• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
پنج شنبه 28 دی 1402
کد مطلب : 216003
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/lOgW7
+
-

پول تاکسی‌های برقی از کجا آمد؟

شهردار تهران برنامه‌های برقی‌سازی‌ ناوگان حمل‌ونقل عمومی را تشریح کرد

گزارش
پول تاکسی‌های برقی از کجا آمد؟

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

تهران در لیست شهرهای آلوده جهان قرار دارد. امسال بسیاری روزها شرایط نامطلوبی داشتند و آسمان پایتخت، خاکستری بود. برای برون‌رفت از این چالش حدود 30دستگاه مسئولیت دارند که به‌جرأت می‌توان گفت شهرداری جزو دستگاه‌هایی است که به مسئولیت‌ها و وظایف خود عمل کرده و تلاش می‌کند با فراهم‌کردن زیرساخت‌ها و تامین برخی از تجهیزات، زمینه برای اجرای قانون هوای پاک مهیا شود.
دیروز‌(27دی) علیرضا زاکانی، شهردار تهران در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد و از تامین وسایل نقلیه برقی اعم از تاکسی و موتورسیکلت و اتوبوس خبر داد و آنها را تشریح کرد.

اجرای طرح تراموا
از تراموا یا قطار برقی سبک شهری در اکثر شهرهای دنیا به‌عنوان مد حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌شود. در این دوره، مدیریت شهری تلاش می‌کند تا این مد حمل‌ونقل را عملیاتی کند. به‌گفته شهردار تهران اقدامات کارشناسی برای اجرای طرح تراموا در پایتخت انجام شده است.

اتوبوس‌های تهران روی ریل نوسازی
شهردار تهران قرار‌داد تامین 4694دستگاه اتوبوس را منعقد کرده است که به‌گفته زاکانی 2694دستگاه برقی هستند. او درباره آخرین وضعیت ناوگان اتوبوسرانی عنوان کرد: «زمانی که شهرداری را تحویل گرفتم، حدود 1860دستگاه اتوبوس در ناوگان وجود داشت که تنها 880دستگاه اتوبوس در خطوط فعال بودند. با تلاش‌های صورت‌گرفته در این دوره تا‌کنون 750دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اضافه شده است. همچنین بازسازی اساسی اتوبوس‌ها را هم طی این 2سال و اندی پیگیری‌کردیم.»

پیگیری برقی‌سازی‌ تهران
خرید وسایل حمل‌ونقل برقی در این دوره اتفاقی بی‌نظیر و بی‌سابقه است. علیرضا زاکانی با بیان این مطلب تأکید کرد: «خودروی برقی از دیزلی بسیار گران‌تر است و قطعا شهرداری دارای منابع مالی مشخص و محدودی است و از این‌رو تأمین مالی این قراردادها از طریق تضامین شهرداری و پیگیری‌های دولت و همکاری با چینی‌ها انجام شده است.»

ون‌های تهران 17ساله هستند
بخش زیادی از ناوگان تاکسیرانی تهران فرسوده است و نیاز به نوسازی دارد. در ادوار گذشته این موضوع پیگیری شد و اقداماتی هم صورت گرفت اما همچنان شاهد این فرسودگی در ناوگان هستیم و آنطور که شهردار تهران عنوان کرده: «عمر ون‌های تهران به ۱۷‌سال قبل بازمی‌گردد و امروز قرارداد ۱۰‌هزار ون در حال انعقاد است. 5هزار تاکسی متعلق به شهرداری و ۴۹‌هزار تاکسی نیز توسط وزارت صمت و مجموعه‌های بخشی خصوصی تأمین خواهد شد.»

موتورهای شهر برقی می‌شوند
موتورسیکلت‌های انژکتوری سهم قابل‌توجهی در آلودگی هوا دارند و برقی‌سازی‌ آنها یک ضرورت است. در همین راستا شهردار تهران از تامین 100هزار دستگاه موتورسیکلت برقی خبر داد و گفت: «تحول بزرگی برای هوای پاک تهران در حال رخ‌دادن است؛ هرچند مسئولیت مستقیم آن با شهرداری نیست و مسئولیت مستقیم سایر دستگاه‌هاست، اما ما علاوه بر انجام وظایف خود کمک می‌کنیم که سایر دستگاه‌ها نیز به وظایف خود عمل کنند.»






 

این خبر را به اشتراک بگذارید