• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 4 دی 1396
کد مطلب : 2154
+
-

کشف دومین تدفین در میدان امامره همدان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری استان همدان از کشف دومین تدفین در سایت باستان‌شناسی میدان امام (ره) همدان خبر داد و گفت: این تدفین شنبه دوم دی‌ماه در ضلع شمالی ترانشه کاوش میدان امام‌خمینی و در انتهایی‌ترین منطقه گودبرداری‌شده به‌دست آمد.

علی مالمیر با اعلام این خبر به ایسنا گفت: این تدفین به شکل چمباتمه‌ای بوده و جهت آن به سمت جنوب است که البته بخشی از نیم‌تنه بالایی این تدفین به‌دلیل ایجاد یک چاله در دوران معاصر تخریب شده است. به گفته‌ وی، تدفین نخستین به‌دست آمده نیز حدود ۱۰روز قبل کشف شد که تخمین‌زده می‌شود متعلق به یک کودک 10ساله باشد، اما تا بررسی‌های کامل در آزمایشگاه نمی‌توان به‌طور دقیق دراین باره اظهارنظر کرد. مالمیر در توضیح قدمت این تدفین‌ها گفت: هم‌اکنون نمی‌توانیم به قطعیت در این زمینه اظهارنظر کنیم اما براساس نتایج کاوش‌ها به‌نظر می‌رسد این تدفین متعلق به دوره اشکانی باشد. هرچند گفته می‌شود یکی از آنها احتمالا متعلق به دوره‌ ماد است، اما باید بررسی‌های نهایی درباره‌ اظهارنظر قطعی در این زمینه به پایان برسد.

 وی تأکید کرد: درصورتی که تا پایان کاوش، کشفیات جدیدی از این محوطه به‌دست بیاید قطعا برنامه‌ریزی‌ها برای آینده‌ این محوطه نیز متفاوت خواهد بود، باوجود این تلاش می‌کنیم و امیدواریم این بخش از میدان امام را به سایت موزه تبدیل کنیم.  کشف تابوت سفالی در وسط میدان امام(ره) همدان در حدود یک‌ماه قبل، پروژه پیاده‌راه‌سازی‌ رینگ تاریخی همدان را متوقف کرد و حالا حدود 2هفته است که فصل دوم کاوش‌ها در این محوطه در حال انجام است. با آنکه در آغاز این پروژه، میراث‌فرهنگی و شهرداری قصد داشتند با پوشاندن روی محوطه، پروژه پیاده‌راه‌سازی‌ در میدان امام(ره) همدان را ادامه دهند، اما کشفیات جدید در این محوطه سبب شد تا ایجاد سایت موزه در این میدان جدی‌تر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید