• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 18 دی 1402
کد مطلب : 214891
+
-

ماجرای بلندمرتبه‌سازی‌ در مجاورت باغ گیاه‌شناسی

اصل ماجرا
ماجرای بلندمرتبه‌سازی‌ در مجاورت باغ گیاه‌شناسی

حمیدرضا صارمی*

در مورد باغ گیاه‌شناسی مصوبه‌ای در اواخر دهه۸۰ به تصویب رسید که بعدها در طرح تفصیلی نیز به رسمیت شناخته شد. بنیاد تعاون ارتش جمهوری اسلامی ایران ۵۶۰هکتار زمین در این محدوده داشته که ۳۶۰هکتار را برای سرانه‌های شهری داده است که بخشی از این زمین‌ها تبدیل به دریاچه شهدای خلیج‌فارس شده است.
در آن زمان پروانه بلندمرتبه‌سازی برای ارتش جمهوری اسلامی ایران صادر شده و در سال۱۳۹۵ باغ‌ گیاه‌شناسی به‌عنوان میراث طبیعی به ثبت رسیده است. پروانه بلندمرتبه‌سازی در این محدوده ۶سال قبل از ثبت باغ گیاه‌شناسی به‌عنوان میراث طبیعی صادر شده است و بی‌تردید شهرداری تهران باتوجه به اینکه پروانه‌های ساخت‌وساز سند اداری قلمداد می‌شوند، امکان اصلاح و ابطال آن را ندارد.
مرجع قضایی نیز به این موضوع رسیدگی و در حکمی تأکید کرده که ساخت‌وساز در این محدوده مشکلی را برای باغ گیاه‌شناسی ایجاد نمی‌کند. این در شرایطی است که پیش‌تر گفته بودند این بلندمرتبه‌سازی سایه‌اندازی روی باغ دارد و مشکلات تأمین آب را برای باغ ایجاد می‌کند.
اگر نظرات کارشناسی اعلام کند که این ساخت‌وساز ضرر و زیان برای باغ به همراه دارد و حکم مرجع قضایی چنین باشد، قطعا جلوی ساخت‌وساز را خواهیم گرفت. در حال حاضر بخشی از برج‌های مسکونی احداث شده و این در شرایطی است که در زمان صدور پروانه حریم باغ گیاه‌شناسی رعایت شده و نمایندگان دستگاه‌های ذیربط ازجمله مسئولان باغ نیز صورتجلسه مربوطه را امضا کرده‌اند.
این برج‌ها حدود ۳۰طبقه هستند که البته طبقات منفی هم دارند. بی‌تردید شهرداری تهران تابع قانون و نظر رسمی مراجع قانونی خواهد بود. در روند فرایند صدور پروانه در این محدوده مقررات و ضوابط رعایت شده و تاکنون با توجه به بررسی‌های کارشناسی تهدیدی برای باغ احصا نشده است.

*معاون معماری و شهرسازی شورای شهر

این خبر را به اشتراک بگذارید