• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 1 بهمن 1402
کد مطلب : 216332
+
-

هزار ون از تولید‌کننده داخلی می‌خریم

یادداشت
هزار ون از تولید‌کننده داخلی می‌خریم

محسن هرمزی؛ معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران

شهرداری تهران با توجه به احساس مسئولیت اجتماعی، فعالیت‌هایی در زمینه کاهش آلودگی هوا انجام داده است. در این زمینه ۶هزارو۳۳۹ دستگاه تاکسی سواری و ۱۹۲دستگاه ون نوسازی شده‌ و تفاهمنامه‌ای با شرکت ایران‌خودرو دیزل برای خرید هزار دستگاه ون انجام شده است.
اگرچه براساس قوانین، توسعه حمل‌ونقل برقی در کشور برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نیرو و وزارت کشور است، اما شهرداری تهران براساس احساس تکلیفی که داشته در این زمینه پیشگام شده و با شرکت ملی پست برای برقی‌سازی ۵۰۰دستگاه موتورسیکلت تفاهمنامه امضا کرده است. همچنین توافقات اولیه با وزارت صمت درخصوص برقی‌سازی ۲۰هزار دستگاه از ناوگان تاکسیرانی انجام شده و مقدمات واردات ۲۵هزار دستگاه تاکسی برقی از کشور چین فراهم شده است.
سازمان حمل‌ونقل و ترافیک برای ایجاد ۱۵ایستگاه شارژ خودروهای برقی شامل ۷۴پلاک شارژ اقدام کرده است؛ درحالی‌که از نظر قانونی، متولی این امر وزارت نیرو بوده است. علاوه بر اینها در سفر شهردار تهران به چین تفاهمنامه خرید ۱۰۰هزار دستگاه موتورسیکلت برقی امضا و به‌منظور اجرای پروژه اتوبوس برقی، نسبت به برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار و سپس عقد قرارداد ورود ۵۰دستگاه اتوبوس برقی برای مسیر بهارستان - جمهوری اقدام شد. به شرکت‌های دارای مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت و شهرداری‌های مذکور ابلاغ شده است ضمن ممانعت از به‌کارگیری موتورسیکلت‌های فاقد گواهی معاینه فنی، ناوگان خود را ملزم به اخذ معاینه فنی کنند. همچنین درخصوص کنترل کارکرد درجای کامیون‌ها و اتوبوس‌های مستقر در پایانه‌های حمل بار و مسافر، به مدیران پایانه‌های مسافری ابلاغ شد با متخلفان برخورد کنند. اگرچه براساس آیین‌نامه فنی ماده۲ قانون هوای پاک، وزارت راه‌وشهرسازی (سازمان هواشناسی) مکلف شده که مدل پیش‌بینی آلودگی هوا را براساس سیاهه انتشار به اجرا درآورد، اما این امر تاکنون محقق نشده است. فقط شرکت کنترل کیفیت هوا که زیرمجموعه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران است، به‌عنوان تنها مرجع در کل کشور براساس مدل‌سازی‌های مبتنی بر روش‌های به‌روز دنیا به مدل‌سازی پیشرفته اقدام کرده است. مدل پیش‌بینی آلودگی هوا با قابلیت پیش‌بینی دقیق وضعیت کیفی هوا در ۲۴ساعت آینده بر پایه اطلاعات سیاهه انتشار آلاینده‌ها توسط این مجموعه ایجاد شده و در دسترس عموم قرار گرفته است. با وجود اینکه براساس آیین‌نامه ماده۲ قانون هوای پاک، تدوین و به‌روزرسانی سیاهه انتشار آلاینده‌های هوا بر عهده سازمان حفاظت محیط‌زیست است، اما شهرداری تهران براساس برنامه چهارم توسعه مدیریت شهری (مصوب شورای اسلامی شهر) از طریق شرکت کنترل کیفیت هوا اقدام به به‌روزرسانی سیاهه انتشار آلاینده‌های هوا در شهر تهران کرده است. در سال۱۴۰۱ با توجه به وقوع توفان‌های ریزگرد در ابعاد منطقه‌ای و تأثیرپذیری آنها از کانون‌های ریزگرد در فواصل بسیار دور از شهر تهران، نیازمند استفاده از داده‌های پایش در محدوده‌هایی بزرگ، حتی خارج از کشور و در سایر کشورهای منطقه و دارای کانون‌های ریزگرد بودیم؛ به همین دلیل، استفاده از تصاویر ماهواره‌ای که امکان رصد توده‌های ریزگرد در این سطح را فراهم می‌کنند، به‌عنوان ابزاری مهم در مطالعات این شرکت به‌صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفت. درحالی‌که طبق قانون، توسعه ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا بر عهده سازمان حفاظت محیط‌زیست است، اما شهرداری تهران توسعه ۷ایستگاه سنجش کیفیت هوا را برنامه‌ریزی، اجرا یا در دست اقدام دارد. از این تعداد یک ایستگاه در بهمن۱۴۰۰ نصب و راه‌اندازی شد و امسال نیز نصب 3ایستگاه جدید و نوسازی 3ایستگاه دیگر در دست اقدام است که این تعداد در این دوره مدیریت شهری، معادل یک‌سوم تعداد کل ایستگاه‌هایی است که طی ۳۰سال گذشته و در ادوار گذشته مدیریت شهری به بهره‌برداری رسیده بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید