• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 18 دی 1402
کد مطلب : 214888
+
-

علاج قبل از وقوع

نگاه
علاج قبل از وقوع

امیر حاجی‌نورمحمدی؛ مدیرعامل و عضو هیأت‌مدیره شرکت شهرسالم

مبحث «پیشگیری و بهداشت» یکی از 2ستون حوزه سلامت محسوب می‌شود که هر چند در کشور ما کمتر از «درمان» به‌عنوان ستون دوم این حوزه توجه شده اما از دیرباز در دستورکار شرکت شهرسالم شهرداری تهران بوده است. به تعبیری سابقه مرکز طب کار شرکت شهرسالم شهرداری تهران از سابقه 31ساله شرکت بیشتر است و این خود اهمیت امر پیشگیری در محیطی مثل شهرداری تهران را نشان می‌دهد.
این بخش با پایش سلامت پیش از استخدام و سپس معاینات سالانه کارگران و کارمندان آغاز و به‌تدریج بخش‌های دیگر حوزه پیشگیری و بهداشت را شامل شد. اوج فعالیت این بخش، مربوط به دوره کرونا بود که تیم‌های بهداشت و پیشگیری شرکت شهرسالم پیش از هر بخش دیگر شهرداری، اقدامات خود را آغاز کرد و با ضدعفونی کردن سطوح، آموزش، غربالگری کارکنان شهرداری و انجام آزمایش‌های مربوطه و تشخیص ابتلا یا بهبود همکاران، به یاری سرمایه انسانی بزرگ شهرداری تهران رسید. درواقع، پاندمی کرونا با همه مشکلاتش باعث پیشرفت سیستم‌های بهداشتی و درمانی شد، نقاط ضعف و قوت خود را نشان داد و در پی بسیج کشور و سیستم سلامت، امکان‌های جدید به‌وجود آمد. برای ما یکی از این امکان‌های جدید، واکسیناسیون کارکنان بود که با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی پایتخت، از کارگران شهرداری آغاز شد و به‌تدریج بخش‌ها و حتی خانواده‌های آنها و در نهایت شهروندان تهرانی را در بر گرفت. ما با تجربه‌ای که از واکسیناسیون کرونا اندوختیم، سال گذشته واکسیناسیون «هپاتیت‌ب» را برای گروه‌های آسیب‌پذیر شاغل یعنی کارگران خدمات شهری، آتش‌نشانان و کارکنان یگان حفاظت شهرداری آغاز کردیم که طی آن بیش از 34هزار دز واکسن در 3نوبت بهمن‌‌ و اسفند1401و مرداد1402
انجام شد.
همچنین چندی پیش، با گسیل تیم‌های سیار شرکت شهرسالم به پایگاه‌های آتش‌نشانی، تزریق واکسن کزاز برای این عزیزان آغاز شد که همچنان ادامه دارد. این پروژه‌ها در پی جمع‌آوری و تحلیل داده‌های پایش سلامت کارکنان شهرداری صورت گرفت. هفته پیش هم پروژه واکسیناسیون آنفلوآنزا برای کارگران پسماند را با همکاری دانشگاه‌های علوم‌پزشکی ایران و تهران آغاز کردیم و امیدواریم که با توجه به شیوع این بیماری در زمستان و بهار، از ابتلاي این عزیزان پیشگیری کنیم. واکسیناسیون در کنار شست‌وشوی دست و استفاده از ماسک، از سوی سازمان جهانی بهداشت به‌عنوان 3راه پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوآنزا اعلام شده است.
شرکت شهرسالم این آمادگی را دارد که برای دیگر کارگران خدمات شهری و سایر گروه‌های در معرض بیماری آنفلوآنزا نیز واکسیناسیون انجام دهد. اهمیت این پروژه از آن‌روست که امسال بیماری آنفلوآنزا به‌صورت شدیدتر و طولانی‌مدت‌تر از سال‌های گذشته شیوع یافته و طبق پیش‌بینی‌های مقامات درمانی، در پایان دی‌ تا اوایل بهمن‌ موج جدید بیماری پایتخت را درمی‌نوردد و برخی ‌گمانه‌زنی‌ها از ادامه شیوع بیماری تا نیمه‌های بهار سال آینده خبر می‌دهد. طبق اعلام رئیس سازمان نظام‌پزشکی کشور، بیماری آنفلوآنزا در همه دنیا مهم‌ترین دلیل غیبت از محل کار کارکنان محسوب می‌شود و این وظیفه سازمان‌ها را در قبال آن دوچندان می‌کند.
حفظ توان و ظرفیت خادمان شهر در حوزه پسماند به‌عنوان یکی از بازوان تأثیرگذار سلامتی شهروندان که به دلایل مختلف اقتصادی و فرهنگی آسیب‌پذیری بالاتری نیز دارند، در چنین شرایطی اهمیت بالایی دارد و از همین رو، شرکت شهرسالم در عمل به وظیفه سازمانی خود در حال اجرای این پروژه است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید