• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 10 تیر 1397
کد مطلب : 21544
+
-

نوید مدیر جدید تئاتر شهر در گفت‌وگو با همشهری

«نه» به مدیریت سنتی

«نه» به مدیریت سنتی


مدیر تئاترشهر بعد از 45روز انتخاب شد و سعید اسدی، سکان مدیریت این مجموعه را بعد از رفتن پیمان شریعتی برعهده گرفت. اسدی، ‌مدرس دانشگاه و پژوهشگر تئاتر است و دبیری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در کارنامه مدیریتی او دیده می‌شود.

وی در گفت‌وگو با همشهری به مجموعه تئاترشهر و اهمیت موقعیت مکانی و ارزش آن در میان هنرمندان تئاتر اشاره کرد و یادآور شد: «مجموعه تئاترشهر یکی از مکان‌های جذاب فرهنگی در کشور است که برای هنرمندان تئاتر تهران و شهرستان یک نماد و شناسنامه به‌حساب می‌آید. ماهیت فرهنگی تئاتر شهر باعث شده که هر کارگردانی علاقه‌مند به اجرای تئاتر در تالارهای نمایشی آن باشد و به نوعی برای تئاتری‌ها سقف آمال و آرزوهایی است که بتوانند با اجرای نمایش در این مجموعه به‌یادماندنی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند.»

او با بیان این مطلب که تئاترشهر یکی از نمادهای اعتباربخشی هنرمندان تئاتر بوده و بسیاری از گروه‌های تئاتری به‌خصوص جوانان با اجرای نمایش در این مجموعه می‌توانند اجرای خود را جزو سابقه‌ کاری قرار بدهند، تأکید کرد: «چشم‌انداز ما در مدیریت تئاترشهر تقویت وضعیت حرفه‌ای تئاتر است. ابتدا باید یک بازتعریف درباره فعالیت گروه‌های تئاتر داشته باشیم و برای این پرسش سؤال مطرح کنیم که در تالارهای این مجموعه چه نوع نمایش  و فعالیت‌های حرفه‌ای باید اجرا شود و چه کارهایی می‌توانند روی صحنه بروند. جواب به این سؤال نیاز به انجام اقدامات کارشناسانه دارد که پاسخ آن می‌تواند بخشی از چشم‌انداز مهم فعالیت تئاترشهر باشد. تمام تلاشم این است که چگونه بتوانیم از تئاترشهر بهره ببریم و به مجموعه‌ای تبدیل شویم که فعالیت‌های هنری آن بتواند عرصه عمومی مخاطبان باشد.»

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: «دغدغه‌ام نوعی بازتعریف فعالیت‌ها با کمک هنرمندان است؛ اینکه بتوانیم روند کار و استانداردهای کیفی برای تعریف وضعیت شاخص را با کمک هم در آثار نمایشی به‌دست بیاوریم.»

دبیر جشنواره تئاتر فجر در پاسخ به این سؤال که برخی نقدهایی درخصوص حضور کارگردانان تازه‌کار در تئاترشهر داشته‌اند و شما چه تعریفی برای حضور کارگردانان خواهید داشت؟ عنوان کرد: «هنوز تصمیمی گرفته نشده، در این زمینه باید کارشناسی شود. یکی از ایرادات تئاترشهر این است که همه وظایف را بر دوش این مجموعه می‌بینند و این به‌خاطر ساختار و سیستمی است که در حوزه تئاتر وجود دارد و همیشه بار روی دوش یک بخش گذاشته می‌شود. مانند جشنواره تئاتر فجر که گویا قرار است در این 10روز همه امور تئاتری انجام شود. این موضوع باید تلطیف شود.»

او در پاسخ به این سؤال که آیا تئاترشهر به‌صورت شورایی مدیریت می‌شود و شورای مشورتی به چه شکل تشکیل خواهد شد، اذعان داشت: «موافق تشکیل شورا هستم اما نه به شکل سنتی. در تصمیم‌گیری‌ها خرد جمعی را می‌پسندم اما متأسفانه در ایران این نوع شوراها به‌صورت کاملا سنتی برگزار می‌شود و این در حالی است که در برخی کشورهای دنیا همین شوراهای راهبردی و مشورتی بزرگ‌ترین امور اجرایی را انجام می‌دهند. باید یک نظام سیستماتیک برای شورا ایجاد شود. رویکردم به شورا تجربیات آزموده‌شده و سنتی نیست و یک بازنگری جدی  در این زمینه صورت می‌گیرد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید