• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 2 بهمن 1402
کد مطلب : 216384
+
-

تقارن معماری اروپایی وقجری

عمارت دبیرالملک، با ساختارهای چشم‌نواز همچون یک جواهر تاریخی در دل شهر است

تقارن معماری اروپایی وقجری

از کوچه پسکوچه‌ای باریک و گاهی ترسناک عبور کردیم و به ساختمانی رسیدیم که چون نگینی ارزشمند بر انگشتری قدیمی می‌درخشد. خانه دبیرالملک یکی از جاهای دیدنی و خانه‌های قاجاری و اصیل پایتخت به‌‌شمار می‌آید که در محله باغ امین عودلاجان قرار گرفته است. این عمارت با حیاطی دلنواز و حوضی فیروزه‌ای رنگ به یک اثر هنری در این منطقه تبدیل شده است.
میرزا محمدحسین‌خان فراهانی ملقب به دبیرالملک، مستوفی‌ دولت قاجار  و کارش بررسی درآمدها و هزینه‌های دربار بود. علاوه بر این مستوفی‌ها مسئولیت جمع‌آوری مالیات را هم برعهده داشتند. به‌خاطر همین شاغلان این بخش، از مقامات مهم دربار قاجار محسوب می‌شدند. خانه دبیرالملک قبل از اینکه از سوی شهرداری مورد مرمت و احیا قرار بگیرد به‌عنوان یکی از لوکیشن‌های سریال دکتر قریب استفاده شد و در سال 1384به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. از آنجا که در دوران قاجار شاهان سفرهای زیادی به اروپا داشتند الگوبرداری از معماری غربی و اروپایی در ساخت‌وساز خانه‌های سران دیده می‌شود. خانه دبیرالملک هم فارغ از این ویژگی‌ها نیست.

چطور  از خانه دبیرالملک بازدید کنیم؟
بازدید از این عمارت رایگان است و در روزهای  هفته حتی جمعه‌ها، از ساعت 10تا 17عصر می‌توانید به این عمارت زیبا سری بزنید و از نمایشگاه عکس تهران قدیم در زیرزمین این عمارت هم دیدن کنید.
نشانی:میدان بهارستان،پایین‌تر از چهارراه سرچشمه، کوچه قوام‌الحضور، خیابان جاویدی، کوچه فخرالملک، بعد از پارک، عمارت دبیرالملک.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید