• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 10 تیر 1397
کد مطلب : 21534
+
-

رونمایی از بسته برجامی اروپا در سفر روحانی به قاره سبز

حسن روحانی، رئیس‌جمهور پس فردا عازم اروپا می‌شود تا درباره بسته پیشنهادی اروپایی‌ها درباره نحوه صیانت از حقوق و منافع ایران درصورت ماندن در برجام مذاکره کند. ایران مصمم است تا اروپا اراده واقعی خود را برای تضمین منافع ایران در بسته جدید نشان دهد، البته نحوه صادرات نفت ایران و مهم‌تر از آن نحوه دریافت ارز و نقل و انتقال آنهاست. سفر روحانی به سوئیس و اتریش در حالی انجام خواهد شد که گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF در نشست شنبه این هفته خود پذیرفت تا به ایران دوباره مهلت دهد تا اصلاحات پیشنهادی برای تصویب قوانین ناظر بر مبارزه با پولشویی و همچنین مبارزه با تأمین مالی تروریسم را به سرانجام برساند. تعلیق چندباره نام ایران از قرار گرفتن در فهرست سیاه مالی جهان با وجود فشارها و لابی‌های دولت آمریکا و برخی کشورهای منطقه البته یک فرصت برای دولت حسن روحانی است تا هم در داخل کشور اجماع لازم را برای تصویب لوایح پیشنهاد شده به مجلس ایجاد کرده و هم جلوی بسته شدن راه نیمه باز مبادلات بانکی ایران با بانک‌های دنیا در نتیجه اجرای برجام را بگیرد. دیروز محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشستی به خبرنگاران گفت: رئیس‌جمهور برای مذاکره درباره بسته اروپا به سوئیس و اتریش می‌رود. به گفته او، بسته اتحادیه اروپا نیز برای حمایت از برجام در حال عملیاتی شدن است و رئیس‌جمهور برای دریافت این بسته، به‌زودی به اتریش و سوئیس سفر خواهد کرد.

تصویب بسته اروپایی

دیروز برخی منابع خبری ایران از تصویب بسته حمایتی از ایران از سوی اتحادیه اروپا خبر دادند و به نقل از فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشتند: بسته حمایتی از ایران در 2 روز آینده تسلیم مقامات ایران می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، موگرینی در حاشیه نشست 2روزه سران اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: این اتحادیه با ۲۸رأی مثبت، بسته حمایتی از ایران را در اجرای برجام تصویب کرد و بلغارستان تنها مخالف جلسه بود که در نهایت رأی مثبت داد. فرانسه، انگلستان و آلمان تدوین‌کنندگان این بسته حمایتی اروپا هستند که مبنای آن الزام بانک سرمایه‌گذاری اروپا برای همکاری با ایران است. پیش‌تر دفتر ریاست‌جمهوری اتریش با اشاره به سفر روحانی به 2کشور اروپایی اعلام کرده بود اتریش از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای نجات برجام حمایت خواهد کرد. این نخستین سفر روحانی به غرب اروپا در 2 سال و نیم گذشته، همراه با تلاش‌ها برای نجات دادن توافق هسته‌ای با ایران بعد از خروج آمریکا از این توافق صورت می‌گیرد.

چراغ سبز مشروط FATF به ایران

گروه ویژه اقدام مالی (FATF) که شنبه این هفته تعلیق اقدام‌های مقابله‌ای خود را در قبال ایران تا‌ ماه اکتبر(آبان ماه) تمدید کرده در بیانیه عمومی خود اجرای 9بند مورد انتظار از جمهوری اسلامی را خواستار شده است. به گزارش ایرنا، در بیانیه عمومی گروه ویژه اقدام مالی مربوط به ایران آمده که «از اقدام نکردن ایران در اجرای برنامه اقدام خود برای رفع کمبودهای چشمگیر مربوط به مبارزه با پولشویی و مقابله با تأمین مالی تروریسم متأسف است.» گروه ویژه اقدام مالی از ایران خواسته تا فوری با پیشرفت سریع در مسیر اصلاحی، تضمین کند که با تکمیل و اجرای اصلاحات ضروری مربوط به مبارزه با پولشویی و مقابله با تأمین مالی تروریسم به‌ویژه وضع قوانین لازم، تمامی موارد باقیمانده در برنامه اقدام را رفع خواهد کرد.»

   9خواسته از ایران

در بیانیه این گروه بین‌المللی از ایران خواسته شده تا 9بند اصلاحی را در قوانین خود برای مبارزه با تأمین مالی تروریسم و پولشویی انجام دهد که عبارتند از:

1- به نحو مناسبی تأمین مالی تروریست‌ها را جرم انگاشته و ازجمله معافیت گروه‌های تحریم شده را که «در تلاش برای پایان دادن به اشغالگری خارجی، نژادپرستی و استعمار هستند»، حذف کند.

2- دارایی‌های تروریستی را در راستای قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت سازمان ملل   بلوکه کند.

3- نظام مناسب و قابل اجرای مراقبت مقتضی مشتریان را تضمین دهد.

4- استقلال کامل واحد اطلاعات مالی را تضمین و تحویل گزارش فعالیت‌های مشکوک مربوط به تراکنش‌های مربوطه را الزامی کند.

5- نحوه شناسایی و تحریم خدمات‌دهندگان غیرمجاز انتقال پول و اوراق بهادار به وسیله مسئولان را اثبات کند.

6- معاهدات تأمین مالی تروریست‌ها و پالرمو را تصویب و اجرا کرده و توانمندی ارائه مساعدت دوجانبه حقوقی را شفاف‌سازی‌ کند.

7- تضمین دهد که مؤسسات مالی انتقال وجوه خود را ضمن تأیید در اختیار داشتن مشخصات کامل گیرنده و فرستنده انجام دهند.

8- برقراری طیف وسیع تری از مجازات‌ها برای ارتکاب جرایم پولشویی برقرار شود.

9- وضع قوانین و آیین‌نامه‌های مناسب به‌منظور مصادره اموال دارای ارزش متناظر را تضمین‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید