• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
جمعه 22 دی 1402
کد مطلب : 215351
+
-

واکنش‌ها به شهادت حمزه الدحدوح پسر وائل الدحدوح

لکه ننگ جنایت کشتار خبرنگاران

روایت
لکه ننگ جنایت کشتار خبرنگاران

 شهادت اعضای خانواده وائل الدحدوح با واکنش‌های گسترده بین‌المللی روبه‌رو شده است.
عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهور الجزایر گفت: «کشتار روزنامه‌نگاران فلسطینی در نوار غزه لکه ننگی است که دامن اسرائیل را خواهد گرفت». او در پیام تسلیت خود به مناسبت شهادت حمزه وائل الدحدوح، خبرنگار فلسطینی و پسر وائل الدحدوح، خبرنگار شناخته‌شده شبکه تلویزیونی الجزیره در نوار غزه بر این موضوع تأکید کرد. در پیام تسلیت عبدالمجید تبون که دفتر ریاست‌جمهوری الجزایر آن را منتشر کرد، آمده است: «حمزه به شهادت رسید و به اغلب اعضای خانواده خود که در حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده بودند، پیوست. هدف‌قرارگرفتن عامدانه اصحاب رسانه و خبرنگارانی که در حال انجام مأموریت خود هستند از سوی رژیم اشغالگر، نقض آشکار قوانین انسانی، بین‌المللی و حق مصونیتی است که به خبرنگاران بخشیده شده است.»
رئیس‌جمهور الجزایر در بخش دیگری از این پیام گفت: «یاد و خاطره خبرنگاران شهید جاودانه خواهد ماند و به لکه ننگی تبدیل می‌شود که دامن رژیم اشغالگر اسرائیل را در همه زمان‌ها و مکان‌ها خواهد گرفت. جنایت کشتار خبرنگاران در نوار غزه، گواه بر تلاش رژیم صهیونیستی برای خاموش کردن ندای آزادی و محو حقیقت جنایت‌های این رژیم در سرزمین‌های فلسطینی است.»

کشتار بی‌سابقه
همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در فضای مجازی نوشت: «با گذشت بیش از 3‌ماه از جنگ ظالمانه علیه غزه مقاوم ۱۱۱نفر از خبرنگاران و تصویربرداران به شهادت رسیده‌اند که این آمار هولناک در طول تاریخ بی‌سابقه است. صهیونیست‌ها به‌شدت از آگاهی و قضاوت جهانیان وحشت دارند و این عامل اصلی نفرت و کینه این رژیم جنایتکار نسبت به اصحاب رسانه است.

اشک تمساح
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز در جریان سفرش به قطر به شهادت حمزه الدحدوح و مصطفی‌ثریا، 2روزنامه‌نگار فلسطینی در غزه واکنش نشان داد و برخی رسانه‌ها این واکنش را با توجه به حمایت آمریکا از اسرائیل، اشک تمساح واشنگتن نامیدند. بلینکن کشته‌شدن خبرنگاران در غزه را تراژدی غیرقابل تصوری خواند که بسیاری از زنان و کودکان نوار غزه در معرض آن هستند. او باردیگر هشدار داد که درگیری در غزه به‌‌راحتی می‌تواند گسترش یابد و رنج و ناامنی را افزایش دهد.

مغایرت با قوانین و پیمان‌های بین‌المللی
از سوی دیگر، عبداللطیف جمال رشید، رئیس‌جمهور عراق در پیام تسلیت به وائل الدحدوح خبرنگار فلسطینی، هدف قراردادن خبرنگاران توسط اسرائیل را محکوم کرد. او در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «هدف‌قراردادن وائل الدحدوح، خبرنگار شجاع فلسطینی و خانواده‌اش تجسم تراژدی مردم مظلومی است که در معرض شدیدترین تعرض‌ها هستند. به وائل الدحدوح بابت شهادت پسر و اعضای خانواده‌اش صمیمانه تسلیت می‌گوییم و هدف‌قراردادن عامدانه خبرنگاران و اصحاب رسانه را که مغایر با قوانین و پیمان‌های بین‌المللی است، محکوم می‌کنیم. باردیگر بر درخواست خود از جامعه جهانی مبنی بر انجام وظایف قانونی، اخلاقی و انسانی خود در قبال مردم فلسطین در نوار غزه و اقدام فوری برای توقف تجاوزات تأکید می‌کنیم.»

آمار تلفات خبرنگاران در غزه بیشتر از تلفات خبرنگاران در جنگ جهانی
یورونیوز هم در گزارشی پس از شهادت فرزند وائل الدحدوح نوشت: «با کشته شدن 2خبرنگار دیگر در باریکه غزه ازجمله فرزند وائل الدحدوح در حملات ارتش اسرائیل در روز یکشنبه ۷ژانویه(۱۷ دی) شمار روزنامه‌نگاران کشته‌شده در جنگ غزه به بیش از 114نفر رسید و آمار خبرنگاران جان‌باخته در جنگ غزه از شمار کل خبرنگارانی که در جریان جنگ جهانی دوم کشته شدند، پیشی گرفت.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید