• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 9 تیر 1397
کد مطلب : 21453
+
-

بلاتکلیفی کارگران کاشی نیلو

رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان: کارگران این کارخانه 32 ماه حقوق معوقه دارند

گزارش
بلاتکلیفی کارگران کاشی نیلو




نفیسه زمانی‌نژاد| اصفهان- خبرنگار:


کارخانه کاشی نیلو که روزگاری نه‌چندان دور چرخ تولید کاشی کشور را برعهده داشت، مدت‌هاست درشرایطی نامناسب به سر می‌برد. شرایطی که باعث شده کارگران بسیاری که سال‌های زیادی از عمر خود را مشغول فعالیت در این کارخانه بودند در حال بیکاری بسر برند واکنون با ورود سرمایه‌گذار جدید در انتظار رونق دوباره این کارخانه و بازگشت هستند. 
 

انتظار کارگران کاشی نیلو

چهار دهه از عمر کاشی نیلو می‌گذرد، کارخانه‌ای که از بزرگ‌ترین صادرکنندگان کاشی محسوب می‌شد، اما مدت‌هاست با مشکلات فراوانی دست وپنجه نرم می‌کند. درواقع از آذر 94 که خبر تعطیلی کارخانه کاشی نیلو منتشر شد تاکنون بیش از 2 سال می‌گذرد ودراین مدت، بسیاری از کارگران باسابقه‌اش با حقوق معوقه وبدون بیمه بلاتکلیف مانده‌اند. کارگرانی که تا به حال چند  بار دست به اعتصاب زدند وهربار با وعده‌هایی امیدوار به آینده و بازگشت به کار شده‌اند. 

در بهمن سال گذشته که تعدادی از این کارگران نسبت به احقاق حقوق خود اعتصاب کردند، بخش هایی از خط های تولیدی راه اندازی شد و تعدادی از کارگران به کار بازگشتند. در همان زمان وعده داده شد که به زودی بقیه کارگران نیز مشغول به کار می شوند، اما با گذشت چند ماه از آن زمان هنوز این کارگران در بلاتکلیفی به سر می برند. در همان زمان «محسن نیرومند»، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، در گفت‌وگو با همشهری در مورد آخرین وضعیت این کارخانه چنین گفت: «فعلاً سه راهکار تصمیم‌گیری شده است؛ نخست آن است که سرمایه‌گذار جدید با سرمایه‌ای جدیدی دوباره اقدام به راه‌اندازی کارخانه کاشی نیلو کند. تصمیم دوم آن که مالکان مکلف شدند با تزریق نقدینگی بخشی از حقوق کارگران کارخانه کاشی نیلو را در همین هفته‌های پیش رو پرداخت کنند و آخرین تصمیم هم آن است که کمیته‌ای ویژه برای بررسی راهکارهای برون‌رفت با حضور اداره کار، صنایع، استانداری و فرمانداری برگزار شود تا با رائه راه حل‌هایی کارآمد شاهد شکوفایی و سرپا شدن دوباره این کارخانه باشیم واکنون با ورود سرمایه‌گذار جدید به این کارخانه بسیاری در انتظار خبرهایی خوش هستند.» 
 

ورود سرمایه‌گذار جدید به کاشی نیلو

حال سؤال از مسئولان آن است که آیا تصمیمات وعده داده شده در مورد کاشی نیلو اجرایی شدند و آیا با وجود مدیریت جدید کارگران به کار بازگشتند یا خیر؟   «نبی‌الله صالحی»، معاون سیاسی‌اجتماعی فرماندار نجف‌آباد با اشاره به ورود سرمایه‌گذار جدید از بخش خصوصی به این کارخانه در مورد وضعیت فعلی کارکنان کاشی نیلو می‌گوید: حدود 40 نفر از کارکنان این کارخانه که نیروی رسمی هستند هم‌اکنون مشغول به فعالیت دراین کارخانه هستند و نزدیک به 300 نفر نیز در حال دریافت بیمه بیکاری هستند. به گفته این مسئول فعلاً یکی از خطوط کارخانه راه‌اندازی شده است و امیدواریم با راه‌اندازی خطوط بیشتر نیروهای دیگر هم بازگشت داشته باشند. وی در مورد پرداخت معوقات کارگران بیان می‌کند: معوقات قبلی هنوز پرداخت نشده است. فقط بخشی از معوقات جاری پرداخت شده است و مشکلی که هنوز وجود دارد موضوع بیمه این کارکنان است که با همکاری سازمان تامین اجتماعی این مشکل هم حل خواهد شد. 

همچنین «ابوالفضل ابوترابی»، نماینده نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی، نیز در مورد وضعیت فعلی این کارخانه می‌گوید: از زمانی که کارخانه به سرمایه‌گذار جدید واگذار شده است، مقداری تولید انجام شده و امید است با سرمایه‌گذاری بیشتر، تولیدات فراوان‌تری هم انجام شود. وی بیان می‌کند: هر کدام از کارگران این کارخانه، معوقات متفاوتی دارند. بخشی از حقوق تعدادی از آن‌ها پرداخت شده است ولی آن‌ها در انتظار بازگشت رونق به کاشی نیلو و ایجاد شرایط مناسب برای بازگشت به کار هستند. این نماینده مجلس تصریح می‌کند: هنوز بسیاری از خطوط تولید کاشی نیلو راه‌اندازی نشده‌اند و سرمایه‌گذار جدید با راه‌اندازی خطوط بیشتر می‌تواند کارگران بیشتری به این کارخانه را بازگرداند. 


مسئولان چاره‌اندیشی کنند

اما «احمدرضا معینی»، رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان، در این باره چه می‌گوید؟  به گفته این مسئول از شهریور سال گذشته بیمه کارکنان این کارخانه قطع شده است و از برج 12 نیز بیمه افرادی که درحال فعالیت بودند قطع شد که این بزرگ‌ترین مشکل کارکنان به شمار می‌آید. به غیر از آن که این افراد 32 ماه حقوق معوقه دارند. 
وی بیان می‌کند: اخیراً سرمایه‌گذار جدیدی وارد این کارخانه شده است که البته او هم با شرایطی وارد شد و تعهداتی به او داده شده بود که ظاهراً نه‌فقط اجرا نشده است بلکه اکنون با فشار دادگستری برای رسیدگی به 600 پرونده از کارکنان این کارخانه مواجه شده است. معینی اظهار می‌کند: این اتفاقات درحالی برای این کارخانه رقم خورده است که کاشی نیلو روزگاری حرف نخست را در صنعت کاشی و سرامیک می‌زد؛ به طوری که سرامیک این کارخانه به اروپا صادر می‌شد و البته اکنون هم با دستگاه‌های پیشرفته‌ای که دارد می‌تواند در رتبه نخست قرار گیرد. وی در مورد تعیین تکلیف کارکنان این کارخانه می‌گوید: به هر حال باید مسئولان مربوطه دست به دست هم دهند و با همکاری با سرمایه‌گذار جدید، در فکر چاره‌ای اساسی برای گردش چرخ‌های این کارخانه باشند تا کارگرانش هم بازگشت به کار داشته باشند. در پایان معینی تاکید می‌کند: شاید با سیاست‌هایی چون ممانعت از واردات بی‌رویه کاشی و سرامیک و حمایت از تولیدات داخل بتوان راهی برای رونق دوباره این صنعت و بازگشت کارگرانی که بیکار شده‌اند گشود. 


طلب تامین اجتماعی از کاشی نیلو

 «احمدرضا معینی»، رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان، بیان می‌کند: کاشی نیلو از کارخانه‌هایی بود که بر اساس اصل 44 قانون اساسی توسط سازمان تأمین اجتماعی به بخش خصوصی واگذار شد و مشکلات هم از آن‌جا شروع شد به طوری که 83 درصد ازاین شرکت متعلق به بخش خصوصی و بقیه مردمی است. وی اظهار می‌کند: شرایط کاشی نیلو به دلیل سوء‌مدیریت‌ها به‌گونه‌ای است که حتی طلب تأمین اجتماعی هم از سوی مسئولانش پرداخت‌نشده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :