• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 21 دی 1402
کد مطلب : 215307
+
-

چگونه از شاکی رضایت بگیریم؟

دانستنی‌های حقوقی
چگونه از شاکی رضایت بگیریم؟

در پرونده‌های قضایی با وجود اینکه گاهی شاکی از شکایت خود صرف‌نظر و اعلام رضایت می‌کند، اما برخی مواقع پیش می‌آید که پشیمان
می‌شود و از آن صرف‌نظر می‌کند و اینجاست که متشاکی (فردی که از او شکایت شده) دچار دردسر خواهد شد. اما چطور می‌شود از شاکی رضایت گرفت که او بعدا منصرف نشود؟ میثم یوسفی، وکیل پایه یک دادگستری در این‌باره به همشهری می‌گوید:
قانونگذار با احترام به اصل آزادی اراده اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی همانگونه که طرح دعوی را به‌عنوان یک حق به رسمیت شناخته است، اعلام گذشت و رضایت نیز از حقوق قانونی شناخته شده است.
او ادامه می‌دهد: از نظر حقوقی رضایت‌نامه به سندی گفته می‌شود که رضایت‌دهنده به واسطه امضای آن اراده‌اش درباره عمل حقوقی را اعلام می‌کند.
اما رضایت‌نامه معتبر چه شرایطی باید داشته باشد؟ او می‌گوید: مفاد رضایت‌نامه نباید با اخلاق حسنه و نظم عمومی جامعه مغایرت داشته باشد. رضایت‌نامه‌ای که موضوع آن غیرقانونی، نامشروع یا مغایر با نظم عمومی جامعه و اخلاق حسنه است، باطل و بلا اثر خواهد بود. از آنجا‌که رضایت‌نامه، سندی است که بر اعلام رضایت و اراده رضایت‌دهنده دلالت می‌کند به همین دلیل این سند درصورتی معتبر است که رضایت‌دهنده آن را با اختیار و اراده خودش امضا کرده باشد. به‌عبارت دیگر، رضایت‌دهنده هنگام امضای رضایت‌نامه باید از مفاد آن اطلاع پیدا کند و همچنین داشتن قصد اجرای مفاد این سند در هنگام امضای آن الزامی است؛ یعنی رضایت‌دهنده هنگام امضای این سند باید قصد اجرای مفاد آن را داشته باشد.
این وکیل دادگستری با بیان اینکه رضایت‌نامه می‌تواند به‌صورت رسمی یا غیررسمی تنظیم شود، می‌گوید: رضایت‌نامه درصورتی رسمی است که توسط دفاتر اسناد رسمی یا توسط مأموران صلاحیت‌دار قانونی تنظیم شود. رضایت‌نامه عادی نیز به رضایت‌نامه‌ای گفته می‌شود که توسط رضایت‌دهنده امضا ‌شود اما در دفاتر اسناد رسمی به ثبت نمی‌رسد.
او ادامه می‌دهد: در رضایت حقوقی با اعلام رضایت بی‌قید و شرط تعهد و جبران خسارات از عهده مقصر ساقط می‌شود. اما در اعلام گذشت و رضایت کیفری با توجه به قابل گذشت بودن یا غیرقابل گذشت بودن جرم، پیگیری، اعمال و اجرای مجازات مجرم منتفی و یا باعث تخفیف مجازات می‌شود.
یوسفی درباره رضایت مشروط اینگونه می‌گوید: در قانون چیزی با عنوان رضایت مشروط نداریم و رضایت باید مطلق، صریح و بی‌قید و شرط باشد.
گذشت باید منجز باشد و به گذشت مشروط و معلق درصورتی ترتیب اثر داده می‌شود که آن شرط یا معلق علیه تحقق یافته باشد. همچنین عدول از گذشت مسموع نیست؛ یعنی بعد از اعلام گذشت، دیگر امکان پیگیری موضوع یا ادعای خسارت وجود ندارد.برای گرفتن رضایت در پرونده بهتر است که رضایت خواهان یا شاکی در دادگاه و یا دادسرا یا اجرای احکام گرفته شود.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید