• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 23 دی 1402
کد مطلب : 215373
+
-

چشم‌انداز کم‌خوابی

محرومیت طولانی مدت از خواب می‌تواند وضعیت سلامت را به خطر بیندازد یا توانایی‌های ذهنی را تحلیل دهد اما معمولا قابل درمان است

چشم‌انداز کم‌خوابی

افراد به خواب نیاز دارند؛ همانطور که به هوا و غذا نیاز دارند تا بهترین عملکرد خود را داشته باشد. در طول خواب، بدن خود را بهبود می‌بخشد، تعادل شیمیایی خود را بازیابی می‌کند، مغز ارتباطات فکری جدیدی ایجاد و به حفظ حافظه کمک می‌کند. این در حالی است که کمبود خواب باعث می‌شود سیستم مغز و بدن به‌طور طبیعی کار نکند و کیفیت زندگی هم به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. کمبود خواب زمانی رخ می‌دهد که افراد به اندازه کافی نمی‌خوابند یا خواب خوب و باکیفیتی ندارند. این مسئله زمانی که شدید باشد یا در یک دوره طولانی اتفاق بیفتد، می‌تواند علائم بسیار مخربی داشته باشد که حتی با معمولی‌ترین فعالیت‌ها هم تداخل دارد. محرومیت طولانی مدت از خواب می‌تواند شرایط سلامت را به خطر بیندازد یا توانایی‌های ذهنی را تحلیل دهد اما این وضعیت معمولا قابل درمان است. البته که مطالعات انجام‌شده در سال 0102میلادی هم نشان می‌دهد که کم‌خوابی در شب خطر مرگ زودرس را افزایش می‌دهد.

از آسیب کم‌خوابی آگاه نیستند
اگر کمبود خواب وجود داشته باشد، محتمل‌ترین اثر آن احساس خستگی است. با طولانی‌تر شدن میزان کم خوابی هم احساس خستگی بیشتر و علائم شدیدتری ظاهر می‌شود. تا زمانی که محرومیت از خواب ادامه داشته باشد، افراد مبتلا به این مشکل علائمی را تجربه خواهند کرد که می‌تواند فعالیت‌های روزمره آنها را مختل کند. تحقیقات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به کم‌خوابی اغلب متوجه نمی‌شوند که این مشکل چقدر بر مغز، بدن و توانایی‌های آنها تأثیر می‌گذارد و شواهدی هم وجود دارد که نشان می‌دهد کمبود خواب طولانی مدت یا شدید می‌تواند باعث آسیب مغزی شود.

دلایل بی‌خوابی
دلایل مختلفی برای بی‌خوابی وجود دارد؛ ازجمله‌وضعیت پزشکی یا عوامل سبک زندگی. در بی‌خوابی اولیه، هیچ علت زمینه‌ای وجود ندارد اما بی‌خوابی ثانویه ناشی از یک بیماری زمینه‌ای است. بی‌خوابی می‌تواند بر عملکرد روزانه شما ازجمله سطح انرژی، حافظه، خلق و خو یا تمرکزتان تأثیر بگذارد.

آسیب‌های کم‌خوابی  
چشم‌انداز کمبود خواب متفاوت است و معمولا به ‌صورت مستقیم خطرناک نیست اما خستگی ناشی از بی‌خوابی در کارهایی ازجمله رانندگی که نیاز به توجه کامل دارد اختلال ایجاد می‌کند و افراد را در معرض خطر قرار می‌دهد. البته کم‌خوابی یک بیماری قابل درمان است، اما تا جایی که ادامه‌دار نباشد و در صورت وجود چنین وضعیتی باید حتما به پزشک معالج مراجعه شود.
کمبود خواب می‌تواند بهبود از بیماری‌های دیگر را به تأخیر بیندازد یا اوضاع را بدتر کند؛ بنابراین مهم است که در مورد آن با ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی مشورت شود.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید