ یادگاری زیبا در عودلاجان

زبیده خاتون در یک روستای کوچک نزدیک به گروس کردستان در خانواده‌ای روستایی و معمولی متولد شد و به دربار ناصرالدین‌شاه راه پیدا کرد. اهالی دربار گفته‌اند که او در ابتدای ورودش فقط یک کنیز ساده بود ولی توانست سریع از پله‌های ترقی بالا برود. خیلی از مردان و زنان درباری به پیشرفت زبیده خاتون حسودی می‌کردند. ولی ناصرالدین‌شاه اعتماد زیادی به او داشت و صندوق‌خانه جواهرات خود را به او سپرده بود. به‌همین دلیل به زبیده‌خاتون که بعد‌ها به سوگلی شاه هم تبدیل شد لقب «امینه اقدس» را دادند.
خانه مهربان یا خانه امینه اقدس، در محله امامزاده یحیی یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی قلب تهران است. این خانه در گذر میرزامحمود وزیر در کوچه جاویدی قرار دارد. معماری منحصر به فرد و احیای زیبای آن باعث شده تا امروز یکی از انتخاب‌های اول گردشگرانی باشد که گذرشان به این محله می‌افتد. وارد خانه که می‌شویم ایوانی زیبا با سقفی پوشیده شده از حصیرچوبی و شاخه و برگ گل‌های رونده از گردشگران استقبال می‌کند. سایه سار طبیعی این ایوان باعث شده تا ورودی خانه حسابی خنک و دلچسب باشد. امینه اقدس در اواخر عمرش بینایی هر دو چشمش را از دست داد. شاه او را برای درمان به وین فرستاد. ولی درمان فایده‌ای نداشت و زبیده خاتون به ایران برگشت. در نهایت بعد سال‌ها سوگلی شاه در اثر سکته قبلی درگذشت.

چطور به خانه مهربان برویم؟
برای رفتن به خانه مهربان کافی است خودتان را به محدوده بازار بزرگ برسانید.
رفتن با مترو: نزدیک‌ترین ایستگاه به اینجا ایستگاه میدان بهارستان است. بعد هم حدود 15دقیقه پیاده‌روی کنید تا به مقصد برسید.
نشانی: میدان بهارستان، خیابان مصطفی خمینی، خیابان بحرالعلوم، خیابان‌جاویدی، خانه مهربان.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید