• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 18 دی 1402
کد مطلب : 214880
+
-

شناسنامه برای غول‌های آهنی

شهردار تهران: برای جلوگیری از مخاطرات، تاورکرین‌ها ایمن و شناسنامه‌دار می‌شوند

گزارش
شناسنامه برای غول‌های آهنی

سیدمحمد فخار-روزنامه‌نگار

دست‌های بلند و سنگین‌شان آن بالا هر نگاهی را نگران می‌کند. سایه تاورکرین‌ها دهه‌هاست بالای سر تهران است و هر سال بر تعداد آنها افزوده می‌شود. در حال حاضر 556تاورکرین در تهران وجود دارد که 56درصد آنها مجوز فعالیت ندارند و خطری بالقوه برای شهر محسوب می‌شوند. طی 5سال اخیر 6حادثه پایتخت، پلیس و آتش‌نشانی را پای تاورکرین‌ها کشانده و هرچه سریع‌تر برای رفع این خطر باید کاری کرد.

شهرداری، ‌یک قدم به پیش
2روز پیش یعنی 16دی بود که شهردار تهران اعلام کرد تاورکرین‌ها به‌عنوان یک ابزار برای ساختمان‌های بلند شناسنامه‌دار می‌شوند تا ایمنی و شناسنامه قابل رصد داشته باشند و از مخاطرات ناشی از آن جلوگیری شود. در این زمینه شهرداری تهران تلاش می‌کند زمینه ایمن‌سازی آنها را در فضای شهری فراهم کند. حامد سلیمی، مدیرکل تدوین ضوابط و صدور پروانه شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری درباره آخرین وضعیت تاورکرین‌های تهران می‌گوید: آخرین بخشنامه درخصوص تاورکرین‌ها مربوط به 12شهریور امسال است که به مناطق 22گانه ابلاغ شده است و اهم موضوعاتی که در این بخشنامه به آن اشاره شده، گواهینامه استاندارد تاورکرین‌ها و گواهینامه اپراتوری تاورکرین‌هاست که در بخش شهرسازی باید به دقت توسط همکاران شهرداری در ساختمان‌های در حال ساخت کنترل و اجرایی شود. یکی از بحث‌هایی که باید مورد توجه قرار گیرد، انقضای گواهینامه استاندارد تاورکرین‌هاست که بخشی از آنها زمان اعتبار گواهینامه‌شان یا اعتبار گواهینامه اپراتورشان گذشته است و باید اخطارهای لازم به ذی‌نفعان و مالکان اعلام شود. بحث بی‌توجهی به اخطارهای صادره هم در آخرین بخشنامه آمده که باید در این‌باره پیگیری‌های حقوقی و قانونی انجام شود. در فصل سرما نیز باید این توجه‌ها بیشتر باشد چراکه احتمال خطر در زمان بارش‌ها و توفان‌ها بالا می‌رود.
یکی از سامانه‌هایی که در شهرداری تهران در حال فعالیت است، سامانه ناحیه محوری است که همکاران مکلفند اطلاعات تاورکرین‌های تهران را به دقت در آن درج کنند تا امکان گزارش‌دهی و نظارت به‌طور کامل باشد و این به‌خوبی اجرا شده است.
به‌گفته سلیمی، یکی دیگر از مباحث مهم، لزوم رعایت حریم کارگاه‌ تاورکرین‌هاست که از موضوعات مهم در بخشنامه است و پیگیری می‌شود. بیشترین فراوانی تاورکرین‌های املاک تهران که فعالیت دارند در منطقه یک است و بعد از آن به‌ترتیب مناطق 2، 22، 3و 6 هستند. همچنین از 556تاورکرین تهران، 314مورد غیراستاندارد هستند که برخی از آنها به‌علت فاقد گواهی بودن خود تاورکرین است و برخی دیگر فاقد گواهی بودن اپراتور. البته این 314مورد نباید فعالیت داشته باشند تا گواهی‌های مربوطه را کسب کنند و هم‌اکنون فعالیت آنها غیرمجاز است.
از بعد نظارت اجرایی بخشی از عملکرد موضوع به نواحی شهرداری بازمی‌گردد و افراد دیگر هم در آن مسئولیت دارند؛ مثلا مالک شخصا باید از تاورکرین‌های استاندارد استفاده کند و کوچک‌ترین کوتاهی متوجه اوست. به علاوه مهندسان ناظر نیز باید به دقت تاورکرین‌ها را کنترل کنند تا حادثه‌ای در محدوده کارگاهی آنها و بالطبع در شهر رخ ندهد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید