• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
دو شنبه 18 دی 1402
کد مطلب : 214890
+
-

شهر ایمن‌تر می‌شود

طرح «الزام شهرداری تهران به ارتقای ایمنی معابر و عرصه‌های عمومی» در صحن شورای شهر تصویب شد

شورا
شهر ایمن‌تر می‌شود

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

بروز حوادث در گوشه و کنار شهر گاهی اوقات آنقدر افکار عمومی را جریحه‌دار می‌کند که منجر به حملات شدیدالحنی به مدیریت شهری می‌شود. حادثه غرق‌شدگی در یکی از حوضچه‌های یک بوستان یا حادثه برق‌گرفتگی در بوستانی دیگر، سقوط درخت روی شهروندان و موارد مختلفی که برای کوچک و بزرگ بحران‌آفرین شده، ایمنی شهر را مختل و معابر عمومی پایتخت را برای شهروندان ناامن کرده است. مجموعه این عوامل، شورای شهر را بر این داشت که طرح «الزام شهرداری تهران به ارتقای ایمنی معابر و عرصه‌های عمومی شهر تهران» را تهیه کرده و در راستای افزایش ایمنی گام بردارند. روز گذشته در دویست‌وششمین جلسه علنی شورا، پیرامون این طرح بررسی‌های لازم انجام شد.


اصلاح فرایندهای ایمنی شهرداری تهران

در ابتدای جلسه رئیس کمیته ایمنی شورای شهر درباره این طرح، گفت: براساس این طرح شهرداری تهران موظف است در راستای مدیریت حوادث و به حداقل رساندن آنها، اصلاح فرایندهای ایمنی شهرداری تهران، تأمین حقوق عامه شهروندی، نظم عمومی در تردد و ایمنی معابر شهر در عرصه‌های عمومی با همکاری دستگاه‌های مسئول، نسبت به ارائه برنامه و تهیه دستورالعمل‌های مربوطه اقدام کند.
مهدی بابایی در بخشی از صحبت‌های خود به دستورالعمل‌های ایمنی در حفاری اشاره کرد و افزود: شهرداری باید نقشه‌های ایمنی و دستورالعمل‌های حفاری را صادر کند. پیش از این پلیس دستور نقشه‌های ایمنی را صادر می‌کرد، اما حالا شهرداری تهران باید این مهم را انجام دهد. او در ادامه می‌‌افزاید: شهرداری باید گزارش اقدامات خود را ظرف مدت 3ماه به شورای شهر ارائه کند و دستورالعمل‌ها باید براساس مقررات ملی ساختمان صورت بگیرد. دستورالعمل‌های ایمنی و نظارتی حفاری انشعابات و مسیرهای عملیات اجرایی سازمان‌های خدمات‌رسان که منجر به انسداد معابر و محدودسازی شبکه معابر و راه‌های عمومی و اخلال در تردد شهروندان می‌شود، باید توسط شهرداری به‌روزرسانی شود.
رئیس کمیته ایمنی شورای شهر ادامه داد: در راستای نظام‌مند شدن فرایندها، شهرداری تهران مکلف است با استفاده از ظرفیت سامانه‌های هوشمند موجود در شهرداری با سازمان‌های مرتبط «طرح ارتقای ایمنی معابر، عرصه‌های عمومی و شبکه راه‌ها» را اجرا کند و درصورت عدم‌وجود سامانه هوشمند در راستای اجرای طرح، شهرداری موظف است طی ۶‌ماه پس از ابلاغ مصوبه، نسبت به ایجاد و راه‌اندازی سامانه هوشمند اقدام کند. بابایی با اشاره به رعایت الزامات ایمنی در معابر و عرصه‌های عمومی و فضاهای مجاور، گفت: تمامی پروژه‌های اجرایی، نقشه‌های ایمنی، ضوابط و چک‌لیست‌های فنی و نظارتی باید طراحی و ابلاغ شود و اجرای دقیق الزامات نظام‌نامه (HSE) شهرداری تهران در سطح شهر باید در راستای افزایش ایمنی شهروندان در معابر و عرصه‌های عمومی شهر تهران انجام شود.

ایجاد ایمنی برای گاردریل‌های مسیر بی‌آرتی
در ادامه این بررسی، رئیس کمیته بودجه شورای شهر در قالب یک پیشنهاد، گفت: در بحث ایمنی چند موضوع مطرح است. در مواردی که قرائت شد به‌صورت مشخص به معابر توجه نشد؛ درحالی‌که ما گاردریل‌هایی در مسیر بی‌آرتی داریم که منقطع شده‌اند و هر لحظه ممکن است موجب تصادف و خطر مرگ شوند. میثم مظفر در ادامه می‌افزاید: دست‌اندازها، چاله‌ها و سرعت‌گیرهایی که در شهر وجود دارند، ممکن است موجب تصادف شوند. به‌نظرم این موارد نیز باید به طرح اضافه شوند.

طرح ایمنی معابر برای شهر لازم است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در جریان بررسی این طرح، گفت: طرح «ارتقای ایمنی معابر، عرصه‌های عمومی و شبکه راه‌ها» برای شهر لازم است و جایش در مدیریت شهری خالی بود. هر روز ما با وقوع یک حادثه در شهر مواجه هستیم. این طرح باید از حالت دستورالعمل خارج شود تا مشخص باشد که هر سازمان چه اقدامی باید انجام دهد. یک جدول باید پیوست شود تا از این طریق بدانیم منظور از عرصه عمومی چیست. وقتی یک حادثه اتفاق می‌افتد حتی قاضی نمی‌داند که عرصه عمومی است یا خیر و مجبور به انتخاب کارشناس می‌شود.

دستورالعمل‌های هریک از سازمان‌ها مشخص می‌شود
رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر با بیان توضیح خود درباره این طرح، گفت: در تبصره 3اشاره شده است که شهرداری تهران موظف است با تشکیل کمیته‌ای با حضور سازمان‌های ذیربط حداکثر در مدت ۶‌ ماه نسبت به احصای همه دستورالعمل‌ها اقدام کند و فرایندهای اجرایی را تعیین و به شورای شهر ارسال کند. از آنجا که تعداد دستورالعمل‌ها و فرایندهای اجرایی زیاد است، نمی‌توان تمام موارد را در طرح آورد. درنهایت این طرح پس از بحث و بررسی میان اعضای شورای شهر با رأی مثبت ۲۰نفر اعضای پارلمان شهری به تصویب رسید.

مکث1
لایحه ارائه خدمات رایگان به بانوان تصویب شد

روز گذشته یک فوریت یک‌لایحه مورد بررسی اعضای شورای شهر قرار گرفت. در ابتدا یک فوریت لایحه «تکریم و تجلیل از مقام زن در زادروز حضرت فاطمه‌زهرا(س)» قرائت شد و مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران در این‌باره گفت: امسال و 2سال قبل تخفیفاتی را برای خدمات ارائه شده به بانوان داشتیم. مریم اردبیلی در ادامه افزود: برای بازدید از برج میلاد در مصوبه‌ای، یک بند قید شده که در مناسبت‌ها می‌توان از تخفیفات استفاده کرد و شرکت بهره‌برداری مترو نیز در مناسبت‌های ملی و مذهبی و به‌صورت محدود و براساس دستورات می‌تواند تخفیف‌هایی ارائه دهد. او گفت: مصوبه‌های پراکنده‌ای در این زمینه وجود دارد و با توجه به اقتضاهای موجود برای اینکه اقدامات همه‌جانبه شود، این درخواست را از شورا داریم که مصوبه مشخصی در این خصوص درنظر گرفته شود. درنهایت یک فوریت این لایحه با ۱۵رأی موافق به تصویب رسید.

مکث2
متمم بودجه1402 ارائه شد
در ادامه جلسه، «یک فوریت لایحه متمم بودجه سال۱۴۰۲ شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه» قرائت شد و توسط اعضای شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت. این لایحه با ۱۹رأی موافق تصویب و مقرر شد در کمیسیون برنامه و بودجه شورا بررسی شود.

مکث3
بررسی گزارش حسابرسی شرکت سرمایه‌گذاری شهر
بررسی حسابرسی شرکت سرمایه‌گذاری شهر برای سال‌های 1400 و 1401 روز گذشته در دستور کار اعضای شورای شهر قرار گرفت و در همین راستا مدیرعامل این شرکت نکات ابهام‌برانگیز را تشریح کرد و تعهد داد تا به تکالیف معین شده در گزارش کمیسیون برنامه و بودجه جامه‌عمل بپوشاند. در نهایت نیز این گزارش حسابرسی و با حداکثر آرای موافق تأیید شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید