• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 9 تیر 1397
کد مطلب : 21471
+
-

قصه تکراری ثبت‌نام پولی

مدرسه ها برای تجهیز روی کمک خانواده ها حساب می کنند در حالی که خانواده‌ها این کار را غیرقانونی می دانند

آموزش
قصه تکراری ثبت‌نام پولی




پیمان نیازی| اهواز- خبرنگار:

ثبت‌نام دانش‌آموزان برای سال تحصیلی 97 – 98 مدارس آغاز شده، اما داستان تکراری مشکل ثبت‌نام و دریافت وجه در این آموزشگاه‌ها همچنان برای شماری از دانش‌آموزان و والدین ادامه دارد. 
با وجود اعلام و توصیه‌های مسئولان آموزش و پرورش خوزستان بر عدم دریافت اجباری کمک‌های مردمی از سوی مدیران مدارس دولتی، بحث تکراری پرداخت شهریه‌های اجباری باز موجب نارضایتی خانواده‌ها شده است. 

در مدارس دولتی نوع دریافت وجه به «مشارکت مردمی» تغییر نام داده و هر زمان که اسم این مدارس به میان می‌آید، عنوان مشارکت مردمی برای اخذ وجه بیان می‌شود. هرچند مدارس دولتی اکنون هنگام ثبت‌نام، وجهی از دانش‌آموزان و اولیای آنان دریافت نمی‌کنند، اما مدارس پس از ثبت‌نام هر طور که می‌خواهند، از خانواده‌ها پول می‌گیرند. 
اکنون فصل ثبت‌نام دانش‌آموزان است و این خانواده‌ها هستند که به هر دری می‌زنند تا از عهده شهریه‌های عجیب و غریبی که مدارس طلب می‌کنند، برآیند. برخی هم حالا مترقی شده‌اند و هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان، جلوی والدین کارتخوان‌ می‌گذارند و از خانواده‌ها می‌خواهند مبالغ تعیین‌شده را کارت بکشند. این یعنی کمک به مدرسه «اجباری» است. 

مدیران وقتی با اعتراض والدین مواجه می‌شوند، از هزاران فوق ‌برنامه‌ برای دانش‌آموزان و تجهیز مدرسه و... می‌گویند تا فتیله انتقاد والدین پایین کشیده شود، اما والدین می‌گویند دریافت هرگونه وجه از خانواده‌ها از سوی مدارس دولتی، خلاف قوانین آموزش و پرورش است. موضوعی که مدارس حاضر نیستند زیر بار آن بروند‌. 

مدیران هنگام ثبت‌نام از انجام خدمات مختلفی برای مدارس حرف می‌زنند. آنها هر سال می‌خواهند میز و نیمکت‌های مدرسه را نوسازی کنند، وسایل گرمایشی و سرمایشی اضافه کنند، مدرسه را تعمیر کنند و اردوهای مختلف علمی و تفریحی برای دانش‌آموزان راه بیندازند اما آخر سال که می‌شود، این خانواده‌ها هستند که می‌دانند هیچ‌یک از این برنامه‌ها محقق نشده‌اند. 


پرداخت اجباری وجه 

ثبت‌نام دانش‌آموزان به‌ویژه دانش‌آموزانی که به مقطع تحصیلی جدید می‌روند، به ماراتنی نفسگیر برای خانواده‌ها تبدیل شده است. آموزش و پرورش نیز اگرچه همزمان با آغاز فصل ثبت‌نام، دستورالعمل‌های مختلفی مبنی بر «لزوم پرهیز مدارس از دریافت اجباری وجه نقد» و «برخورد با مدیران خاطی» را صادر می‌کند، اما شواهد و شکایت‌های مردمی حاکی از آن است که هیچ‌کدام از این دستورالعمل‌ها هیچ‌گاه کاربردی نبوده‌اند. 
به باور برخی از والدین مشارکت مردمی در بسیاری از مدارس داوطلبانه نیست و دست‌اندرکاران آموزشگاه‌ها به روش‌های مختلف اولیا را به پرداخت این وجوه مجبور می‌کنند.  مادر یکی از این دانش‌آموزان که خود را ساکن منطقه کیانپارس اهواز معرفی می‌کند، به همشهری می‌گوید: برای ثبت‌نام فرزندم در مقطع متوسطه دوم در همین منطقه مبلغ کلانی پرداخت کرده‌ام.  او که تمایلی به معرفی نام خود ندارد، بیان می‌کند: مدیر و مسئولان آموزشگاه یادشده هنگام ثبت‌نام اعلام کردند که مبلغ مذکور براساس مصوبه آموزش و پرورش است و ما حتی یک ریال اضافی از کسی دریافت نمی‌کنیم. براساس گفته آنها، این رقم بر مبنای فضای آموزشی، نوع آموزش، تسهیلات ارائه شده در قالب هزینه‌های ثبت‌نام، غذا، سرویس، کلاس‌های فوق‌العاده آموزشی و تفریحی تعیین شده است. 


آموزش ‌و پرورش، تکلیف ما را مشخص کند 

پدر یکی از دانش‌آموزان نیز که فرزندش در منطقه گلستان تحصیل می‌کند، به همشهری می‌گوید: متاسفانه برخی مدارس دولتی هر طور که دلشان می‌خواهد رفتار می‌کنند و هرچقدر که بخواهند پول می‌گیرند. اصلا هم به دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های آموزش و پرورش اهمیت نمی‌دهند. متاسفانه آموزش و پرورش هم پیگیر نمی‌شود که ببیند کدام مدرسه پول می‌گیرد و کدام نمی‌گیرد. کار سختی هم هست. 
او ادامه می‌دهد: به نظرم باید راه‌حلی پیدا کنند. یا صادقانه اعلام کنند که زمان ثبت‌نام موظفید مبلغی بپردازید و خلاصمان کنند، یا اگر این کار غیرقانونی است، تمام‌قد پایش بایستند و با مدیران خاطی برخورد کنند و از آنها توضیح بخواهند. 


کمبود سرانه دانش‌آموزی

یکی از مدیران مدارس اهواز با تایید دریافت وجه هنگام ثبت‌نام و گرو گرفتن کارنامه‌ها عنوان می‌کند: بسیاری از مدیران برای هزینه‌های جاری مدارس دولتی، پولی در اختیار ندارند. هر‌ سال در قانون بودجه، مبلغی به‌ عنوان سرانه دانش‌آموزی تصویب می‌شود، اما در عمل بسیاری از مدیران مدارس برای هزینه‌های جاری دستشان خالی است. 
به گفته این مدیر مدرسه، سرانه دانش‌آموزی مبلغی است که بابت هزینه‌های جاری مدرسه مانند هزینه آب، برق، تلفن، کاغذ، اردوهای دانش‌آموزی و برخی فعالیت‌های فوق‌ برنامه در اختیار مدرسه قرار می‌گیرد که به دلیل بالا بودن هزینه‌های اداره مدارس، این مبالغ برای اداره مدرسه کافی نیست. بنابراین ما با در میان گذاشتن مشکلات مدارس و با نظر و پیشنهاد مدیران مناطق از خانواده‌ها کمک‌ می‌گیریم.


مدارس هنگام ثبت‌‌نام حق دریافت وجه ندارند 

اما رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان می‌گوید: مطابق شیوه‌نامه ارسال شده به مدارس، دریافت هرگونه وجه از اولیا دانش‌آموزان در مدارس دولتی هنگام ثبت‌نام غیرقانونی است. 

«یوسف داوودی» در خصوص دریافت وجه از والدین زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان، اظهار می‌کند: دستورالعمل ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه‌های مختلف به مدارس ابلاغ شده است و براساس این دستورالعمل دریافت وجه از والدین هنگام ثبت‌نام در مدارس دولتی غیرقانونی است. 
وی می‌افزاید: تنها وجهی که مدارس در دریافت آن مجاز هستند، هزینه کتاب و بیمه است و مسئولان مدرسه باید نرخ‌نامه ارسال شده در این زمینه را در تابلو اعلانات مدرسه نصب کنند. 
رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان ادامه می‌دهد: این قوانین برای مدارس دولتی، شاهد و مدارس استعدادهای درخشان صدق می‌کند. مدارسی مانند مدارس استعدادهای درخشان که از دانش‌آموزان شهریه دریافت می‌کنند، باید هزینه را پس از دایر شدن کلاس‌ها دریافت کنند. نه زمان ثبت‌نام. 
داوودی می‌گوید: در صورتی که مدرسه‌ای اصرار بر دریافت وجه از اولیا داشته باشد، اولیا می‌توانند به اداره ارزیابی عملکرد منطقه خود و در صورت مقدور نبودن این کار، به اداره ارزیابی عملکرد اداره‌کل آموزش و پرورش استان مراجعه کنند و این مساله را به همکاران ما اطلاع دهند تا پیگیری شود. به گفته این مسئول، مدارس غیردولتی شامل این قوانین نمی‌شوند و این مدارس می‌توانند براساس نرخ‌نامه، وجه دریافت کنند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید