• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 9 تیر 1397
کد مطلب : 21428
+
-

نهضت اشتغال در استان

استاندار: پروژه‌های سرمایه‌گذاری کلان که می‌تواند ثمرات و برکات اقتصادی داشته و در کاهش بیکاری موثر باشد، در اولویت است

اقتصاد
نهضت اشتغال در استان




 پوپک قاسمی| اردبیل- خبرنگار:

استان اردبیل با وجود ظرفیت‌های فراوان، از قافله توسعه عقب مانده است و طرح‌های حمایتی دولتی و بخش خصوصی می‌تواند در این شرایط اهرمی برای توسعه استان باشد. در وهله اول برنامه‌های توسعه، استان باید اشتغال‌زایی را در اولویت داشته باشد، چراکه جایگاه فعلی استان از نظر بیکاری تناسبی با ظرفیت‌های اشتغال ندارد. همچنین در گام بعدی جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی به طوری جدی باید حمایت شود تا در شرایطی که دولت مشکل بودجه و تخصیص اعتبار دارد، بخشی از اهداف توسعه با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی محقق شود. 


حمایت از سرمایه‌گذاری کلان

استاندار اردبیل اظهار می‌کند: محورهای توسعه در اردبیل بر مبنای گردشگری، کشاورزی و صنعت است. البته موضوع منطقه آزاد را هم در دستور کار داریم، اما نخستین گام ما برای توسعه در قالب این محورها اشتغال‌زایی و ایجاد سامانه اشتغال استان است. 
«اکبر بهنام‌جو» می‌افزاید: برای سال‌های 95، 96 و 97، تسهیلات بسیار مناسبی برای اشتغال پیش‌بینی شد، اما از 3 ماه پایانی سال گذشته بحث اشتغال به صورت فراگیر ابلاغ شد. ما سعی می‌کنیم با ارائه همه تسهیلات اختصاص یافته نهضت اشتغال را در استان راه بیندازیم. 
بهنام‌جو با بیان اینکه پروژه‌های سرمایه‌گذاری کلان بخش‌های مختلف در اولویت اجرا قرار دارند، تاکید می‌کند: توسعه متوازن استان از شمال تا جنوب در دستور کار است و در هر شهرستانی از ظرفیت‌های آن منطقه برای پیشبرد اهداف توسعه استفاده می‌شود. 
وی می‌افزاید: برنامه‌های توسعه استان نباید محدود، خاص و متمرکز باشد و ضروری است پروژه‌های متنوع از شمال تا جنوب استان تعریف شود. 
وی با بیان اینکه پروژه‌های سرمایه‌گذاری کلان که می‌تواند ثمرات و برکات اقتصادی داشته و در کاهش بیکاری موثر باشد، در اولویت و مورد حمایت است، ادامه می‌دهد: بی‌شک پروژه‌های خردی که ممکن است زیان و لطمه به دنبال داشته باشد، نباید در اولویت قرار گیرد و انتظار می‌رود طرح‌های بزرگ با همکاری بخش خصوصی عملیاتی شود. 


کاهش سود تسهیلات  

بهنام‌جو همچنین از کاهش سود تسهیلات اشتغال‌زایی از 18 به 10 درصد خبر می‌دهد و می‌افزاید: سال آینده باید 20 هزار شغل ایجاد کنیم که لازم است برای تحقق این امر برای اشتغال 30 هزار نفر برنامه‌ریزی کنیم تا قطعا 20 هزار شغل محقق شود.


4طرح حمایتی

 مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل نیز از 4 طرح حمایتی دولت از اشتغال و سرمایه‌گذاری خبر می‌دهد. 

 «ارژنگ عزیزی»، می‌گوید: طرح اول پرداخت تسهیلات بانکی در قالب طرح رونق تولید از سال گذشته شروع شده و هدف آن تثبیت اشتغال موجود در بنگاه‌های اقتصادی بخش صنعت، معدن و کشاورزی است و عمدتا به صورت سرمایه در گردش یا تامین منابع مالی نوسازی ماشین‌ها پرداخت می‌شود که از این محل تاکنون بیش از 400 میلیارد تومان پرداخت شده و موجب خروج حدود 300 واحد تولیدی از رکود شده است.  عزیزی در ادامه با اشاره به پرداخت تسهیلات می‌افزاید: طرح دوم دولت برای حمایت از اشتغال و سرمایه‌گذاری «اشتغال فراگیر» است که تسهیلات پرداختی از این محل باتوجه به محل اجرای طرح به شرط ایجاد اشتغال از ۲ تا ۸ درصد یارانه سود و کارمزد برخوردار خواهد بود. 

وی اضافه می‌کند: سهم استان از این محل ۵۶۴ میلیارد تومان است که تا به حال به مبلغ حدود ۳۵۰ میلیارد تومان طرح از طریق کارگروه اشتغال به بانک‌های عامل معرفی شده است. 
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری   اظهار می‌کند: یکی دیگر از طرح‌های مورد توجه دولت در استان توسعه و اشتغال روستایی و عشایری است که نرخ بهره آن در مناطق روستایی مرزی ۴ درصد و در مناطق دیگر روستایی 6درصد و سرمایه درگردش برای نواحی روستایی صنعتی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت ۱۰ درصد خواهد بود. 

وی تاکید می‌کند: این تسهیلات حدود 12 هزار میلیارد تومان در کشور است که سهم استان 2/95 درصد بوده و در فاز اول ۱۲۴ میلیارد تومان از سهم استان ابلاغ شده است. 

عزیزی به استفاده از منابع صندوق توسعه ملی نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: با توجه به مذاکرات و هماهنگی‌های استاندار با مسئولان صندوق و بانک‌های عامل از این محل نیز ۲۳ طرح مهم اقتصادی برای دریافت ۵۲۴ میلیارد تومان تسهیلات ریالی و ۵۱۰ میلیون دلار و ۴۵میلیون یورو با پیش بینی حدود ۴۶۰۰ نفر اشتغال زایی معرفی شده است. 


حمایت از اشتغال‌زایی روستایی

 مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری اردبیل می‌گوید: پیرو تفاهم‌نامه منعقد شده بین معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری، استانداری اردبیل، بانک پارسیان و بنیاد برکت  19 طرح با پیش‌بینی ایجاد شغل برای 261 نفر، با برخورداری از 3/16 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال زایی روستایی به بانک پارسیان معرفی شده‌اند. 
«آرام حلیم» می‌افزاید: از بین طرح‌های معرفی شده تاکنون 4 طرح پس از بررسی عودت داده شده‌اند و 15 طرح با قابلیت ایجاد 187 شغل، برای دریافت 7/11 میلیارد تومان وام، در مرحله بررسی هستند. 
حلیم اظهار می‌کند: تسهیلات مذکور با نرخ سود 8 درصدی به کارآفرینان و سرمایه‌گذاران ذی‌صلاح در روستاها پرداخت می‌شود و بازپرداخت آن نیز پس از سپری شدن یک سال، آغاز و 5 سال به طول خواهد انجامید. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید