• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 23 دی 1402
کد مطلب : 215374
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Wn0Wx
+
-

برای یک خواب خوب

سال 59 بود که اعلام شد 03 درصد از ایرانی‌ها با اختلالات خواب دست و پنجه نرم می‌کنند و 01 درصد هم با بی‌خوابی. اما حالا مطالعات جدید نشان می‌دهد که آمار اختلال خواب در ایران افزایش یافته چون افراد به‌دلیل مشکلات اقتصادی مجبور به افزایش ساعات کاری یا 2شغله و 3شغله شدن هستندکه می‌تواند در کیفیت و کمیت خواب آنها تاثیرگذار باشد.
این در حالی است که خواب مهم‌ترین عامل برای سلامت و بازسازی سیستم اعصاب، سیستم ایمنی و سیستم عضلانی- اسکلتی انسان‌هاست. ما باید بخوابیم، چون خوابیدن باعث می‌شود که توانایی‌های ادراکی مانند حافظه، صحبت کردن و تفکر خلاق در حد مطلوب نگه‌داشته شوند. خواب نقش مهمی در رشد مهارت‌های مغزی دارد و کمبودش منجر به کاهش توانایی‌های مغز است.
هر کسی در زندگی خود می‌تواند یک شب بیداری را تجربه و با علائمی از جمله کسلی، فراموشکاری، کج‌خلقی و زودرنجی مواجه شده باشد. تحقیقات نشان داده که فقط یک شب بی‌خوابی، به طرز قابل ملاحظه‌ای تمرکز را کاهش می‌دهد و کسانی که شب‌ها خوب نمی‌خوابند، نمی‌توانند برای مدت طولانی توجه خود را به یک موضوع اختصاص دهند و معمولاً توان پاسخگویی به تغییرات سریع وضعیت و تصمیم‌گیری منطقی را هم ندارند.
بی‌خوابی نه‌تنها روی مهارت‌های شناختی بلکه روی سلامت عاطفی و فیزیکی نیز اثر می‌گذارد و اختلالات روان را هم افزایش می‌دهد. این در حالی است که شهریور امسال هم جامعه پزشکان و داروخانه‌داران ایران از افزایش موارد افسردگی و دیگر بیماری‌های مرتبط با اعصاب و روان خبر دادند. دانشمندان هم نشان داده‌اند که کمبود خواب، ریسک چاقی را افزایش می‌دهد، زیرا بسیاری از هورمون‌ها و مواد شیمیایی که نقش مؤثری در کنترل وزن و اشتها دارند، هنگام خواب آزاد می‌شوند.
با دانستن فواید خواب و مضرات بی‌خوابی این پرسش مطرح می‌شود که چند ساعت خواب به‌عنوان مدت زمان مناسب درنظر گرفته می‌شود؟ احتمالاً شما هم جمله‌ 6ساعت خواب کافی است را زیاد شنیده‌اید؛ اما واقعیت این است که 6ساعت خواب در بازه‌ بهترین زمان خواب برای هیچ گروه سنی نیست. این شماره از ضمیمه تندرستی همشهری دقیقا به همین نکات پرداخته که چطور می‌توان یک خواب خوب را برای یک روز پرانرژی و رهایی از اختلالاتی که ممکن است به همین دلیل با آن مواجه شد، برنامه‌ریزی کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید