• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 10 تیر 1397
کد مطلب : 21510
+
-

وحدت؛ رمز عبور از بحران

کارشناسان سیاسی در گفت و‌گو با همشهری درباره مقاومت کم هزینه در مقابل جنگ اقتصادی آمریکا سخن گفتند

انسجام، وحدت ملی و تکیه بر قدرت مردمی کلیدواژه مقابله با فشارهای خارجی بین‌المللی است، اگر در ماه‌های گذشته برخی تریبون‌های رسمی ناامنی اقتصادی و نارضایتی عمومی را دامن می‌زدند حالا وقت آن است که همه برای عبور از بحران و جنگ روانی که دشمن راه انداخته است بسیج شوند. با چهره‌های سیاسی کشور درباره ضرورت انسجام و وحدت ملی گفت‌وگو کرده‌ایم.

وحدت و همدلی در بحران

محمد هاشمی  در گفت‌وگو با همشهری درباره ضرورت شکل‌گیری وحدت و همدلی میان مسئولان و جناح‌های سیاسی مختلف برای گذر شرایط دشوار اقتصادی کشور، تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی آمریکا را در ادامه همان توطئه‌های سریالی دانست که از اول انقلاب تاکنون و در مقاطع مختلف دشمن علیه انقلاب اسلامی ایران روا داشته است. محمد هاشمی با یادآوری مواردی از کارشکنی‌ها و تلاش‌های آمریکا برای مقابله با نهضت اسلامی پیش از ورود امام خمینی(ره) به ایران در سال 57، گفت: آمریکا ژنرال هایزر را برای برنامه‌ریزی کودتا به ایران فرستاد اما وی پس از 40روز حضور در ایران بدون هیچ دستاوردی ایران را ترک کرد. هاشمی با اشاره به کودتای نوژه، جنگ تحمیلی و راه‌اندازی تروریسم منافقین افزود: با وحدت و همدلی مسئولان همه این توطئه‌ها خنثی شدند و حیله‌های آنها به‌خودشان برگشت. هاشمی با اشاره به دور جدید فشارهای اقتصادی که توسط آمریکا و متحدینش علیه ایران آغاز شده است، تصریح کرد: مردم، احزاب، صنوف، مسئولان و جریان‌های سیاسی باید همچون گذشته با همدلی و وحدت، اختلافات انتخاباتی و سیاسی خود را کنار بگذارند و یکصدا و متحد با هم در مقابل دشمن بایستند. در این صورت قطعا پیروزی از آنِ ملت و نظام خواهد بود. وی شرایط کنونی را به جنگ تشبیه کرد و گفت: اکنون زمان گله و شکایت و تخریب یکدیگر و زمان انتقام‌گیری نیست و همه ما در کنار هم باید در مقابل دشمن بایستیم.

پذیرش کثرت؛ لازمه تحقق وحدت

آذر منصوری در گفت‌وگو با همشهری، ضمن تحسین دعوت به وحدت و همدلی از سوی مسئولان در شرایط دشوار اقتصادی، گفت: وحدت الزاماتی دارد و با اقدامات و رویه‌های دستوری قابل تحقق نخواهد بود. به گفته این فعال سیاسی اصلاح طلب، تحقق بخشی از این همدلی و انسجام به ارکان قدرت در کشور مربوط است و با توجه به اینکه همه انگشت‌های اشاره به سمت دولت منتخب نشانه رفته و از آنجا که جناح رقیب سیاسی در طول استقرار دولت دوازدهم، با دولت همدل و همراه نبوده است، بسیار مهم است که در راستای منافع ملی همه توان ارکان قدرت و جریان‌های رقیب سیاسی معطوف بر حل این مسئله باشد.
به گفته منصوری، برای رسیدن به وحدت و انسجام ملی، جناح‌های سیاسی باید دریافت دقیقی از وضع موجود، مخاطرات پیش روی کشور و ضرورت انسجام و همدلی در کشور داشته باشند. باید دید که تا چه اندازه این توصیه به همدلی از جانب جناح‌های رقیب دولت آقای روحانی رعایت می‌شود. عضو حزب اتحاد ملت، تلاش‌های دولت برای شکل‌گیری وحدت را مؤثر دانست و افزود: تلاش برای گفت‌وگوهای بیشتر برای ایجاد تفاهم ملی توسط دولت می‌تواند در عبور کشور از این شرایط سخت مؤثر و مفید باشد. منصوری بخشی از الزامات تحقق وحدت را به جامعه مرتبط دانست و گفت: وحدت واقعی تنها از طریق توجه به خواسته‌ها و مطالبات مردم و اقتضائات امروز جامعه قابل تحقق است.

هزینه و فایده مقاومت کم‌هزینه

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه مسلم است یکی از مهم‌ترین راه‌ها در شرایط فعلی کشور ضرورت همدلی و انسجام میان ارکان مختلف نظام است، گفت: یکی از مهم‌ترین آثار وحدت ملی، حمایت همه جناح‌ها از دولت است. وی با تأکید بر اینکه لازم است از هر اقدامی که به تضعیف دولت می‌انجامد پرهیز کرد افزود: البته لازمه این پیشنهاد هم اصلاحات جدی در سطح مدیران و سطح سیاست‌های دولت است. ایمانی با اشاره به لزوم تقویت پیوند مسئولان و مردم هم گفت: مردم در ماه‌های اخیر اعتمادشان را به مسئولان و مدیران کشور به‌معنای اعم مدیران نه فقط مدیران دولت، از دست داده‌اند و مهم‌ترین دلیل آن هم مسائل اقتصادی پیش آمده برای مردم است. بنا براین برای بازیابی و ترمیم این اعتماد لازم است تحولات اقتصادی صحیحی انجام شود.  ایمانی در ادامه در بیان این نکته از زبان رئیس‌جمهور که ما گزینه مقاومت کم هزینه را انتخاب می‌کنیم خاطرنشان کرد: گزینه مقاومت کم‌هزینه با همراهی و همدلی مردم امکان‌پذیر است ضمن اینکه در مفهوم آن، این معنا هم نهفته است که باید هزینه‌هایی هم برای انتخاب این گزینه داد. در واقع مردم می‌توانند با کمک دولت و مثلا صرفه‌جویی خود در هزینه‌ها و مصارف به دولت کمک کنند. وی با اشاره به مسئله خروج آمریکا از برجام و تصمیم منطقی ایران بعد از آن گفت:ما روشی را انتخاب کردیم که اروپا امکان همراهی با ایران را داشته باشد و این با منطق و خرد جمعی حاصل شده است.


   موسویان : انسجام؛ راه برون‌رفت از بحران است



سید حسین موسویان، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت وگو با ایرنا  درباره اظهارات اخیرخود  در روزنامه همشهری درخصوص استعفای دولت روحانی و برگزاری انتخابات زودهنگام گفت: تلاش‌های من در صحنه افکار عمومی جهانی در دوران ریاست‌جمهوری آقایان احمدی‌نژاد و روحانی دقیقا یکی و آن هم دفاع از منافع ملی کشور فرای دعواهای جناحی در داخل  بوده است. این دیپلمات کشورمان اظهار داشت: بخش اصلی راه‌های برون رفت را باید در داخل کشور جست‌وجو کرد که آن‌هم صرفا با انسجام و وحدت ملی ممکن خواهد بود و لاغیر.مذاکره‌کننده هسته‌ای سابق کشورمان خاطرنشان کرد: اخیرا شاهدیم هر چه تهدیدات منطقه‌ای و بین‌المللی علیه ایران سنگین‌تر می‌شود، متأسفانه اختلافات و ناهماهنگی‌های داخلی هم بیشتر می‌شود؛ با ادامه این وضع اولا: مشکلات اقتصادی فعلی مردم بیشتر می‌شود، ثانیا امنیت داخلی در معرض تهدید بیشتر قرار می‌گیرد و ثالثا ائتلاف ضد‌ایران به افزایش فشار تشویق می‌شود.


   محسن هاشمی: آب به آسیاب دشمن نریزیم



رئیس شورای شهر تهران درباره رفتار ارکان نظام در شرایط فعلی کشور گفت: نباید به طریقی عمل کنیم که آب به آسیاب دشمن بریزیم، تضعیف هر بخش از کشور به نفع هیچ‌کس نیست. محسن هاشمی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره ضرورت همدلی و وفاق ملی در شرایط کنونی میان ارکان جامعه افزود: راه‌های مختلفی برای عبور از مشکلات موجود وجود دارد، ما نباید معضلات را بزرگ جلوه دهیم. وی تأکید کرد: باید شرایط موجود کشور را به نحو درستی تبیین کرد و به آگاهی مردم رساند. این عضو حزب کارگزاران سازندگی تأکید کرد: بزرگ جلوه دادن مشکلات نه‌تنها چیزی را حل نمی‌کند بلکه باعث به‌وجود آمدن تلاطم و آدرس غلط دادن می‌شود که باید از این کار خودداری کرد. وی با اشاره به اینکه وظیفه سنگینی بر دوش دلسوزان نظام قرار داد، گفت: باید قبول کنیم که ارگان‌های رسمی کشور مسئولیت عبور از بحران را بپذیرند. هاشمی تأکید کرد: تضعیف هر بخش از کشور در این شرایط به نفع هیچ‌کس نیست، نباید در این شرایط دست به تخریب یکدیگر بزنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید