• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 9 تیر 1397
کد مطلب : 21412
+
-

یارانه 3دهک پردرآمد حذف نمی‌شود

سخنگوی دولت، اعلام کرد: با وجود مضایق اقتصادی، پرداخت یارانه‌ها در سال ۹۷ به همان صورت قبلی ادامه خواهد یافت. این اعلام نظر محمدباقر نوبخت نشان می‌دهد با وجود آنکه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، دستور‌العمل پرداخت یارانه‌های نقدی و غیرنقدی را به‌تازگی ابلاغ کرده، دولت فعلا برای حذف یارانه نقدی 3دهک پردرآمد جامعه تصمیمی نگرفته است.

به گزارش همشهری، دیروز محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در صفحه توییتر خود نوشت: همانطور که در زمان بررسی لایحه بودجه۹۷ در مجلس نیز اعلام کردیم حذف یارانه ۳دهک‌ قابلیت اجرایی ندارد و حتی با وجود مضایق اقتصادی نیز پرداخت یارانه‌ها در سال۹۷ به همان صورت قبلی ادامه خواهد یافت؛ برای مردم نگرانی ایجاد نکنید.

پیش از این هیأت وزیران به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و نفت، تبصره 14قانون بودجه 1397درباره درآمدها، پرداختی‌ها و مصاف قانون هدفمندی یارانه‌ها را با امضای اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرده بود. براساس تبصره 14قانون بودجه سال 97، مجموع درآمد دولت از محل فروش نفت و سایر حامل‌های انرژی 988هزار و 240میلیارد ریال برآورد شده که از این مبلغ قرار است 415هزار میلیارد ریال برای تأمین هزینه یارانه‌های نقدی، 70هزار میلیارد ریال برای کاهش فقر مطلق، 37هزار برای جبران هزینه‌های طرح تحول سلامت و 33هزار میلیارد ریال هم برای خرید تضمینی گندم و یارانه نان اختصاص یابد.

در قانون بودجه امسال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف شده یارانه نقدی 3 دهک بالای درآمدی خانوارها را، به استثنای روستاییان و عشایر حذف کند. البته این خانوارها می‌توانند ضمن اعلام رضایت از دسترسی وزارت یادشده به همه اطلاعات بانکی و ارائه اطلاعات و مستندات لازم، نسبت به قطع یارانه خود و افراد تحت تکفل اعتراض کنند.

این وزارتخانه مکلف است پس از بررسی مستندات ارائه‌شده، اسامی سرپرستان خانوارهای واجد شرایط دریافت یارانه نقدی را به سازمان اعلام کند تا در نخستین نوبت، پرداخت یارانه نقدی آنها برقرار شود و همچنین نتایج به همه معترضین اعلام خواهد شد.

تصمیم مجلس برای الزام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حالی در دستور‌العمل مصوب دولت ابلاغ شده که پیش از این دولت با حذف یارانه نقدی 3دهک پردرآمد جامعه مخالفت کرده بود. اعلام‌نظر دیروز سخنگوی دولت نشان می‌‌دهد اجرای مصوبه دولت برای حذف یارانه ثروتمندان دست‌کم در سال‌جاری هم با ابهام مواجه خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید