• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 18 دی 1402
کد مطلب : 214886
+
-

رضایت اهالی شهر با اجرای طرح «تحول نگهداشت»

یادداشت
رضایت اهالی شهر با اجرای طرح «تحول نگهداشت»

عباس شعبانی؛ معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران

کلانشهری مانند تهران برای قرارگرفتن در مسیر درست، نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق و موشکافانه است و موضوع نگهداشت شهر نیز از این اصل مستثنی نیست. شاید اغراق نباشد که بگوییم طرح‌های نگهداشت شهر جزو معدود مواردی هستند که به شکل مستقیم با میزان رضایتمندی شهروندان در ارتباطند. زمانی که مردم از خانه خارج می‌شوند، اگر پیاده‌رو‌ها، معابر، میدان‌ها، بوستان‌ها و جوی‌های آب در شرایط مناسبی نباشند، گلایه‌مند می‌شوند و با صراحت اعلام می‌کنند که شهر خوب اداره نمی‌شود. چنین حساسیتی موجب شد تا تمرکز ویژه‌ای بر نگهداشت شهر داشته باشیم منظور از نگهداشت، تنها محدود به رفت‌وروب نیست و با نگاه کلان‌تری به این موضوع می‌نگریم. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، 20فعالیت بسیار مهم در شهر را لیست کردیم. این لیست حاصل همفکری و جلسات متعدد است و پس از بررسی‌های متعدد به این تعداد رسیدیم از این طریق طرح تحول 20گانه نگهداشت شهر کلید خورد. در تمام مدتی که تغییر نگهداشت شهر را در دستور کار قرار داده بودیم، نگاه‌مان به یک هدف بزرگ یعنی رضایتمندی شهروندان بود تا به پایتخت‌نشین‌ها بگوییم که ما حواسمان به شهر و دغدغه‌های آنها هست.
آسفالت نخستین قدم بود و در راستای آن 19مورد دیگر نیز به لیست نگهداشت شهر اضافه شد؛ چراکه باید قبول کنیم که شهر در حال فرسودگی است در چنین شرایطی حفظ رضایت شهروندان در اولویت قرار گرفت. نباید فراموش کرد پروژه‌های کلان برای شهر لازم هستند، اما شاید این پروژه‌ها در کوتاه‌مدت چندان در معرض توجه شهروندان قرار نگیرند. در مقابل هر شهروندی هر روز از معابر، پیاده‌روها و خیابان‌های محله خود عبور و کوچک‌ترین مشکل را رصد می‌کند. اجرای کامل طرح تحول 20گانه نگهداشت شهر، نیازمند رقمی نزدیک به 20همت است؛ به‌عبارت دیگر هر منطقه نزدیک به هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد. پیشنهاد ما این بود که اگر تا پایان دوره ششم مدیریت شهری این بودجه تأمین شود، بخش اعظم مشکلات مربوط به نگهداشت حل خواهد شد و همچنین انرژی نیروهای نگهداشت مناطق در مسیر درستی هدایت می‌شود. تهران 124ناحیه و 22منطقه دارد. در این طرح هر ناحیه درخصوص موضوعات مختلف همچون مرمت و بهسازی آسفالت معابر - که نخستین موضوع طرح تحول نگهداشت است - با آدرس دقیق، اطلاعات را خارج خواهد کرد؛ به‌عنوان مثال اعلام شده است که باید آسفالت ناحیه 4منطقه 20درست شود؛ این موضوع در نقشه ثبت و انجام خواهد شد. این اتفاق به جز تمرکز بر موضوعات دارای کارایی نظم‌دهی به پروژه‌های نگهداشت و استفاده درست از بودجه است. در رابطه با بودجه نیز باید بگویم که ما پیشنهاد داده‌ایم تا در بودجه1403 نزدیک به 18همت برای موضوع نگهداشت شهر درنظر گرفته شود.
اگر بخواهیم با نگاه آماری به لیست طرح تحول 20گانه نگهداشت شهر بنگریم باید با توجه به تعداد مناطق و ناحیه‌های شهر تهران بگوییم که 2هزارو480 فعالیت باید با اولویت پیگیری شوند. انجام این اقدامات بدون شک از سوی شهروندان تهرانی دیده می‌شود و شرایط را برای ایجاد اعتماد و سرمایه اجتماعی هموار می‌کند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید