• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 10 تیر 1397
کد مطلب : 21542
+
-

تورم تولید هم 2رقمی شد

اقتصاد کلان
تورم تولید هم 2رقمی شد

بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود از 2 رقمی شدن نرخ تورم شاخص بهای تولیدکننده به میزان 12درصد خبر داد. استمرار روند افزایش هزینه تولید، احتمال دورقمی شدن نرخ تورم بخش مصرف در ماه‌های آینده را تقویت می‌کند. به گزارش همشهری، نرخ تورم 12‌ماه منتهی به خردادماه امسال در بخش تولید نشان می‌دهد به جز گروه‌های اطلاعات و ارتباطات، حمل‌ونقل و انبارداری و همچنین بهداشت و مددکاری اجتماعی که نرخ تورم تک رقمی را تجربه کرده‌اند، بقیه گروه‌های تولیدی و خدماتی شاهد تورم دورقمی در خردادماه بوده‌اند. از سوی دیگر رشد شاخص بهای تولیدکننده در گروه‌هایی ازجمله ساخت (صنعت) به میزان 13.5درصد و کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری به میزان 12.6درصد نشان از بالارفتن هزینه تمام‌شده تولید در بخش صنعت و کشاورزی دارد که بر قیمت تمام‌شده کالاهای صنعتی و کشاورزی در سبد مصرفی خانوارها می‌افزاید. این روند البته این احتمال را تقویت می‌کند که با افزایش قیمت تمام‌شده کالاهای صنعتی و کشاورزی، تقاضا برای مصرف  کاهش یابد و باعث فروش نرفتن کالاهایی شود که کالای مشابه وارداتی آنها با قیمت تمام‌شده پایین‌تر در بازار ایران وجود دارد.

آمارهای منتشر شده بانک مرکزی نشان می‌دهد آهنگ رشد نرخ تورم بخش تولید در گروه حمل‌ونقل و انبارداری به 7.9درصد رسیده درحالی‌که شاخص کل تغییرات بهای تولید در خردادماه امسال نسبت به اردیبهشت‌ماه امسال 2.2درصد رشد نشان می‌دهد. به بیان ساده‌تر در خرداد امسال هزینه تولید و ارائه خدمات در گروه حمل‌ونقل و انبارداری 7.9درصد گران‌تر از اردیبهشت‌ گذشته بوده که قیمت تمام‌شده تمامی کالاها و خدمات را افزایش می‌دهد. افزون بر گروه حمل‌ونقل، آهنگ رشد تورم در ارائه کالاها و خدمات گروه بهداشت و مددکاری اجتماعی هم 2.9درصد گزارش شده که از میانگین شاخص کل تغییرات بهای تولیدکننده در خرداد نسبت به اردیبهشت‌ماه امسال بالاتر است.

در مقایسه تورم بخش تولید در خردادماه امسال نسبت به خردادماه سال گذشته آنچه قابل تامل است، افزایش نرخ تورم نقطه به نقطه تولید به میزان 16.9درصد است و شاخص تورم نقطه به نقطه گروه ساخت (صنعت) به بیش از 21درصد رسیده که حکایت از رشد خیره‌کننده هزینه تمام‌شده تولیدات صنعتی در خردادماه امسال نسبت به خرداد‌ماه سال گذشته دارد. براساس این آمار، هزینه تولید در سایر گروه‌ها در خردادماه امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال از میانگین شاخص کل کمتر گزارش شده است. نمودار زیر روند نرخ تورم بخش تولید را در گروه‌های مختلف کالایی و خدماتی و مقایسه آن با اردیبهشت‌ماه امسال و خرداد سال گذشته نشان می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :